Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Is die Victory op de achtergrond ook een schip van Jugolinija Hans ?.

m.v.g., Roy
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hallo Paul,
Zou kunnen, de ster zit in de pijp op de vorige foto. Misschien kan je hier wat mee:
VC2-S-AP2 31-3-45 Richmond Californië ging naar de Jugoslavenska Slobodna Plovidba te Sušak (nu deel van Rijeka), naam Hrvatska.
Deze rederij ging in 1949 over in de Jugolinija, schip bleef Hrvatska imo 5156220.
Verkoop in 1966 aan Božo Dabinovićev te Kotor - Montenegro (toen nog deel van Jugoslavia), naam bleef Hrvatska.
Deze foto is van 1967, geen Jugolinija kleuren meer.
1972 als Armelle verkocht naar Bilbao.
Hrvatska Vic.jpg
Hrvatska Vic.jpg (50.87 KiB) 1618 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Uit de hoofdstedenserie hier de laatst gebouwde: TITOGRAD, bouw 1950 bij 3MAJ te Rijeka, sloop 1984 ook te Rijeka.
Deze serie van 4 was de eerste Jugolinija nieuwbouw. Men zette deze schepen in op lijndiensten van Rijeka naar het nabije oosten.
Er loopt een anecdote uit Alexandrië waar men zoveel eendere nieuwe schepen te weelderig vond en meende dat steeds het zelfde schip kwam met telkens een andere naam er op.
Titograd50.jpg
Titograd50.jpg (113.76 KiB) 1591 keer bekeken
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Goeieavond Hans.
Mooie foto weer. Leuk dat verhaal. Iets dergelijks heb ik ook wel eens gehoord over de onderzeebootjagers van de KM. Het schijnt dat er papoeas waren, die dachten dat als er na een aflossing en andere kwam dit hetzelfde schip was maar dat men er buitengaats een ander nummer op had geschilderd. Of het waar is weet ik niet. Wel een leuk verhaal.
Grt.
Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Nu een totaal ander schip, net een grote coaster met een achterklep.
Gebouwd in 1970 te Trondheim als Bard.
1975 aankoop door Jugolinija, nieuwe naam PLATAK (naar een berg van 1361 meter met ski-resort achter Rijeka, als ze nachtskiën hebben, dan zie ik uit mijn huis de lichten op de piste)
Verkocht 1990 als Apollonia Banner - 1992 Ionian Koriti - 1997 Ro-Lo Carrier - 1998 Kabir - 1999 Julia IV - 2003 Sirena Blue, onder deze naam vaart ze nog in de Caribic, nagenoeg onverandert. Als "funnel" lijkt me de sb paalkoker in gebruik, klassiek door het midden zal niet lukken door die achteringang. Dit leuke schip van 2828 tdw heeft ook nog een zuster.
PLATAK 70.jpg
PLATAK 70.jpg (72.2 KiB) 1543 keer bekeken
platak x.jpg
platak x.jpg (90.83 KiB) 1543 keer bekeken
Platak.jpg
Platak.jpg (66.96 KiB) 1543 keer bekeken
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Ik denk zomaar dat deze twee schepen van Fred Olsen geweest zijn.
Kan dat een beetje kloppen Hans ?.

m.v.g., Roy
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Roy, dacht ik ook aan. Zo niet, dan zijn het zusjes. Ik tweifel alleen aan die klep. Maar ze vielen wel op door die voormast.
Grt.
Anne
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Roy, Hans.

Net even gezocht. Inderdaad ex Fred Olsen. Het zusterschip was de Snjeznik (en nu maar hopen dat ik dit goed geschreven heb) ex. Bolt (1971).

grt.

Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Anne en Roy,

Klopt helemaal, Fred Olsen liet ze bouwen voor vervoer op pallets. De schepen hadden 2 tussendekken en kleppen om totaal 4 tussendekken te maken. Veel sta-plek zonder te stapelen dus. De deuren in de zij gebruikte Jugolinija niet meer. De zuster komt straks, het was goed geschreven Anne.
Ook zijn nog 2 dergelijke schepen hier terechtgekomen, bij de Lošinjska Plovidba. Daar zal ik dan ook enige aandacht aan schenken.

Groet--Hans.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Hoi Hans.
Ik ben nog op zoek naar foto's over de Olsen periode. Tot nu.toe zonder succes. Zoek nog even verder. Hoe is het weer bij jullie. Hopelijk beter dan hier.
Grt. Anne
Plaats reactie