Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Dank voor je belangstelling Roy, hier nog een toegift.
In Jesenice volgden we de borden naar een self-service restaurant. Daarbij kwamen we in het bedrijfrestaurant van de staalfabriek terecht, die klaarblijkelijk ook van de reiziger nog iets meepakten. Dat was een socialistische verworvenheid, een goede warme maaltijd op het bedrijf. De bedrijven zorgden verder voor woningen. Tegen maandelijks een paar procent van het loon kreeg men, overgaande op de kinderen, woonrecht naar behoefte. Bij gezinsuitbreiding kon men een grotere woning toegewezen krijgen. Al deze woningen zijn nu overgegaan in eigendom tegen bijbetaling van een deeltje der actuele waarde. De bedrijven hadden ook het fameuze "arbeiderszelfbestuur", een utopia dat vanuit Nederland bestudeerd is door o.a. Wim Kok in zijn bondstijd. In principe werkte het verlammend, namelijk als je niets beslist kan je ook geen fouten maken. En dan was er het gratis onderwijs en gezondheidszorg. Veel mensen verlangen hier terug naar die tijd. Ook zorgden de bedrijven voor gratis vakanties, hadden vakantie-oorden. Komen we nu terug bij Jugolinija, zij hadden net buiten Rijeka aan zee in Kostrena een vakantieoord met restaurant en sportvelden. Dat zit nu nog steeds in het niet afgewikkelde fallissement van Croatia Lines. Is te koop aangeboden voor vele miljoenen euro`s, inmiddels 17× in prijs verlaagd en nog niet verkocht.

Nu nogmaals de KASTAV, plaatste ik op 11/4, nu iets meer info.
Bouw bij Italcantieri in Monfalcone, redelijk dichtbij ons in Italië. Stapelloop 15.06.1968, oplevering januari 1969. Dat zelfde jaar ben ik er aan boord geweest met mijn echtgenote, die wat boeken kreeg. De rondleiding was mooi, ruime hutten, een machinekamer als een balzaal, met een grote Sulzer erin. Dit alles te Casablanca. Op 17.04.91 kwam ze aan te Alang voor de sloop.

Even terzijde, we hadden vannacht noodweer, windstoten, een onweer dat de bergen niet overtrekken wou, maar ronddraaide en 6 uur duurde waarbij meer dan 100 mm regen viel. Bar en boos!
Kastav1969.jpg
Kastav1969.jpg (59.56 KiB) 2484 keer bekeken
velasquez

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door velasquez »

Zout, was het in Nederland anders ik dacht het niet.
Ben 1974 op de vaste wal gaan werken bij een bedrijf die een huushuis voor mij had tegen een schappelijke prijs.
Na 1,5 jaar verkast naar Konam Europoort niet omdat Sjaan van PZ zo leuk eruit zag maar omdat dat bedrijf ervoor zorgde dat je een huis kon kopen.
Half jaren 70 stonden de bank niet klaar met een zak geld en Konam nam de Kosten Koper voor zijn rekening en nog 2% subsidie op de toenmalige rente van gemiddeld 8%.
Feitelijk idem dito als in het communisme want Konam was echt niet de enige goudvink.
Oh ja een warme maaltijd koste bij de Konam 2 gulden en de baas lag daar 6 gulden bij.
Dus wat KOk gelezen heeft weet ik niet maar in de petro chemie was zoals beschreven.

gr.BB
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hi Velasquez,
Zoals je het beschrijft, ik geloof je graag. Ervaring heb ik er niet mee, ben in 1970 aan de wal gegaan en altijd zelfstandig geweest en daar heb ik me goed bij gevoeld. Wat Kok betrof, dat ging uitsluitend over het arbeiderszelfbestuur, dat had zijn belangstelling.
Om dit niet zo kaal te laten zijn gaan we met de TUHOBIĆ uit 1983 (die ik al geplaatst heb) de nacht in.
Ze vaart onder de brug naar KRK (uit 1980). Een groot schip zie je daar nooit meer.

Goede rust -- Hans.
IMG_6128.JPG
IMG_6128.JPG (77.2 KiB) 2457 keer bekeken
velasquez

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door velasquez »

Afbeelding

Zelfde brug maar geen scheepvaart en ook langs de gehele kust niet gezien 2002 juni.

