"Golden Oldies" KHV

van: www.kustvaartforum.com
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door eefh »

Bedankt P.Arendz,ik haalde die 2 door elkaar mijn zwager heeft op alle 2 gevaren en met de Rex dat akkefietje in Spanje meegemaakt,
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door p.arendz »

eefh schreef:Bedankt P.Arendz,ik haalde die 2 door elkaar mijn zwager heeft op alle 2 gevaren en met de Rex dat akkefietje in Spanje meegemaakt,
"meegemaakt"?
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Ben »

Wat me opvalt in de beschrijving van de Marin is de bunkercapaciteit van totaal 88 ton of zie ik dat verkeerd.
En de 11 hutten voor totaal 17 personen op een kustvaarder onder de 500 brt.
marin  1951.JPG
marin 1951.JPG (19.13 KiB) 2223 keer bekeken
marin 1951 arnhemsche stoomsleephelling arnhem.JPG
marin 1951 arnhemsche stoomsleephelling arnhem.JPG (311.7 KiB) 2223 keer bekeken
Marin 1951.JPG
Marin 1951.JPG (264.12 KiB) 2223 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Jan Stolp »

In die tijd werden meer schepen voorzien van een grote bunker capaciteit teneinde ze te kunnen gebruiken als 'vluchtschepen" De oorlog nog maar net achter de rug en de dreiging van een volgende in het verschiet.....
Dit zou voor dit schip misschien ook gelden.
Groet
Jan
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hmm, zou kunnen, maar er is mij niets van bekend.
De MARIN is gebouwd voor mijn oudoom Cornelis Albertus Jansen naar wie ik vernoemd ben.
Dat schip had volgens mij geen speciale passagiersaccommodatie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Jan Stolp »

Ze hadden ook geen extra passagiers accomodatie .De extra bunker capaciteit zal ook wel gebruikt zijn als ballast tank maar er was dus een mogelijkheid om binnen korte tijd hem als brandstofbunker te kunnen benutten .
Groet
Jan
Ik zal eens naar een voorbeeld zoeken maar na drie weken vakantie in Engeland moet ik eerst weer andere dingen regelen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Ben »

@Jan en Gert, bedankt voor jullie reacties. Over vluchtschepen staan berichten op het het binnenvaartforum, typ maar vluchtschepen in.

Eigenlijk een maatje te groot met haar 714 brt. is de Lista, maar om haar nu een grote vaart schip te noemen :wink: .
lista 1918.jpg
lista 1918.jpg (195.5 KiB) 2427 keer bekeken
IDNo: 5209675 Year: 1918 Name: ELGEN Flag: NOR Tons: 714 DWT: 970 LPP: 54.6 Beam: 9.2 Builder: Shipyard Zeeland, Hansweert
Subsequent History: [1956 re-engined, 1D] - [L as FALKEN] - 23 BELIZE - 25 SOLTIND - 27 EINA - 31 SIGGEN - 34 GUN - 56 LISTA - 66 LENA Disposal Data: deleted 1986
lista 1918 gebouwd als elgen werf zeeland hansweert.jpg
lista 1918 gebouwd als elgen werf zeeland hansweert.jpg (30.49 KiB) 2427 keer bekeken
Foto's: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
FOUT, moet zijn foto's: ©C. Hill.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Jan Stolp »

Ja Ben dat zijn de hele specifieke maar er waren dus ook gewone kusters die wat meer bunkercapaciteit hadden met de achterliggende gedachte om weg te komen en dan misschien wel naar Amerika o.i.d.
Het is alleen lastig om dat nu boven water te halen .Ik heb al gedacht aan Nievelt maar nog niets gevonden.De pest is dat je dan te veel boeken hebt of mijn geheugen is te klein.........update-je misschien :D
Groet
Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Ben »

Jan, ik kan het een klein beetje updaten. Op de "bootjesclub" oftewel World Ship Society afd. Noord Nederland is het onderwerp "vluchtschepen" wel eens ter sprake gekomen, namen van schepen heb ik (nog) niet maar ik hoorde wel dat er diverse kapitein-eigenaren van coasters na de 2e. W. O. tot in de 50.er jaren extra hutten aan boord hadden voor zijn gezin om tijdens de "koude oorlog" naar veiliger oorden te kunnen varen.
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door p.arendz »

Ben schreef:[...]
Eigenlijk een maatje te groot met haar 714 brt. is de Lista, maar om haar nu een grote vaart schip te noemen[...]
Foto's zijn van Charlie Hill
Plaats reactie