Rederij van der Schoot, Harlingen.

van: www.kustvaartforum.com
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Douwe J. »

Oost Vlieland  1957 + .jpg
Oost Vlieland 1957 + .jpg (100.78 KiB) 3383 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Norway13
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:20
Contacteer:

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door Norway13 »

Jaguar.
jaguar-2.jpg
jaguar-2.jpg (90.77 KiB) 3817 keer bekeken
Na het behalen van m’n diploma, (waar mij nog gevraagd werd wat ik beter kon, het Wilhelmus of de Engelse maten…., (ja, ja, die korte maar stevige les van die 1/2 duims sleutel van de meester op de Markborg had z’n vruchten afgeworpen…,) bleek Broere ook niet echt hetgeen te zijn wat ik zocht.
Ik probeerde het bij Scheepvaartkantoor Holwerda waar ik op 19 augustus 1972 aanmonsterde op de Jaguar van vd Schoot uit Harlingen, bemand en bevracht door Holwerda Heerenveen.
Naar ik hoopte meer avontuur en minder “spoorboekje” varen.
De Jaguar was een lief bootje.., 498brt, 6 cyl. 4t, 830pk Deutz en hij kon met gemak 12.5 knoop halen.
Ingezet op een lijndienst, Lisabon – Duitsland, samen met nog zoveel andere Nederlandse coasters.

Zoals gehoopt werd het varen een stuk avontuurlijker, ik weet nog dat we geladen hadden in Lissabon (wat op zich al vreemd was want daar ging alleen handel naartoe en de retour vracht kwam meestal uit Leixoes of Oporto), maar goed…, geladen voor Duitsland, dus op het eind van de Taag stuurboord uit…., dachten we, nee dus het ging dit keer bakboord uit…. Onderweg naar ? waar we na een dag of 9 aankwamen en in het donker de rivier opvoeren met alle lichten uit en zandzakken op de brugvleugels….

Nadat we ergens tussen de bomen voor anker waren gegaan, werden de grote, van timmerhout gemaakte kisten in het ruim opengebroken en de veel kleinere legerkleur groene kistjes met 2 handvaten op de nek van wel 100 negers razendsnel het ruim uit gelopen en opgestapeld op barges aan weerskanten van de Jaguar, midden in de bush bush, volgens mij de Warri rivier in Nigeria.
De volgende dag in het donker weer terug met Charlie de Warri loods die die kronkelige waterstreng kon als z'n rechter broekzak…, bij deze boom tikkie naar stuurboord en bij die stam 3 graden bakboord. Navigatielichten aan de wal waren er nog niet en boeien evenmin.
Mijn “echte” avontuur had ik dan eindelijk te pakken …!
Al het overtollige hout en zandzakken werden op de terugreis naar Portugal overboord gekieperd.
Al snel zaten we weer in de vaste routine, Duitsland – Portugal met af en toe een uitschieter naar Engeland.

Meestal was het op de terugweg laden in Leixoes, Porto of Figueira da Foz (wat een lastig haventje was om in te komen, werd kurk geladen). Ik moet Meester Siegers daar ook al tegen gekomen zijn want één anekdote weet ik me nog te herinneren van Leixoes waar we samen in een bar "ingesloten" werden en er diep in de nachts omzichtig uitslopen zonder aan de de nog volle geld lade te komen.... Meestal bleef ik op de terugweg "verplicht" aan boord want ik had m'n tijd en geld al in Lissabon gespendeerd.
Veel collega's bleven in die tijd aan een Portugese plakken, soms geheel tot beider tevredenheid maar ik maakte ook mee dat de politie met dame en kind op haar arm op de kade een schip stond op te wachten. Vele "delen van" maandbrieven gingen toentertijd richting Portugal....