Hans er was feitelijk geen verschil tussen Oost Europa en West Europa alleen er was een klein propagandistisch radio kanaal die iedereen op het verkeerde been zette.
Tot op de dag van heden.

gr.BB
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Het plaatsen van de KASTAV onder de brug was een bruggetje naar deze:
KASTAV, bouw bij Swan Hunter te Wallsend (on Tyne), werfnummer 1642
Stapelloop 23.10.1941, oplevering Januari 1942 als EMPIRE DRAYTON
1942 BELGIAN SAILOR
1946 CAPITAINE BIEBUYCK (ontbreekt daar een R?)
1958 naar Jugoslavië als KASTAV bij de Kvarnerska Plovidba te Rijeka.
1963 onder de zelfde naam over naar Jugolinija. Voer in haar Jugo jaren op de Golf van Mexico en op NW Europa.
1965 IVORY TELLES
22.04.1970 aankomst te Hirao - Japan voor de sloop.
Kastav1942.jpg
Kastav1942.jpg (86.26 KiB) 2415 keer bekeken
velasquez

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door velasquez »

https://youtu.be/jM-fWhe1hlk

Aardig overzicht van de vloot.

gr.BB
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

KRALJEVICA
Bouw bij Harland & Wolff te Belfast, werfnummer 1169G, stapelloop 23.12.1942, oplevering 23.02.1943 als EMPIRE NERISSA
1949 DAYDAWN
1954 LOCH DON
1959 naar de Kvarnerska Plovidba te Rijeka als Kraljevica.
1963 Onder de zelfde naam over naar Jugolinija.
24.06.1966 aankomst te Sveti Kaji voor de sloop.
Vooral die eerste foto, toch mooi en markant.
Kraljevica Empire.jpg
Kraljevica Empire.jpg (173.46 KiB) 2362 keer bekeken
DAYDAWN.jpg
DAYDAWN.jpg (119.85 KiB) 2362 keer bekeken
Loch-Don.jpg
Loch-Don.jpg (193.46 KiB) 2362 keer bekeken
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Mooie foto's Hans.

Zo te zien is er wel aan gesleuteld in de loop der jaren. Dat gebeurde wel meer bij die standaard schepen uit WO2. Ik vraag me echter af, of die middelste foto er bij hoort. De naam is anders als in de tekst, maar dat kan een verschrijving zijn. De schoorsteen kan ook aangepast zijn. Maar ik wel een groot verschil bij de plaatsing van de masten op het dek. Bij de bovenste en de onderste lijkt het als of ze op een dekhuis staan. Kan aan mij liggen.
Even goed alle drie mooi.

Grt.

Anne
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Jan van der Doe »

Anne,
Volgens Miramar Ship Index zijn twee wel een en hetzelfde schip, al hoewel ik begin te twijfelen dat de eerste foto wel het bedoelde schip is.
Het schip op de tweede foto ziet er veel forser uit en op de foto's die ik heb is dat goed te zien, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Op de bovenste foto minder sloepen, dunnere en hogere schoorsteen.

KRALJEVICA
1943 gebouwd als EMPIRE NERISSA
Daarna 49 DAYDAWN - 54 LOCH DON - 59 KRALJEVICA
dus geen Empire achter de naam.

Een schip met die naam heeft er niet of nooit gevaren.

Alleen de LOCH DON hier op de foto hoort er niet bij, dit schip is n.l in 1942 getorpodeerd in positie 37.05N/61.40W op 1.4.42 door de U 202. Er waren 44 overlevenden en 3 bemanningsleden verloren het leven.
Gebouwd in 1937 bij J.L. Thompson in North Sands voor Maclay & McIntyre.

uit: The World Merchant Fleets 1939.

Als ik mij goed herinner waren dit de voorlopers van o.a. met de voorvoegsel Empire schepen en Liberty's.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Jan, bedankt. Dit had ik niet verwacht. Ik heb door die dekhuisjes op het verkeerde been laten zetten. Ik heb geprobeerd de naam van de bovenste de naam te ontcijferen, dat is me niet gelukt. Het lijkt wel of het aantal tekens niet overeenkomt met de naam. Net wat je zegt, aan veel van die schepen is flink wat verbouwd. Vooral schoorstenen, stuurhuizen e.d. . Toch weer leuk, de geschiedenis van zo'n schip.

Grt.

Anne
Plaats reactie