Dat dempen gebeurde ook al eerder. De Coolsingel (Coolvest) is gedempt tussen 1913 en 1922 bijvoorbeeld. De Schiedamsesingel tussen Binnenweg en Witte de Withstraat rond 1900 (het restant daarvan wel in 1940, overigens). Goudsesingel/Oostvest: tussen 1871 en 1888. Zomaar wat voorbeelden.
75 jaar Coolsingel
Al heeft de Tweede Wereldoorlog natuurlijk wel zijn steentje bijgedragen, niet alle Vesten zijn gedempt als gevolg van het oorlogsgeweld!
Groeten van Tim
Beurtvaart
Re: Beurtvaart
Het lijkt er op dat de palen van de nieuwe maas, via de kolk zijn binnen gekomen. In de verte zie je het luchtspoor bij de blaak.
Re: Beurtvaart
Praatjes bij plaatjes (8)
Het Stokvischverlaat
De foto met het houtvlot in het Stokvischverlaat is zeker interessant en ook mij onbekend. Maar de foto roept wel nieuwe vragen op. Het vlot is stukken langer dan het verlaat. Het achterste deel is er nog niet eens in.
Ter verduidelijking hieronder een fragment van de kadatrale minuutkaart van omstreeks 1830 met het Stokvischverlaat.
Het Stokvischverlaat op een fragment van de kadastrale minuutkaar van circa 1830. Boven de Oppert de nog open Binnenrotte, die gedempt zou worden voor het spoorwegviaduct, waarvan een stukje zichtbaar is achter het Stokvischverlaat op de foto.
Een kleine eeuw later is de situatie van het verlaat niet wezenlijk anders. Een stel deuren zit net achter ophaalbrug bij de Delftschevaart.
De sluisdeuren van het Stokvischverlaat aan de kant van de Delftschevaart. Nog net is een stukje van de ophaalbrug en de Delftsche poort te zien, evenals de Galerijbrug.
Het andere stel net voor de brug bij de Oppert. Dat is de brug waar op de foto zo veel mensen op staan.
De geopende Oppertbrug met de sluisdeuren aan de kant van de Rotte; rechts ook weer de Delftsche poort en de Galerijbrug. Het plein met de bomen is het toenmalige Hofplein, dat meer naar het oosten ligt dan nu.
Op foto’s is te zien dat de sluisdeuren omstreeks 1930 op dezelfde of nagenoeg dezelfde plaats zitten. Het gekke is dat de schaduw van de Oppertbrug op het vlot valt, zodat het voorste deel de sluis al uit is. Maar het peilverschil bij de sluis is zo’n 60 cm zoals we eerder zagen. Ra, ra, hoe kan dat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het vlot over een soort waterval naar beneden gaat. Ik heb de indruk dat bij de vernieuwing van het verlaat in 1924 een soort hefdeur is gemaakt bij het spoorwegviaduct over de gedempte Binnenrotte op de achtergrond (zie foto in de rubriek ‘Herinneringen van “teerkwast”, pag.323), maar die lijkt mij voor zo’n vlot niet veel zoden aan de dijk te zetten. Men zou het ook aan de andere kant opgelost hebben door gebruik te maken van de deuren van de ebsluis om de waterstand aan te passen, maar dan zouden er ook deuren moeten zitten aan de andere kant richting Delftsche poort. Daar heb ik op foto’s naar gezocht, maar niets kunnen vinden. Op de een of andere manier moet men gerommeld hebben met de waterstanden, maar ik zou niet weten hoe, hooguit fantaseren.
Het vlot op de foto komt niet uit de richting van de Kolk, maar van de andere kant, van de Schie (zie kaartje van de binnenstad).
Sleepboot met een lang houtvlot op de Rotterdamse Schie, even ten noorden van de Heul. Ook dit vlot vaart richting Delftsche Vaart en het is ook niet onmogelijk dat het door het Stokvischverlaat moet, zoals de foto laat zien.
De bestemming van het vlot laat zich dan moeilijk raden, maar het meest waarschijnlijk is het dat het hout wateren moest in de Rotte. Tot kort na de oorlog had de bekende houthandel Abraham van Stolk daar vaak grote hoeveelheden hout in liggen tussen het Noorderkanaal en Terbregge.
