Hunzeboten.

Alles over binnenscheepvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Hunzeboten.

Bericht door Ben »

Nadrukkelijk verbonden met Groningen zijn de Hunze schepen van rederij van Swieten. Geladen en gelost werd in het van Oosterhamrikkanaal.
Op de foto ligt in de Oosterhaven naast de coaster Oostereems de Hunze II, bouwjaar 1887.

Afbeelding
Foto: ©B.Th. Gernaat.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Wie kan mij helpen aan een foto van de Hunze XX, het liefst toen het schip al was omgebouwd van stoom- op motorkracht.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Hallo Ben en Harry,
H.J. de Lange voormalig havenmeester in Stad heeft in 2004 het boek Eb en Vloed in Groningen geschreven. Niet alleen is in het boek een en ander vermeld over de Groninger Rotterdammer Stoomboot Maatschappij. In het boek staan ook foto's van Hunze schepen in en aan het Lopende Diep, Noorderhaven en Oosterhamrikkanaal. Misschien dat je bij de De Lange (geb. jaar 1927) nog kan informeren naar de Hunze XX. Omdat van de rederij veel schepen ook naar 'buiten' gingen levert je vraag op het Kustvaartforum en/of Kombuispraat wellicht meer reactie's op.
Moi,
Anne
hunzeboten

Hunzeboten

Bericht door hunzeboten »

Mijn naam is bert medema geb: 1950 in groningen ik heb mij vandaag bij jullie ingelogd.
Ik ben op zoek naar foto,s van de hunze.X111,harm nieveen,en cargo,en zuiderzee,
op deze schepen gingen wij 6 week mee op vakantie met mijn ouders,ik heb al wat prent,
boeken bekeken maar geen resultaat.verder scheepvaart museum enz, maar helaas niks.
hopelyk kunnen jullie mij misschien hier mee mee helpen.bvb dank.bert medema.groningen
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: hunzeboten

Bericht door Wrijfhout »

Je hebt niet in de goede boeken gezocht Bert :wink:
Hier alvast een foto van de Cargo I, ik zal morgen eens verder zoeken,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Hunzeboten

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Hunze XXII in de Wilhelminasluis in Zaandam. Tegenwoordig zou je hem een 'feederbootje' noemen. Dit scheepje voer de Zaanstreek af om goederen voor de Hunzeboten op te halen of om die te bezorgen.

Afbeelding
Aan het Loopende Diep werden de Hunzeboten aanvankelijk 'afgehandeld'. Later vertrokken ze naar het Oosterhamrikkanaal tegenover het bodenterrein.

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hunzeboten

Re: Hunzeboten

Bericht door hunzeboten »

harry hardstikke leuk kerel hopelyk kun je nog wat van de hunze X111 vinden,
ik ben niet zo handig met de computer,maar ik vraag mijn zoon wel even ,
dat die er mooie foto,s van kan maken om in te lijsten.
Wij gingen als kleine kinder al 6 week mee aan boord in de school vakantie.
dat is nu zo,n 50 jaar geleden.Mijn vader Jan Medema was dan weer stuurman,
dan weer kapitein.Zij vaarden altyd met twee man,de meeste tyd vaarde hij, op de X111.Vaak moesten wij laden in Bedum bij de melkfabriek en gingen dan,
via friesland naar lemmer ijsselmeer oranjesluisen met windkr 8 gingen we vaak,
schuilen in enkhuizen.Vaak moesten we lossen in Amsterdamse havens.
De namen weet ik niet zo meer maar dan lagen we naast die grote zee,
schepen te te lossen.Amsterdam was ook een vaste plek om weer te laden terug.Dat gebeurde bij sbs aan de prins hendrik kade,daar zaten ook hun,
kantoren.Ook gingen we vaak naar hoogezand scholten fabriek daar laden,
we ook vaak vaten met darm dan gebeurde het wel met warm weer dat vaten,
door die gassen barsten,dat was me een blubber. Ook moesten we vaak laden in sneek vlak bij de waterpoort bij de touw fabriek dat ging dan weer naar, rotterdam.Met wind tegen deden we er behoorlijk lang over om bij de,
oranje sluisen te komen, ik geloof zo,n 5 a 6 uur. De cargo had weer meer pk,s dan de X111 die ging dus ook sneller.De zuiderzee had nog een sterkere motor,
en was altyd als eerste terug.Ook moesten we vaak naar sluis vogelzaad laden of lossen dan kwamen we door de betuwe prachtige tijden, we hebben ook wel in angst gezeten als we met een op komende storm op het ijsselmeer zaten,
en lekkage aan de patryspoorten hadden.Of die keer midden op het ijsselmeer,
met een deklast paling kisten dat we een windhoos kregen en er geen kist aan boord bleef.Ook nog een keer in het magriet kanaal in de nacht dat we een aan varing kregen met een rijnaak die dwars in het kanaal lag, en dat wij,
voorin uit dekooi stapten tot ons middel in het water stonden.
Harry ik moet eerst stoppen vind het jammer dat mijn ouders niet meer leven,
hadden die dit ook nog kunnen zien.Wil je nog meer weten geen probleem.
<het is wel 50 jaar geleden weet niet alles meer> vr groet en hele fijne dagen.Bert medema
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Hunzeboten

Bericht door Wrijfhout »

Dat is een interessant verhaaltje Bert. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die nog uit eigen ervaring over het wel en wee van de Hunzeboten kunnen vertellen. Ik had toch gelijk dat er eerder een onderwerp over dit item was gestart, alleen had Ben dat Hunze schepen genoemd en dat kan natuurlijk niet :wink: Er werd altijd over Hunzeboten gesproken. Dat zal er wel mee te maken hebben dat de eerste schepen stoomboten waren.

Eerst nog maar een paar oude plaatjes.

gr. Harry

Afbeelding
Een aantal Hunzeboten, .a. de Hunze VII en Hunze VIII, aan het Lopende Diep in het begin van de vorige eeuw.

Afbeelding
Voordat de nieuwe vaarweg door Friesland klaar was voeren de Hunzeboten over Zoutkamp, Lauwerszee en dan over Dokkumernieuwezijlen naar Friesland, dat was een 'Ommelandse reis'. Hier een aantal Hunzeboten, waaronder de Hunze XIII, in Zoutkamp.

Afbeelding
De Hunze V in de Noorderhaven, het schip vaart hier nog met stoomtractie.

Afbeelding
Vijftiger jaren, het motorschip Hunze V in de Oosterhaven.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Hunzeboten

Bericht door Wrijfhout »

De misschien wel bekendste 'Hunzeboot' was de Jan Nieveen, het schip schip dat een vracht- en passagiersdienst onderhield tussen Lemmer en Amsterdam. Overdag werd geladen en gelost en 's nachts gevaren. Aanvankelijk was dit schip eigendom van de Groninger-Lemmer Stoombootmaatschappij "Lemmerboot" N.V. een destijds grote concurrent van de Hunzeboten. In het nauw gedreven door de snelle opkomst van het vrachtautovervoer gingen drie maatschappijen, t.w. Van Swieten, Hunzeboten en Lemmerboot in 1948 samen onder de naam Groninger Beurtvaart. Van Hunzeboot noch Lemmerboot was daarna nog sprake, de uitroep dat de Jan Nieveen misschien wel de bekendste Hunzeboot is geweest is dan ook niet op zijn plaats. Maar in dit overzicht toch wel interessant. Als het onderwerp zich verder uitbreid komen misschien meer raakvlakken naar boven.

gr. Harry

Afbeelding
De Jan Nieveen in zijn oorspronkelijke vorm. In zijn 'leven' is de boot heel wat keren verbouwd.

Afbeelding
Er staat dan wel Groningen op de kont, bij mijn weten is de Jan Nieveen daar nooit geweest.

Afbeelding
De uitzondering bevestigt de regel. De Jan Nieveen maakte overdag wel uitstapjes naar de Zuiderzeewerken en verlaat hier de zeesluis in Lemmer.

Afbeelding
Jan Nieveen aan de vaste steiger aan de Amsterdamse De Ruyterkade.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Hunzeboten

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit was de laad- en loslokatie van de Groninger Beurtvaart in de vijftiger jaren. Dit beeld staat mij niet zo goed voor ogen omdat de foto vanaf het bodenterrein is genomen. Daar ben ik vaak genoeg geweest maar toen was ik nog een knaapje van een jaar of acht schat ik. Het zicht op de schepen werd je ontnomen door de tientallen bodewagens. Ik denk dat deze schepen al uit de vaart zijn genomen. DE kraantje waarmee de schepen werden gelost zijn ook al verdwenen.

Wat ik mij wel herinner is dit 'mysterieuze' beeld. Als je achter de goederenloodsen langsreed dan zag je soms een hijs van de kraan door het dak verdwijnen, dat vond ik nogal raar, dat zag je nergens...

Afbeelding
Jammer dat dit vervoer over water is verdwenen.

tenslotte deze onduidelijke foto van het Oosterhamrikkanaal waar je aan het eind de gasfabriek ziet en tevens de twee kraantjes waarmee de beurtschepen werden gelost. Als je goed kijkt zie je de luiken in het dak van de loods waardoor de kraan de goederen ophaalt of laat zakken.

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie