Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
tugmaster

Bericht door tugmaster »

goedenavond jan en roy
bedankt voor de foto en het verhaal. dat ken ik bij de rest van de geschiedenis plakken.ja de diana is later de viking genoemd daar heb ik ook nogal wat reizen mee gedaan richting witte en zwarte zee.deze boot en de noorman zijn van j koerts te delfzijl geweest.als jullie nog meer oude fotos hebben hou ik me aanbevolen.
met vr gr n ellen
tugmaster

Hermina E Goedkoop DIana Viking

Bericht door tugmaster »

goedemorgen allemaal
hier nog en vraagje over een sleper waar ik nog op heb gevaren. dat was de Viking van J Koerts te Delfzijl.weet dat de ex namen Diana en als ik het goed heb Hermina E Goedkoop maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen.ik zoek voornamelijk fotos van de Diana en Hermina voor de geschiedenis van deze schepen.
alvast bedankt niels
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Niels,

In 1973 heb ik op de "Diana" gevaren.
Dat was in The Firth of Forth & Montrose in Schotland. Toen was nog niets aan de boot veranderd sinds ze van Goedkoop overgenomen was. Ook geen slingerkimmen. Dat was goed merkbaar als je je kop buiten de pieren stak !.
In Montrose kreeg ze problemen met de koppeling/vertragingsbak.
Dat kwam waarschijnlijk omdat er zoveel mee achteruit gevaren werd. Dat kon die boot ook goed, maar die koppeling was daar niet helemaal op gebaseerd. Voor de goede orde; het was een gebruikelijke Brevo koppeling zoals die bijna altijd achter een Bolnes stond.
Jan & Sikko Engelsman hebben dit nooit geweten, maar zo ontstond door opzettelijk misbruik een grote schade.
De "Diana" is naar IJmuiden vertrokken waar de omvangrijke schade aan de koppeling geconstateerd werd. Hierop is ze gehermotoriseerd en kreeg een S.K.L. i.p.v. de 2 Bolnessen.
Een jaar later is Sikko bij Methil in Schotland bij een auto ongeluk om het leven gekomen. Hierna was de zin bij Jan Engelsman er ook wel af. Successievelijk heeft hij de "Diana", de "Eos" en z'n vlet, de "Orion", verkocht.

Bij Koerts is ze nog een keer gehermotoriseerd. Maar daar voer ze het water ook dun voor !. In de loop van de tijd is ze meerdere keren verbouwd en aangepast. Ze was bijna niet meer als Goedkoop sleper te herkennen.
Ondanks dat in mijn tijd de accomodatie Spartaans te noemen was, ( een havensleper hoeft weinig comfort te bieden daar de bemanning toch naar huis gaat ), heb ik bijzonder plezierig op deze boot gevaren.

m.v.g. Roy
popeye
Berichten: 317
Lid geworden op: 06 okt 2005 18:53
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

Bericht door popeye »

Mooi stukje Roy, mijn complimenten.

Ruud Mulder
https://www.debinnenvaart.nl
Varen is fijner dan je denkt
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Ruud,

Bedankt voor de compelimenten, we moeten toch nog eens een meeting organiseren.............
Ik denk dat we elkaar nog wel h.e.e.a. te vertellen hebben.

m.v.g. Roy
popeye
Berichten: 317
Lid geworden op: 06 okt 2005 18:53
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

Bericht door popeye »

Eerst trouwen a.s. dinsdag en de zomer is nog lang genoeg om een een ontmoeting te regelen.

Ruud
https://www.debinnenvaart.nl
Varen is fijner dan je denkt
ijsselmeer

hermina

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Roy.

Noem maar een datum :lol:
Groeten Henk.
tugmaster

Bericht door tugmaster »

goedemorgn Roy
dat zijn nou mooie verhalen van het scheepje.die kunnen dan ook weer in het archief.dat de viking een slingerbak is dat heb ik zelf meerdere keren mogen meemaken.en net wat je zegt de acomodatie was erg spartaans als je dan 6 weken of langer daar opzat was je blij dat je weer voet op wal kon zetten.de viking vaart nu in spanje{cartagena}ten behoeve van de tonijn visserij.wat dat betreft kon je beter op de noorman zitten meer acomodatie en lang niet zo slingeren.nou erg beankt voor de info en nu maar hopen dat er nog een paar fotos geplaatst worden om allaes compleet te maken.
met vr gr niels
ZwarteZee

Bericht door ZwarteZee »

Niels, ik heb je een PM gestuurd.
Dave

sleepboot gezocht (v.h. Willy) Nu met foto's

Bericht door Dave »

Mijn vader -Rino (Marinus) Kentie- heeft eind jaren '60, begin jaren '70 twee sleepboten gehad; de Wilma en de Willy. Om de laatste gaat het. Ik zou graag weten wat er van dit schip geworden is. De Willy is waarschijnlijk in 1916 als stoomsleper gebouwd iov (rijks)waterstaat als De Merwede. De afmetingen zijn waarschijnlijk 16 x 4.20. Het schip schijnt ooit in Rotterdam voor de sluis naast de euromast als gevolg van een gaslek 'de lucht in te zijn gevlogen' met helaas slachtoffer(s) als gevolg. Daarna is er een nieuwe roef en stuurhut op gebouwd. De roef was voordien van hardhout, maar is vervangen door een stalen exemplaar. Mijn vader heeft De Merwede vermoedelijk gekocht van een Amsterdammer. Hij heeft hem ongedoopt tot 'Willy' genoemd naar mijn moeder en na een aantal jaren trouwe dienst (hoewel het volgens mijn vader op het open water een ramp was om mee te varen...) weer verkocht. Volgens mij aan iemand die hem niet langer als sleepboot, maar voor recreatie wilde gaan gebruiken. Ik zou ontzettend graag willen weten wat er van de Willy is geworden. Ik was een heel klein jongetje, maar kan me er nog wel e.e.a. van herinneren. Mooie herinneringen!
Dave Kentie
Afbeelding
[/img]Afbeelding
Plaats reactie