De 4e en laatste uit deze serie.
GORAN KOVAČIĆ (Kroatisch schrijver/poeet), bouw bij 3MAJ te Rijeka, werfnummer 510, stapelloop 25.02.1967.
Motorisering 10.000pk Stork - Hengelo voor een snelheid van 17.5 knopen.
Beide beelden te Rijeka, ziet er op de bovenste nieuw uit.
Jugolinija en haar schepen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Dit schip plaatste ik op 14 maart, zonder verdere gegevens. Dat halen we nu in.
BOSNA (Bosnië), bouw in 1926 bij de Bremer Vulkan te Vegesack, werfnummer 635, als SCHWABEN voor de Nord Deutsche Lloyd. Ze was een snellopend (13.5 knopen) vrachtschip voor de dienst op Oost Azië.
In 1944 gezonken te Bergen, Noorwegen na een Brits bombardement. Gelicht in 1945 en na reparatie als oorlogsherstelbetaling in 1947 naar Jugolinija, nieuwe naam BOSNA. Na nog 15 jaar trouwe dienst kwam ze op 11.09.1962 aan te Sveti Kaji - Split voor sloop door Brodospas (what`s in a name? - Brodospas betekend scheepsredding).
BOSNA (Bosnië), bouw in 1926 bij de Bremer Vulkan te Vegesack, werfnummer 635, als SCHWABEN voor de Nord Deutsche Lloyd. Ze was een snellopend (13.5 knopen) vrachtschip voor de dienst op Oost Azië.
In 1944 gezonken te Bergen, Noorwegen na een Brits bombardement. Gelicht in 1945 en na reparatie als oorlogsherstelbetaling in 1947 naar Jugolinija, nieuwe naam BOSNA. Na nog 15 jaar trouwe dienst kwam ze op 11.09.1962 aan te Sveti Kaji - Split voor sloop door Brodospas (what`s in a name? - Brodospas betekend scheepsredding).
Re: Jugolinija en haar schepen.
Nu de latere BOSNA.
Op stapel bij 3 Maj te Rijeka als PLEIADES, Panamese vlag, werfnummer 509.
Op de helling overgenomen door Jugolinija en op 23.11.1968 te water als BOSNA, maart 1969 overdracht.
Stork diesel 10.500 pk, snelheid 18 knpen.
19.05.1993 aankomst te Alang voor sloop. Er was een zusterschip, de HRVATSKA, werfnummer 508.
Ik plaatste die al op 20 maart. Dit schip kwam op stapel als CASSIOPEA, vervolgde de zelfde weg naar Jugolinija en kwam een maand eerder aan te Alang voor sloop.
Op stapel bij 3 Maj te Rijeka als PLEIADES, Panamese vlag, werfnummer 509.
Op de helling overgenomen door Jugolinija en op 23.11.1968 te water als BOSNA, maart 1969 overdracht.
Stork diesel 10.500 pk, snelheid 18 knpen.
19.05.1993 aankomst te Alang voor sloop. Er was een zusterschip, de HRVATSKA, werfnummer 508.
Ik plaatste die al op 20 maart. Dit schip kwam op stapel als CASSIOPEA, vervolgde de zelfde weg naar Jugolinija en kwam een maand eerder aan te Alang voor sloop.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Mooie schepen, een serie van 3 met een ongelukkig verleden krijgen we nu.
BRATSTVO (Broederschap), bouw bij 3MAJ te Rijeka. Stapelloop 15.09.1957
Deze schepen lijken groter dan ze zijn. LOA 94.5 meter - 2337 DWT - Sulzer diesel 2206 KW - 15 Knopen
1971 over naar Jadrolinija (bestaat nog, is in feite een ferrymaatschappij).
1978 over naar Dalmatinska Plovidba te Vela Luka op het eiland Korčula.
1978 over naar Beogradska Plovidba, Belgrado.
Al deze overgangen waren per decreet, geen verkoop, over naar andere rederij.
Op 11 December 1981 was men in ballast onderweg van Bejaia (het vroegere Bougie) in Algerije naar Augusta op Sicilië.
In zware storm liep men in de avond op de rotsen van Les Sorelle bij Galite, 30 nm boven de Tunesische kust.
In de vroege ochtend was het schip gezonken, 15 man gered door de Caribbean Universal, 9 man omgekomen waarvan 1 lichaam aanspoelde op Sicilië.
BRATSTVO (Broederschap), bouw bij 3MAJ te Rijeka. Stapelloop 15.09.1957
Deze schepen lijken groter dan ze zijn. LOA 94.5 meter - 2337 DWT - Sulzer diesel 2206 KW - 15 Knopen
1971 over naar Jadrolinija (bestaat nog, is in feite een ferrymaatschappij).
1978 over naar Dalmatinska Plovidba te Vela Luka op het eiland Korčula.
1978 over naar Beogradska Plovidba, Belgrado.
Al deze overgangen waren per decreet, geen verkoop, over naar andere rederij.
Op 11 December 1981 was men in ballast onderweg van Bejaia (het vroegere Bougie) in Algerije naar Augusta op Sicilië.
In zware storm liep men in de avond op de rotsen van Les Sorelle bij Galite, 30 nm boven de Tunesische kust.
In de vroege ochtend was het schip gezonken, 15 man gered door de Caribbean Universal, 9 man omgekomen waarvan 1 lichaam aanspoelde op Sicilië.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Mooi scherp gebouwd type schip hoor !.
Met weinig vermogen liep dit schip toch met een aardige service speed. Het bouwjaar in acht genomen natuurlijk.
Wel een vrij massieve opbouw voor zo'n 4 ruimen scheepje. Ik denk dat ze daarom groter toont dan ze werkelijk is........
m.v.g., Roy
Met weinig vermogen liep dit schip toch met een aardige service speed. Het bouwjaar in acht genomen natuurlijk.
Wel een vrij massieve opbouw voor zo'n 4 ruimen scheepje. Ik denk dat ze daarom groter toont dan ze werkelijk is........
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Jugolinija en haar schepen.
Noem het maar weinig ... 3005 bhp voor 2337 dwtMet weinig vermogen liep dit schip toch met een aardige service speed.
Dat is 1,285 pk/ton
Vergelijkbare Nederlandse schepen uit die tijd hadden niet meer dan 0,7 tot 0,9 pk per ton.
Je kunt die BRATSTVO dus eerder "overpowered" noemen en stevig ook, zoals ook andere schepen van de Jugolinija die ik hier zie.
Bosna - 1 pk/ton
Goran Kovacic zelfs 1,35 pk/ton.
Je moet goed gaan zoeken om Nederlandse schepen met meer dan 1 pk per deadweight ton te vinden, al helemaal in die tijd, zo rond 1960.
Ook later kom je al gauw bij stoomturbineschepen als je rond of net boven de 1 pk/dwt wil komen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Je hebt volkomen gelijk Theo.
Ik heb de kW voor Pk.tjes aangezien / gelezen.
Behoorlijk fout(je) dus................
Tja, af en toe kan een mens behoorlijk de mist ingaan.
Toch goed, dat forummers elkaar scherp houden..............
m.v.g., Roy
Ik heb de kW voor Pk.tjes aangezien / gelezen.
Behoorlijk fout(je) dus................
Tja, af en toe kan een mens behoorlijk de mist ingaan.
Toch goed, dat forummers elkaar scherp houden..............
m.v.g., Roy
Re: Jugolinija en haar schepen.
Inderdaad een flink vermogen. Het zullen toch geen Smit pk's zijn. Ben benieuwd naar boring en slag en aantal cilinders. Die jongens waren niet achterlijk daar. Verre van zelfs. Waarom zouden ze dit doen. Ter vergelijking de Dahomeykust, 5930 dw, 3600 pk. Lengte o.a 115,6.
Ik twijfel niet aan de specs. Maar waarom.
Grt.
Anne
Ik twijfel niet aan de specs. Maar waarom.
Grt.
Anne
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Jugolinija en haar schepen.
Waarom wat doen? Veel vermogen of juist minder vermogen? Dat is immers puur een economische kwestie? En de vraag waar het schip voor bestemd is. Heeft hij een hoop snelheid nodig ja of nee? Hoe meer vermogen, hoe zwaarder de motor, hoe meer verbruik. Kan je het met minder af, waarom dan een hoop vermogen?
Een goed voorbeeld blijft altijd de Balticborg en de Bothniaborg. 2428 dwt en dan een Werkspoor van 1100 bhp erin. Nog geen halve pk per ton. Dat was in theorie goed voor 10,5 knoop. maar als je met je kont naar voren stond en je liet een harde wind, ging er een mijl vanaf, zeg maar. Desondanks was dat volkomen begrijpelijk. Die schepen waren ontworpen voor de houtvaart, om veel gezaagd hout mee te sleuren en dat deden ze ook; méér dan verwacht. We lagen zomaar tien dagen te laden en soms in Engeland drie weken te lossen. Je lag meer binnen dan je voer, dus het had geen enkel nut om na tien dagen laden met een rotgang naar je bestemming te varen en daar dan weer een paar weken te gaan liggen stinken.
Zo heeft alles een reden. Bij de Jugolinija zal er echt ook wel over zijn nagedacht, maar wat de filosofie erachter was, kan ik niet beoordelen.
Een goed voorbeeld blijft altijd de Balticborg en de Bothniaborg. 2428 dwt en dan een Werkspoor van 1100 bhp erin. Nog geen halve pk per ton. Dat was in theorie goed voor 10,5 knoop. maar als je met je kont naar voren stond en je liet een harde wind, ging er een mijl vanaf, zeg maar. Desondanks was dat volkomen begrijpelijk. Die schepen waren ontworpen voor de houtvaart, om veel gezaagd hout mee te sleuren en dat deden ze ook; méér dan verwacht. We lagen zomaar tien dagen te laden en soms in Engeland drie weken te lossen. Je lag meer binnen dan je voer, dus het had geen enkel nut om na tien dagen laden met een rotgang naar je bestemming te varen en daar dan weer een paar weken te gaan liggen stinken.
Zo heeft alles een reden. Bij de Jugolinija zal er echt ook wel over zijn nagedacht, maar wat de filosofie erachter was, kan ik niet beoordelen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Theo, je hebt gelijk. Allerlei motieven kunnen een rol gespeeld hebben. Het zou ook nog kunnenn, dat die motoren voor iets anders bestemd waren. Opdracht geannuleerd. Motoren voor een prikkie gekocht. Nedlloyd (Bulk) hebben op deze manier de vloot een aantal keren uitgebreid. We zullen het nooit weten. Bedankt voor je visie.
Grt.
Anne..
Grt.
Anne..