Het was het Lissabon van vóór de leegloop van Angola en nog een dictatuur, waar ik niet veel van gemerkt heb.
Ik heb de Anjerrevolutie in ’74 meegemaakt en ook de leegloop van de Afrikaanse koloniën welke zelfstandig werden in 1975, het donkere “straatje van alles” werd toen echt zwart….
Door deze leuke reisjes raakte ik aardig bekend in en met Lissabon, ik heb de stad heel goed kunnen verkennen, stapte op tram 11 (nu anno 2016 lijn 28) en zag wel waar ik terecht kwam, iets van 5 cent kostte een dagkaart! Ik werd een beetje verliefd op die stad….., wist waar ik een krantje kon kopen, waar de bioscoop was (waar de nieuwe James Bond speelde, Live en let Die met Roger Moore, gesynchroniseerd in het Portugees….), wandelde vaak naar Kasteel Sao Jorge hoog boven Lissabon met zijn getande muur en 10 torens, ging op één van de bankjes zitten en genieten van het uitzicht over Lissabon, de brug de Ponte 25 Abril, deze brug lijkt op de Golden gate Brug in San Francisco, de volksbuurt Belem en het beeld van Christus aan de overkant van de Taag....., en beleefde veel lol in het straatje van alles…
Nog onwetend van het feit dat ik Lissabon "varend" maar slecht voorbij kon komen…..

3 Maanden later werd ik in Bremen afgelost, of liever gezegd, ik moest eraf want m’n paspoort, knip etc waren uit m’n hut gejat, toen al…. Bij de grens nog wat geouweneel omdat m’n monsterboekje en de brief van de ouwe geen paspoort waren maar gelukkig mocht ik door. Ruim een halfjaar later is m’n portefeuille ergens langs een rangeerbaan gevonden, ontdaan van het kleine beetje geld (en alleen Portugees…) wat ik toen had.

Theo
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door R.Konigers »

Prachtig verhaal Theo...een typisch voorbeeld wat voor vrachtjes van der Schoot had...bedankt..
Groeten Roelof.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door Ben »

@Theo, ik ben maar aan het zoeken maar heb je meer gegevens van de Jaguar zoals bouwjaar, bouwwerf en andere namen?
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door hank »

Ben.

Jaguar staat bij Marhisdata en in het Grunoboek.

Hank.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door Ben »

@Hank, ik had deze foto al geplaatst, maar volgens Theo was dat een andere Jaguar.
jaguar  1952 ex chef de caux.JPG
jaguar 1952 ex chef de caux.JPG (219.57 KiB) 3927 keer bekeken
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door hank »

De hiervoor getoonde Jaguar is de enige juiste.
1964-1969 van Jan Cremer.
1969-1976 van Jan van der Schoot.

HANK.
Norway13
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:20
Contacteer:

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door Norway13 »

't Ja dat kan alleen de juiste Jaguar zijn.
Het gaf me in eerste instantie geen "klick" met mijn eigen foto waar het stuurhuis er wat anders uitziet en de ankers niet zijn mee geschilderd....., vandaar.

Lief bootje was het!

theo
Norway13
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:20
Contacteer:

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door Norway13 »

1973 Oost Vlieland (1).
Oost Vlieland - Paaltjes pikken.jpg
Oost Vlieland - Paaltjes pikken.jpg (79.22 KiB) 3676 keer bekeken
Na de 4 leuke maanden aan boord van de Jaguar ging ik 7 weken met verlof, inclusief kerst en oud op nieuw (wat een luxe!)
Op 9 februari 1973 monsterde ik aan op de Oost Vlieland, weer van van der Schoot en wederom via kantoor Holwerda.
De Oost Vlieland was de voormalige Willi Böhmer, na brand in de machinekamer, voor sloopprijs opgekocht door Jan vd Schoot en opgeknapt op de toenmalig werf Welgelegen in het centrum van Harlingen. Zo kwam er een kompleet nieuwe (gesloten) accommodatie op.
In de machinekamer stond een soepel lopende 1000pk Deutz, 8 cyl. 4takt met Brown Boveri blower.

Die Oost Vlieland en ondergetekende zijn een aardig tijdje bij elkaar gebleven. Op een kort uitstapje naar de Kaap Bol na, heb ik er zowat 15 maanden op gebivakkeerd. De eerste reis was ruim 4 maanden en de 2de trip zowat 11 maanden. Het was een fantastische ploeg, met Meester de Jong, aflos meester Vellinga en Siegers, kapitein van Rotterdam, stuurman Kareltje Rhur en Brusse en een Engelse kok die al aardig wat Nederlands sprak. Als hij de soep rond 16:00 uur klaar had mocht ik altijd een bakkie komen proeven, we zaten dan op een bolder op het achterdek een kwartiertje of zo te ouwenelen en te mijmeren over het zeemansbestaan, een pracht kerel met een gezonde dosis humor was het!
Oost Vlieland - ons kokkie.jpg
Oost Vlieland - ons kokkie.jpg (72.13 KiB) 3676 keer bekeken
Wat een machtige tijd heb ik met die gasten mogen beleven. We zwierven over de halve aardbol, elke reis was weer een verrassing met de nodige uitdagingen.
Op een gegeven moment moest de Hollandse bemanning er aan geloven, goedkopere Indonesische jongens kwamen ervoor in de plaats. Het gebeurde eind juni 1973 in Workington, zo'n echt Engels haventje aan de Engelse westkust, vlak bij Carilse waar die ouwe ook toevallig woonde. Soepel verliep die wisseling van de wacht niet, de Nederlandse jongens gingen min of meer in staking wat nog eindigde met een robbertje knokken op de luiken, want om te kunnen lossen moesten die luiken er wel af vanzelf....
Oost Vlieland - koppen trekken.jpg
Oost Vlieland - koppen trekken.jpg (90 KiB) 3676 keer bekeken
Bij de eerste lichting Indonesiërs was communicatie niet of nauwelijks mogelijk en wees onze stuur maar mensen aan waar ze moesten zijn. Zo kwam de ass wtk in de kombuis, een matroos in de machinekamer en de kok aan dek…. Ook het eten was wel even wennen, rijst in een koolblad, bieflappen als schoenzolen en geen brood… Dat was even afzien en duurde het ook een tijdje voor we de kombuis goed aan de praat hadden. Zelf de kok maar een beetje weg-wijs gemaakt aan boord, broodbakken, kroketten maken en soep trekken waren me van huis uit aardig meegegeven. Gelukkig kwam later de stuurman (Brusse ?) zijn vrouw aan boord en die heeft die jongen de fijne finesses bijgebracht. Gaande weg de tijd kwamen we er achter dat we echter een super kok bij ons hadden, die jongen kon rijsttafels maken waar hij nu nog geen slecht figuur mee zou hebben geslagen! Zijn eerste storelijst deed die ouwe echter z'n wenkbrauwen fronzen, de ingrediënten waren niet helemaal duidelijk. Met handen en voeten kwamen ze er uit en er kwam dus voor het eerst lams- en geitenvlees aan boord! Lekkerder saté heb ik daarna "nooit" meer gehad. Ook ik kon nog wat leren van hem en daar score ik nu af en toe nog punten mee in huislijke kring, vooral de eigen rijsttafeltjes....... Toch was het geen blijvertje en kwam onze Engelse vriend later weer aan boord van de Oost Vlieland terug.

Maar goed, varen deden we ook!
Oost Vlieland - bunkeren in Ceuta.jpg
Oost Vlieland - bunkeren in Ceuta.jpg (60.09 KiB) 3676 keer bekeken
In ballast varen was echter een ramp, niet vooruit te branden en klapperen als een gek. Bij Sicilië moesten we een keer andersom om het eiland om maar een beetje in de luwte te blijven, eigenlijk wel leuk want wat was het druk in die straat van Messina. Op de weg terug uit de Zwarte Zee (Constanza) kwamen we bij Kreta ook niet meer vooruit en gingen we hard stuurboord uit, lij zoekend achter Griekenland, op weg naar het Kanaal van Korinthe wat weer een belevenis op zich was natuurlijk. Of in ballast van Las Palmas naar Boston? Kwamen we toch een dikke week te laat aan.
Oost Vlieland - Naderen Livorno.jpg
Oost Vlieland - Naderen Livorno.jpg (85.88 KiB) 3676 keer bekeken
Het ergste ging het toe in de Iersezee waar ter hoogte van Bardsey Island de CV’s van de wand in het stuurhuis braken en de bodem, naar later bleek, een wasbord geworden was. De roerkoningpakking werd nooit echt oud er moest regelmatig een nieuw lint bij gepropt worden.

NB1. In het tweede stukje over de Oost Vlieland nog wat meer belevenissen.

NB2. Levensloop en alle specs van de Oost Vlieland op https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=7330
Norway13
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:20
Contacteer:

Re: Rederij Holwerda, Heerenveen.

Bericht door Norway13 »

Juli 1973 Kaap Bol.

Tussendoor hadden ze in Heerenveen bedacht dat ik nog even naar de Kaap Bol moest. Ook weer van van der Schoot, de ex Duitse JOHANNES SCHUPP uit 1961.
Hier kreeg ik promotie en ging voor het eerst officieel als 2de WTK op de rol. Die rol speelde ik ook al op de Oost Vlieland, daar liep ik al zelfstandig wacht en ontbrak de 2de ...
De Kaap Bol was haast nog “liever” dan de Oost Vlieland, al waren de hutten en gehele opbouw wel wat kleiner. Een schitterend lijntje en de huid niet grijs maar “zwart”! Dat alleen al gaf de Kaap Bol iets extra’s.
(c) onbekend
(c) onbekend
Kaap Bol.jpg (59.24 KiB) 3606 keer bekeken
Een "dikke" 6 cylinder, 750pk Deutz moest deze lady een kruissnelheid van zo'n 10 mijl geven wat slechts met pijn en moeite gehaald kon worden.

Ik heb op deze trip echter aardig mazzel gehad zoals later bleek.

Ergens aan de zuidkant van Engeland kwam ik aan boord, het zal Poole geweest zijn denk ik, op 27 juli 1973. Stukgoed en andere sooi laden voor Tripolie. Op weg daar naar toe krijgen we in dichte mist, zo'n 3 uur varen van Lissabon een aanvaring met een tanker. Ik was op dat moment beneden in de machinekamer en de assistent zat achter de luchtflessen te soppen, vlak voor de aanvaring zij ik dat hij daar vandaan moest komen, ik denk dat ik een soort voorgevoel had.
Het was een geweldige klap en volgens mij vol op de boeg! Ik weet nog dat ik naar boven riep (toen we nog na-sudderend stil lagen) “Langzaam vooruit blijven gaan!!” Stel je voor dat het WD schot eraan gegaan was en we "los" zouden komen, dan zouden we snel vollopen en als een baksteen zinken! Als een speer een hulpmotor gestart (we stonden vanzelf op de as generator) en licht aan en ballastpomp op de voorpiek.
Een snelle inspectie met zaklantaarn leerde ons dat we gelukkig geen water maakte maar de boeg en plecht waren aardig naar “God”. De ankerwinch was zeker een dikke meter naar achter verplaatst en het bakboord anker lag "in" de voorpiek.... Er zat een gapend gat zo'n 2 meter boven de waterlijn.
Op eigen kracht naar Lissabon kunnen varen en daar moest de boel gerepareerd worden.
Was deze generatie kusters meestal gelast, de Kaap Bol was nog met Duitse gründlichkeit “geklonken” en dat gingen ze daar op die werf ook weer doen….. Wat een takke lawaai!
Voor de rest was het weer dikke lol want Lissabon was een leuke stad...., wist ik en met de komende 4 - 5 weken werf voor de boeg konden we ons hart weer ophalen....

Mijn “kennis en kunde” van Lissabon werd breed gewaardeerd en ook mijn vriendschappen in de stad werden hechter…

Waarom weet ik niet meer, maar tegen de tijd dat de reparatie van de boeg klaar was en 4 van de 6 koppen overhaald waren, moest ik er op 29 september 1973 alweer van af. Ik moest me weer melden op de Oost Vlieland. Prima vanzelf! Hierdoor miste ik wel het avontuur bij Libië waar de Kaap Bol, om de Nederlandse vlag, geboycot werd (zie info bij marshisdata), echt rauwig was ik daar echter niet om maar vond het wel sneu voor de rest van de bemanning. Zoals we later hoorden was het geen pretje geweest daar.

Spec’s van de De Kaap Bol. https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3343
Plaats reactie