Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Mooie foto's Hans. Die sleepboot mag er ook zijn.

Grt.

Anne
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Het zou wel eens een Britse sleepboot kunnen zijn Anne.
Misschien wel een Welshman uit Swansea.......... :wink:

m.v.g., Roy
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Anne & Roy,
De foto is uit Immingham eind 50-er jaren. De sleepboot heet Lady...nog wat.
Maar de reactie alleen op de sleepboot, terwijl ik wat verwacht had op het einde van het schip, daar heb ik mijn best op gedaan. Blijft een feit dat ik altijd historische belangstelling heb, maar mijn echtgenote meent dat het niet uitmaakt waar we heen gaan, we komen toch altijd bij het water uit.
Vanavond een schip voor de arbeidersklasse.

Groeten--Hans.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Misschien is het einde van de "Sibenik" iets voor mensen die aangesloten zijn bij de W.S.S.
Daar weten ze van de hoed en de rand........... :wink:
Sorry Hans, ik krijg geen dakje op de hoofdletter S .............. 8) :idea:

m.v.g., Roy
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De laatste der turbineschepen: RADNIK (Arbeider), bouw 3MAJ te Rijeka, werfnummer 394, stapelloop 25.09.1954, overdracht Oktober 1956. Dit duurde ook al zo lang, in feite was dit de eerste uit deze serie, ik plaatste ze in andere volgorde.
Verkocht in 1967 als MARIEL - 1969 AMARILIS - 1974 ASSOCIATED GRAIN - 1980 sloop te Kaohsiung.
Radnik1956.jpg
Radnik1956.jpg (52.85 KiB) 2264 keer bekeken
Radnik - Amarilis.jpg
Radnik - Amarilis.jpg (47.69 KiB) 2264 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

We hebben nu 4 zusterschepen gehad met turbineaandrijving, men rekent hier dat de serie uit 9 schepen bestaat, de 5 andere nu.
Deze hebben de zelfde maten en indeling, maar als wezenlijk verschil andere masten en voortstuwing door 3MAJ - Sulzer diesels van 4.200 PK.
Daarvan heb ik de LIKA, TREPĆA en NIKOLA TESLA al geplaatst, de laatste 2 hebben de zelfde naam als de werf die ze bouwde.
TREĆI MAJ (3 Mei, bevrijdingsdag van Rijeka in 1945), bouw bij 3MAJ te Rijeka. Stapelloop 31.12.1955, overdracht Juni 1957, 18.02.1986 aankomst te Sveti Kaji voor sloop.
Op de 1e foto, uit 1958 te Rijeka, ziet men het Palacio Adria tussen de voormasten door, dat is het huidige hoofdkantoor van Jadrolinija.
En let eens op de pracht aan houten schepen, wat daar van over is vaart nu omgebouwd tot minicruiser weekcruises. Vroeger lagen de havens er hier vol mee en lagen sommigen land-en tuinbouwprodukten incl wijn, kaas en olijfolie te verkopen vanaf het schip.
3Maj1957Rijeka58.jpg
3Maj1957Rijeka58.jpg (82.84 KiB) 2233 keer bekeken
TreiMaj1957.jpg
TreiMaj1957.jpg (103.35 KiB) 2233 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

ULJANIK (eilandje in de Pula Baai waarop 160 jaar geleden de gelijknamige scheepswerf gebouwd werd).
Bouw bij Uljanik - Pula, werfnummer 200, stapelloop 23.09.1956, overdracht September 1957.
Ook dit schip eindigde in de Iran - Irak oorlog, op 7.10.1980 werd ze beschoten nabij Khorramshahr, door de bemanning verlaten is ze gezonken.
Uljanik.jpg
Uljanik.jpg (42.62 KiB) 2203 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Vandaag een rariteit met een hele achterliggende gedachte.
Bouw voor Agwilines in 1927 bij Newport News Ship Builders - USA als SHAWNEE werfnummer 307 (1 van 6 gelijken met namen van Indianenstammen).
124 meter LOA - tonnage 6209 - 2 stoomturbines 10.000 pk samen, dubbelschroefs, 19 knopen.
In WWII troepentransporter en hospitaalschip.
1946 verkocht aan Iberian Lines als City of Lisbon, te Lissabon op de werf en geschikt gemaakt als emigrantenschip.
In 1947 voor $ 2.200.00.-- verkocht aan een tussenpersoon en over naar Jugolinija als PARTIZANKA.
Nu de clou, Joegoslavië wilde een vroegere emigrantenstroom omdraaien en eigen volk terugbrengen om de socialistische staat op te bouwen.
Men maakte 3 reizen naar Australië, 2 naar Zuid-Amerika en waarschijnlijk ook naar de USA & Canada.
Al na 2 jaar was er te Split een explosie aan boord, het schip brandde uit en werd in 1950 gesloopt.
Het vermoeden was een aanslag.
In 1950 kon men van alles gebruiken, veel materiaal uit het schip, vooral buizen, zijn gebruikt bij de bouw van hotel Jadran te Tučepi.
Shawnee.jpg
Shawnee.jpg (84.58 KiB) 2162 keer bekeken
Fremantle.jpg
Fremantle.jpg (158.92 KiB) 2162 keer bekeken
Sydney.jpg
Sydney.jpg (88.57 KiB) 2162 keer bekeken
Dubrovnik.jpg
Dubrovnik.jpg (77.42 KiB) 2162 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Nu een hele oude bak, aangekocht met het zelfde doel, remigratie van Joegoslaven.
Bouw bij de zelfde werf, Newport News Ship Builders, werfnummer 81, stapelloop 11.01.1908, oplevering Maart 1908 onder de naam Lurline voor Matson Line die het schip inzette op de Seattle - Honolulu dienst, 55 dagen een rondreis. Nam naast vracht ook 51 passagiers, 65 man bemanning. LOA 133 meter, 6665 Brt, snelheid 13.5 knopen. Deed in WWI militaire dienst.
1928 als Chirikof in dienst als vervoerder van ingeblikte zalm uit Alaska.
In WWII ombouw tot troepentransporter, nam 1290 militairen + uitrusting mee.
1947 naar Jugolinija als Radnik. Maakte naast reizen op Noord-Amerika ook Australië reizen, heen met landverhuizers, terug met Joegoslavische repatrianten. Men geeft aan dat dit het langzaamste schip was met de slechtste accomodatie (hangmatten). Toch deed ze dit nog 5 jaar, uit de vaart 1952, sloop te Sveti Kaji in 1953.
Radnik1908Fremantle.jpg
Radnik1908Fremantle.jpg (40.82 KiB) 2132 keer bekeken
Radnik.jpg
Radnik.jpg (89.83 KiB) 2132 keer bekeken
Radnik 2.jpg
Radnik 2.jpg (167.5 KiB) 2132 keer bekeken
Het was me een genoegen, er is nog materiaal, maar het lijkt me zinvol een zomerpauze in te lassen.

Groeten--Hans.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Bedankt voor alle story's Hans.
Jammer van de zomerstop, ( dat doen ze hier n.l. nogal veel in t.v.land ), maar ik begrijp je wel.
Als jullie er op uittrekken, een goeie vaart en kom behouden weer thuis.

m.v.g., Roy
Plaats reactie