Ten zuiden van de streek Lika ligt het Dinara gebergte, grens Kroatië & Bosnië - Hercegovina, hoogste top in Kroatië 1830 meter.
We hadden uit de bergen serie 1953 al de Avala en Romanija, nu hun 3e zuster, de DINARA, bouw 1953 door 3Maj te Rijeka.
Verkocht 1971 als Alga - 1975 United Prosperity - 1979 sloop te Calcutta.
Jugolinija en haar schepen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
VELEBIT (naar het kustgebergte tussen Lika en de Adriatic.
Bouw 1954 bij 3Maj te Rijeka,
In 1980 binnenslands verkocht aan de Lošinjska Plovidba als Dolfin - 1987 Sloop te Alang.
Bouw 1954 bij 3Maj te Rijeka,
In 1980 binnenslands verkocht aan de Lošinjska Plovidba als Dolfin - 1987 Sloop te Alang.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Na de Velebit 1954 nu de VELEBIT 1981.
Bouw 1981 door Uljanik - Pula. Deze werf komen we bij de latere schepen meer tegen, vroeger een marinewerf, nu de belangrijkste werf, waar 3Maj Rijeka recent ook onder valt.
Verkoop 1999 als Alkestis - 2011 Golden Bridge (laatste foto).
De naam Velebit voert momenteel een chemicaliën tanker uit Zadar.
Bouw 1981 door Uljanik - Pula. Deze werf komen we bij de latere schepen meer tegen, vroeger een marinewerf, nu de belangrijkste werf, waar 3Maj Rijeka recent ook onder valt.
Verkoop 1999 als Alkestis - 2011 Golden Bridge (laatste foto).
De naam Velebit voert momenteel een chemicaliën tanker uit Zadar.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Van de kust over Velebit naar Lika gaat het makkelijkste van Senj via de Vratnik pas.
Doen we nu de SENJ (deels nog ommuurde stad).
Bouw Breda Maghera - Italië 1972.
1995 verkocht naar Noord Korea als Mok Ran - 1999 sloop te Alang.
Doen we nu de SENJ (deels nog ommuurde stad).
Bouw Breda Maghera - Italië 1972.
1995 verkocht naar Noord Korea als Mok Ran - 1999 sloop te Alang.
Re: Jugolinija en haar schepen.
We waren bij Senj, daar ligt een mooie vesting, Nehaj geheten.
NEHAJ bouw 1967 door 3Maj te Rijeka, te waterlating op 12 december 1966
1992 sloop te Chittagong. Vermeldenswaardig is dat deze mooie schepen 10.500 PK Stork-motoren hebben.
NEHAJ bouw 1967 door 3Maj te Rijeka, te waterlating op 12 december 1966
1992 sloop te Chittagong. Vermeldenswaardig is dat deze mooie schepen 10.500 PK Stork-motoren hebben.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Goeie morgen.
Prachtige vormgeving. Een lust voor het oog. Helaas geschiedenis.
Grt.
Anne
Prachtige vormgeving. Een lust voor het oog. Helaas geschiedenis.
Grt.
Anne
Re: Jugolinija en haar schepen.
Op de Lika uit 1957 een aanvulling. Ze voer in de 70-er jaren lang in Japans charter als LIKA MARU.
Nu de LIKA I , gebouwd als Siena in 1979 te Nakskov.
Aankoop door Jugolinija in 1985 als LIKA I (waarom niet 2?)
Verkocht in 2000 als El Greco - 2008 Nordama - 2009 sloop te Alang. Foto Brian Fisher.
Nu de LIKA I , gebouwd als Siena in 1979 te Nakskov.
Aankoop door Jugolinija in 1985 als LIKA I (waarom niet 2?)
Verkocht in 2000 als El Greco - 2008 Nordama - 2009 sloop te Alang. Foto Brian Fisher.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Een buitenbeentje, de KOSOVO, geen zusterschepen, nieuwbouw 1959 in Hakodate te Japan.
Niet verkocht, sloop in 1983 te Karachi.
De Kielerkanaal foto is van de eerste reis, naar Polen.
Niet verkocht, sloop in 1983 te Karachi.
De Kielerkanaal foto is van de eerste reis, naar Polen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Hans maakte gewag van een Stork motor in de "Nehaj".
Ik heb er eens op zitten speuren maar kan er toch geen verdere technische gegevens van boven water vissen.
Gezien het bouwjaar 1967 zou het een Stork van het type SW moeten zijn dat eigenlijk een upgrade van het type HOTLo is.
Natuurlijk wel 2 takt, ( met 4 uitlaatkleppen / cilinder ), en ook enkel werkend. Het aantal toeren zal rond de 110 geweest zijn. Gezien het vermogen van 10.500 apk. zou het een 8 cilinder kunnen zijn, met een boring van 750 mm. en een slag van 1600 mm. Dit wel met een behoorlijke slag om de arm hoor !.
Who's next ?.
m.v.g., Roy
Ik heb er eens op zitten speuren maar kan er toch geen verdere technische gegevens van boven water vissen.
Gezien het bouwjaar 1967 zou het een Stork van het type SW moeten zijn dat eigenlijk een upgrade van het type HOTLo is.
Natuurlijk wel 2 takt, ( met 4 uitlaatkleppen / cilinder ), en ook enkel werkend. Het aantal toeren zal rond de 110 geweest zijn. Gezien het vermogen van 10.500 apk. zou het een 8 cilinder kunnen zijn, met een boring van 750 mm. en een slag van 1600 mm. Dit wel met een behoorlijke slag om de arm hoor !.
Who's next ?.
m.v.g., Roy
Re: Jugolinija en haar schepen.
Goeiemiddag Roy.
Volgens de site www.wellandcanal.ca zou het een 6 cilinder SW zijn. Boring en slag conform jouw gegevens. Jammer dat die gevens van de Hotlo site niet beschikbaar zijn.
Grt.
Anne
Volgens de site www.wellandcanal.ca zou het een 6 cilinder SW zijn. Boring en slag conform jouw gegevens. Jammer dat die gevens van de Hotlo site niet beschikbaar zijn.
Grt.
Anne