Het gaat inderdaad te ver om het dempen van de grachten grotendeels op de rekening van onze oosterburen te schrijven. Voor 1940 was er ook al het nodige gedempt en zeker niet alleen de vesten. Ik hoop op sommige nog terug te komen. Het was zelfs zo dat tot het dempen van de Rotterdamse Schie al ver voor de oorlog besloten was, zelfs over het dempen van de Nieuwe Haven werd al gepraat. Het bombardement van 14 mei 1940 leverde wel het materiaal om te dempen op, meer dan genoeg zelfs.
Met vriendelijke groeten,
HannesB
Het Stokvischverlaat
De foto met het houtvlot in het Stokvischverlaat is zeker interessant en ook mij onbekend. Maar de foto roept wel nieuwe vragen op. Het vlot is stukken langer dan het verlaat. Het achterste deel is er nog niet eens in.
Ter verduidelijking hieronder een fragment van de kadatrale minuutkaart van omstreeks 1830 met het Stokvischverlaat.
Het Stokvischverlaat op een fragment van de kadastrale minuutkaar van circa 1830. Boven de Oppert de nog open Binnenrotte, die gedempt zou worden voor het spoorwegviaduct, waarvan een stukje zichtbaar is achter het Stokvischverlaat op de foto.
Een kleine eeuw later is de situatie van het verlaat niet wezenlijk anders. Een stel deuren zit net achter ophaalbrug bij de Delftschevaart.
De sluisdeuren van het Stokvischverlaat aan de kant van de Delftschevaart. Nog net is een stukje van de ophaalbrug en de Delftsche poort te zien, evenals de Galerijbrug.
Het andere stel net voor de brug bij de Oppert. Dat is de brug waar op de foto zo veel mensen op staan.
De geopende Oppertbrug met de sluisdeuren aan de kant van de Rotte; rechts ook weer de Delftsche poort en de Galerijbrug. Het plein met de bomen is het toenmalige Hofplein, dat meer naar het oosten ligt dan nu.
Op foto’s is te zien dat de sluisdeuren omstreeks 1930 op dezelfde of nagenoeg dezelfde plaats zitten. Het gekke is dat de schaduw van de Oppertbrug op het vlot valt, zodat het voorste deel de sluis al uit is. Maar het peilverschil bij de sluis is zo’n 60 cm zoals we eerder zagen. Ra, ra, hoe kan dat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het vlot over een soort waterval naar beneden gaat. Ik heb de indruk dat bij de vernieuwing van het verlaat in 1924 een soort hefdeur is gemaakt bij het spoorwegviaduct over de gedempte Binnenrotte op de achtergrond (zie foto in de rubriek ‘Herinneringen van “teerkwast”, pag.323), maar die lijkt mij voor zo’n vlot niet veel zoden aan de dijk te zetten. Men zou het ook aan de andere kant opgelost hebben door gebruik te maken van de deuren van de ebsluis om de waterstand aan te passen, maar dan zouden er ook deuren moeten zitten aan de andere kant richting Delftsche poort. Daar heb ik op foto’s naar gezocht, maar niets kunnen vinden. Op de een of andere manier moet men gerommeld hebben met de waterstanden, maar ik zou niet weten hoe, hooguit fantaseren.
Het vlot op de foto komt niet uit de richting van de Kolk, maar van de andere kant, van de Schie (zie kaartje van de binnenstad).
Sleepboot met een lang houtvlot op de Rotterdamse Schie, even ten noorden van de Heul. Ook dit vlot vaart richting Delftsche Vaart en het is ook niet onmogelijk dat het door het Stokvischverlaat moet, zoals de foto laat zien.
De bestemming van het vlot laat zich dan moeilijk raden, maar het meest waarschijnlijk is het dat het hout wateren moest in de Rotte. Tot kort na de oorlog had de bekende houthandel Abraham van Stolk daar vaak grote hoeveelheden hout in liggen tussen het Noorderkanaal en Terbregge.
Het gaat inderdaad te ver om het dempen van de grachten grotendeels op de rekening van onze oosterburen te schrijven. Voor 1940 was er ook al het nodige gedempt en zeker niet alleen de vesten. Ik hoop op sommige nog terug te komen. Het was zelfs zo dat tot het dempen van de Rotterdamse Schie al ver voor de oorlog besloten was, zelfs over het dempen van de Nieuwe Haven werd al gepraat. Het bombardement van 14 mei 1940 leverde wel het materiaal om te dempen op, meer dan genoeg zelfs.
