Rederij van der Schoot, Harlingen.

van: www.kustvaartforum.com
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door jan de waard »

Norway 13, doe er nog maar eens een. Mooie verhalen.
grt Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Ben »

De Kaap Bol in mei 1971 op de helling bij scheepswerf Welgelegen in Harlingen.
kaap bol 1961 ex johannes schupp.jpg
kaap bol 1961 ex johannes schupp.jpg (204.69 KiB) 3725 keer bekeken
Norway13
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:20
Contacteer:

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Norway13 »

10 oktober 1973 keerde ik terug op de Oost Vlieland.
Hierna zijn er aardig wat zeemijlen weggevaren met die mooie Dame. Zowat 11 maanden bleef ik dit keer aan boord, kip nog kraai aan de wal in verdriet dompelend, die waren er nog niet.
Oost Vlieland op de rede van Port Gentil.jpg
Oost Vlieland op de rede van Port Gentil.jpg (98.83 KiB) 3606 keer bekeken
Mooie reizen, avonturen en veel gezien. Precies wat ik wilde. Maar het avontuurlijke wilde varen was aan verandering onderhevig, voorzichtig kwamen de eerste nieuwe coasters met een container aan dek op de proppen en zelfs wij werden gesommeerd dan en dan binnen te komen om zo en zo laat…..

Met de aflos meester Siegers vreselijk veel gelachen. Zo hebben we het uur record klaverjassen proberen te verbeteren, ik dacht dat we tot 32 uur kwamen…. Toen waren we stek an ’t end…. In het heetst van de strijd ging de meester mijn, en ik de meester's rondje maken want dat ging vanzelf ook gewoon door.
Of die kroeg in Genua, daar sprong hij van het trapje af naar beneden, op, ik denk, 2cm naast de juxe box…. Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ie er “in” gesprongen was.
Mooie kroeg trouwens (de Hollandia bar?) je gaf je pak Lires af en ze hielden precies bij wanneer het op was….., ja, ja…
Ook Lissabon deden we regelmatig aan.
Een keer dat de koeling het begaf en die bomvol met vlees zat. Daar was op korte termijn niets aan te doen, we kregen i.i.g. één nieuwe vrieskist aan boord en de rest moest de kok maar voorbraden en bakken en onder het vet houden. Het hele gangboord stond vol met pannen en potten met gebraden vlees. Goed kwam dat niet vanzelf…. Na een goede week zaten we zonder…, vlees.
Een andere keer moesten we naar binnen omdat de omkeer bediening olie begon te spuiten en het niet te stoppen was. Lekke manchet die niet aan boord was, die moest uit Nederland komen. Konden we weinig aan doen, dus Lissabon maar weer in...

Of het bunkeren van diesel…., alle afsluiters open en doorgaan tot het uit de luchtpijpen kwam…, het kon toen (nog)allemaal. Al moest je in Ceuta wel op je hoede zijn, prachtige monsterflesjes maar wat uit de bergen kwam was lang niet zo “schoon” en ze hadden je soms knap te pakken met verstopte brandstof filters of defecte brandstofpompen als gevolg...

Of die keer dat ik een plaat door m'n voet joeg, veiligheidsschoenen hadden we nog nooit van gehoord vanzelf, het gebruikelijke schoeisel in de machinekamer waren slippertjes.
plaat door voet....jpg
plaat door voet....jpg (66.17 KiB) 3606 keer bekeken
Dat dat altijd goed gegaan is mag Joost weten, nou ja, behalve die ene keer dan. Die plaat, 20x20cm in een punt, viel uit de bankschroef (ik dacht dat ie vast zat) zo pardoes door het slippertje en voet heen. Bloeden als een rund. Ik met m'n voet in een emmer naar boven waar die ouwe toch zeker een uur of 2 met verband die wond dicht moest drukken om de boel te stelpen. De jongens gooide alvast een vlag over heen.... Lopen ging echt niet meer, dus ik de ziekenboeg in voor een wacht of 3 - 4, daarna voorzichtig weer aan de gang. Ergens aan de wal een Italiaanse röntgenfoto gemaakt en alles zag er gelukkig nog goed uit. Het litteken zit er nog steeds en 1 teen staat krom, als ik onder de douche naar m'n voet kijk weet ik het weer, o, ja, de Oost Vlieland!

We hebben aardig wat reizen op West Afrika gemaakt, Abidjan, Lagos en Point Noire, vaak bloedheet op de aircondition loze Oost Vlieland. Je werd er niet vrolijk van als je dan ook nog even wat survey werk ging doen. Goed zout tabletten innemen was de enige remedie.
We waren in staat om in 3 uur een cylinderkop volledig uit te wisselen waar we de kleppen dan van konden opschuren met ons zelf gefabriceerde draai en slijp gereedschap. Het trekken van de kop werd altijd behoorlijk vertraagd door het losmaken van de uitlaatzijde, wat een takke-montage was dat! Als die Duitsers daar toch eens wat beter over hadden nagedacht zou het misschien wel in 2 uur hebben gekund. Dat survey was niet zo makkelijk, we lagen vaak voor anker te laden of te lossen en kregen niet veel tijd van die ouwe die het maar niks vond even geen motor te hebben....
Dat was echt nog "wilde vaart" zoals wilde vaart behoort te zijn, de laatste stuiptrekkingen, dat wel.

Aan de Afrikaanse wal was het niet zo bijzonder, al hebben we in Pointe Noir dacht ik nog wel een keer leuk vertier gehad. In een achteraf (zand)straatje stond een sound blaster te brullen met muziek van Bob Marley op een zwoele zomeravond, dat hoorden we al toen we met de werkboot de wal naderden. Na enig gezoek ook gevonden en dat was een dolle boel daar. Erg vrolijk en zowaar koude 1/2 liters Heineken voor een prikkie, maar wel met gegarandeerde koppijn de volgende dag. Veel interesse om de nacht over te blijven bij de hossende dames had ik niet echt en op een matroos na (die volledig gestript terug aan boord kwam de volgende dag...) gingen we 's nachts toch maar weer terug om de werkboot te zoeken. Daar loop je dan in het pikdonker met allemaal geritsel naast je.... Maar we kwamen gelukkig goed en veilig aan boord. Ik zou daar nu misschien wel iets anders over denken.
De volgende dag hadden we weer een kop uitgewisseld en toen dat klaar was ging ik richting m'n hut, deur open? En ja hoor, één van de danseressen van gisteravond zat in m'n hut....
ongewenst bezoek.jpg
ongewenst bezoek.jpg (59.32 KiB) 3606 keer bekeken
Wat te doen, want daar had ik helemaal geen trek in. Ook bij de stuur zat een dame en achterop bij de kok zelfs twee! Na enig beraad hebben we ze aan de verstellerij en was gezet tegen een goede geldelijke beloning, een pak zeeppoeder en een paar blikken eten. Zij blij, wij blij!

Ook de Warri rivier zijn we een keer opgevaren.
Pilot Warri river 1.jpg
Pilot Warri river 1.jpg (71.04 KiB) 3606 keer bekeken
De loods pikten we buitengaats op, die zat in in een uitgeholde boomstam met een oude loodsvlag er op. Keurig in wit overhemd met versleten oude kapiteinspet op. Het was even zoeken want er zouden meer boomstammen als loodsboot dienen maar niet iedereen was echt loods, sommige deden maar wat. We moesten materiaal van Shell en Ballast Nedam ophalen voor Rotterdam. Toen we klaar waren kwam onze Warri Pilot weer aan boord die we buitengaats weer naar z'n boomstam brachten.
Pilot Warri river 2.jpg
Pilot Warri river 2.jpg (69.63 KiB) 3606 keer bekeken
We betaalden cash en de helft met dozen bier.... Wat een tijd!

Samen met de ouwe Abidjan verkennen in korte broek....
Met de ouwe op stap... .jpg
Met de ouwe op stap... .jpg (92.54 KiB) 3606 keer bekeken
Daar hadden we toch aardig wat bekijks bij, zo'n lange magere krullenkop met een wat kortere en wat gezettere ouwe... Volgens mij werden we zelfs op de weg terug behoorlijk uitgelachen. We gedroegen ons als 1ste klas toeristen…
Het was trouwens best wel tricky om die haven van Abidjan in te komen, een smal gat met een sterke stroming in het Vridi Canal, maar met onze soepel lopende Deutz en de geoefende stuurmanskunsten daar boven ging dat zonder slag of stoot helemaal goed...

Ook Italië deden we vaak aan. Genua, La Spezia, Livorno, Bari, Castella Mara di Stabia, waar ik met de Indonesische jongens in een kabelbaantje de berg opgegaan ben. We dachten de Vesuvius, maar jaren later kwam ik er achter dat dat de Monte Faito was... Toch was het ook een mooi uitzicht. Dat uitje was ik een beetje verschuldigd aan ze. Ik was nl weer eens op zoek naar de assistent die ik regelmatig kwijt was en vond hem uiteindelijk bij een matroos op z'n knieën op een tapijt wat ik nog nooit gezien had aan boord, ik denderde er er over heen en vatte hem in z'n nek. Dat was stom en fout, ze waren aan het bidden. Dat liep nog maar net goed af of ze hadden mij te pakken maar de kok en de ouwe wisten dat te sussen en toen hebben we het goed uitgepraat. Wisten wij veel? Ik heb m'n excuses aan geboden en belooft ze mee op sleeptouw te nemen naar de toren van Pisa of wat anders,
Op pad met de Indonesische jongens.jpg
Op pad met de Indonesische jongens.jpg (62.43 KiB) 3606 keer bekeken
dat vonden zij dan wel weer leuk. Die assistent ben ik daarna trouwens nooit meer kwijt geweest....
Of zelfs Venetië. Wel een takke eind er vandaan, ergens daar achter bij een raffinaderij maar toch dicht genoeg om er een leuke middag te beleven. Ik had er nog een mooie foto aan overgehouden, de Oost Vlieland op het Grand Canal Venetië binnen varend, helaas is die foto opgevreten door de zilvervisjes achter het luik thuis. Trouwens die van de Kaap Bol hadden ze ook te pakken maar alleen de kont hebben ze er af gevreten.

Vanuit Livorno hadden we een keer een mooi stukgoed reisje (koelkasten, speelgoed, wasmachines, wijn etc etc) bestemd voor de Canarische eilanden. Uiteraard moesten we regelmatig controleren of de lading, bij spiegelglad zeetje, niet schuiven ging. De stuklijsten klopten bij aankomst van geen kant meer volgens mij...
En zo ging dat maar door, leuke anekdotes en mooie verhalen! Het was ook een tijd om nooit te vergeten, wat ik ook vast niet van plan ben. Hoe zal het nu toch zijn met Karel en Kareltje, de kok en al die anderen die die periode op de Oost Vlieland gevaren hebben?
Toch begon ik me wel een beetje zorgen te maken, je zag steeds meer van die mooie moderne coasters varen en vooral de lichtgroene moderne coasters van Smith staken behoorlijk.
Ik wilde eigenlijk ook wel verder. Ik besloot daarom naar de zeevaartschool voor m'n VD te gaan.
willem70

Re:

Bericht door willem70 »

R.Konigers schreef:In 1966 werden er wat 2e hands schepen bijgekocht. Dit waren de Caranan (ex Willemijn)-Jonan (ex Jonan)-Vliehors (ex Marianne)- Vlieree (ex Ella)...de laatste 2 schepen was in samenwerking met dhr.M. de Jong..
deze samenwerking werd gelijk verder uitgebreid met de bouw van 2 shelterdekkers...bnr.33+34 bij Scheepswerf Harlingen.

Afbeelding
De Caranan '53 (ex Willemijn)
ik heb op de Caranan gevaren als matroos in 1969/70 weet alleen nog dat de machinist de Man heette.
kreeg daar nog trammelant mee dat was mijn eigen schuld want het was een beste kerel kreeg daarna ook de zak.
wel jammer want we zouden naar de Canadese meren gaan maar ja eigen schuld.
willem70 apeldoorn
Gert
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:08
Locatie: Purmerend

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Gert »

Afbeelding
Tank Peil tekening ms METRE.
Als er belangstelling voor is, kan ik de tekening in PDF per mail versturen.
Bijlagen
Tank-peil tek. ms METRE.JPG
Tank-peil tek. ms METRE.JPG (159.93 KiB) 2896 keer bekeken
Gert
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:08
Locatie: Purmerend

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Gert »

Afbeelding
ms METRE
Bijlagen
Metre . (Custom).jpg
Metre . (Custom).jpg (76.31 KiB) 2612 keer bekeken
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door hank »

Metre was van 1963 -1973 eigendom van C.V. Terwogt & Lagers in Amsterdam.
In 1973 is heel kort van Holwerda in Heerenveen geweest.

Hank.
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Vandaag in het nieuws dat de heer Cees van der Schoot (1938-2021) deze week is overleden.
Plaats reactie