Met vriendelijke groeten,
HannesB
Re: Beurtvaart
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Beurtvaart
Het gaat inderdaad te ver om het dempen van de grachten grotendeels op de rekening van onze oosterburen te schrijven. Voor 1940 was er ook al het nodige gedempt en zeker niet alleen de vesten. Ik hoop op sommige nog terug te komen. Het was zelfs zo dat tot het dempen van de Rotterdamse Schie al ver voor de oorlog besloten was, zelfs over het dempen van de Nieuwe Haven werd al gepraat. Het bombardement van 14 mei 1940 leverde wel het materiaal om te dempen op, meer dan genoeg zelfs.
Ik wil hier even op reageren ook Ik weet wel dat er begin 1900 er al plannen waren om diverse grachten en vaarten te dempen en ze zijn daar al ver voor de oorlog mee begonnen het zijn er teveel om op te noemen met de datums erbij.
wat ik bedoelde dat er voldoende puin was om er nog meer mee te dempen hetgeen ook gedaan is A omdat de plannen er al lagen en B men moest ergens met het puin naar toe wat ineens voorradig was.
Ik wil hier even op reageren ook Ik weet wel dat er begin 1900 er al plannen waren om diverse grachten en vaarten te dempen en ze zijn daar al ver voor de oorlog mee begonnen het zijn er teveel om op te noemen met de datums erbij.
wat ik bedoelde dat er voldoende puin was om er nog meer mee te dempen hetgeen ook gedaan is A omdat de plannen er al lagen en B men moest ergens met het puin naar toe wat ineens voorradig was.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Beurtvaart
Klopt; van het een kwam het ander. Ik neem je ook niks kwalijk hoor Het is nou eenmaal zo dat een 'evenement' soms creatieve oplossingen nodig heeft. Onze ouders en grootouders hebben min of meer noodgedwongen deze keuze gemaakt en daar zullen wij het mee moeten doen.
Groeten van Tim
Groeten van Tim
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Beurtvaart
Niet alle puin is in Rotterdam gebleven de Rotterdamse hoek heeft er zijn naam aan te danken heb ik altijd begrepen.
(https://www.flevolanderfgoed.nl/home/erf ... oek-2.html
In dit artikel wordt geschreven over het puin van Rotterdam dat is gebruikt in de Noordoostpolder.
Er zijn ook bronnen die beweren dat er geen puin in de dijk is verwerkt en dat alles is gebruikt voor de wegen
gr, schier
(https://www.flevolanderfgoed.nl/home/erf ... oek-2.html
In dit artikel wordt geschreven over het puin van Rotterdam dat is gebruikt in de Noordoostpolder.
Er zijn ook bronnen die beweren dat er geen puin in de dijk is verwerkt en dat alles is gebruikt voor de wegen
gr, schier
Re: Beurtvaart
Zie: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC ... peg21:p012
en
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0 ... eg21:a0021
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
de schoonvader van onze dochter Jan Bruins Slot heeft aan boord van de Tjalk van zijn vader, meegevaren met het puin,
wat inderdaad voor de ROTTERDAMMERHOEK gelost werd.!
Tammo.
wat inderdaad voor de ROTTERDAMMERHOEK gelost werd.!
Tammo.
Re: Beurtvaart
tim je iets kwalijk nemen doe ik zeker niet en je ziet hoe het forum werkt van het een komt het andere zo ook de rotterdammerhoek komt weer uit de hoekTim76 schreef:Klopt; van het een kwam het ander. Ik neem je ook niks kwalijk hoor Het is nou eenmaal zo dat een 'evenement' soms creatieve oplossingen nodig heeft. Onze ouders en grootouders hebben min of meer noodgedwongen deze keuze gemaakt en daar zullen wij het mee moeten doen.
Groeten van Tim
en wat de keuze betref wij maken ze ook weer voor onze kinderen die het daar weer mee moeten doen, en PUIN is nog steeds in grote hoeveel heden
voorradig daar wordt altijd wel voor gezorgd.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker