Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door Jan Kroes »

Hoeveel cm is zo'n ding dan?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door pieter53 »

Dit is een uitzonderlijk exemplaar, maar er is me vertelt
dat die dingen al gauw een 8 a 10 centimeter lang waren.
Ze zouden anders veel te kwetsbaar zijn.

Maar eerlijk gezegd geloof ik het hele verhaal niet.
Het lijkt me een sprookje dat je onder in een kettingbak
iets gaat borgen met een houten stokje.

Ik zal eens bij G.P.J. Mossel e.d. moeten gaan zoeken of daar wat staat.
Of heeft iemand anders een betrouwbare bron?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door DPLA »

Hmmm, ik (her)ken het azijn houten borgpennetje niet.

Diverse keren ankerborgpennen gemaakt van staal van 8 mm of 10 mm rond.

De ankerborgpen werd gebogen in een soort Omega vorm, deze werd in de schakel van de ankerketting geschoven en dan warm gemaakt en in de vorm gebogen.
De ankerborgpen was al wel voorgevormd, de laatste knik (warm gemaakt)werd er pas in gebogen als de ankerborgpen in de schakel was geschoven.

Deze ankerborgpen bij het uitlopen van de ankerketting werd op 3 meter van het eind in een schakel gezet om de uitloop van de ketting uit de ankerlier te voorkomen.
Waarom 3 meter, omdat dan de ankerketting nog in de ankerkist/bak bleef liggen.

Als het fout zou gaan en het anker toch gelost moest worden dan, was het de bedoeling dat dan de omega ankerborg pen dicht boog en de ankerketting vrij naar buiten kon lopen.


Zie tekening :

Let niet op de tekening, mijn tekentalent is niet zo goed, hopelijk begrijpen jullie hoe het moest werken. :( :(

P.S.
Herkennen jullie de ankerborgpen ???

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. (de werking van de ankerborgpen)


Jippie, he is mij gelukt om de tekening te plaatsen !!! :wink: :lol:
Bijlagen
IMG_5361.jpg
IMG_5361.jpg (281.83 KiB) 3612 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door pieter53 »

Voor mij is het voor het eerst dat ik er van hoor.
Ik ben benieuwd op hoeveel schepen dat gebruikt is.
Ik weet alleen dat sommige schippers het eind van de ankerketting
in de kettingbak vast gezet hadden.
Meestal gewoon met een sluiting.

Ik ken wel de kettinggrendel of kettingstopper
maar dat is een ander verhaal.
Afbeelding
Foto Han Visser.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door kajoe »

aha dit gevalletje was een borg om de bout te borgen van de sluiting tussen het anker en de ketting ,een borg spie zou men nu zeggen ,
waar schijn lijk is er meer info bij de bouwers van de oude voc. schepen.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door pieter53 »

Tentijde van de VOC gebruikte men TOUW :)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door Fluks »

Op onze spits zat een groot hoekstaal als langsstrenger in de kop.Daar was een gleuf in gebrand,waar de eindschalm van de ankerketting door paste.Door deze schalm zat een stalen keg.
Groeten,Arie.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door kajoe »

het is mij niet bekend dat het in de binnen en Rijnvaart werd toegepast vroeger.
het is alleen iets wat wij in de opleiding voor scheepstimmerman kregen op de rijkswerf in den helder ,gebaseerd op marine schepen .van vroeger.
in principe was dit een bemetel opleiding .jacht en sloeppenbouw .masten makerij enz.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door Theo Horsten »

--------------------------
Het Handboek voor Zeemanschap van de Koninklijke Marine, samengesteld door kapitein-luitenant ter zee G. Gallandat Huet en uitgegeven door het ministerie van Defensie in 1961, kent alleen nog maar een "verzinkt stalen opsluitpen die op haar beurt weer op haar plaats wordt gehouden door een loden prop die na het borgen van de bout boven de pen wordt ingeslagen." Met daarbij de noot: "De verzinkt stalen opsluitpen is een vervanging van de aan oudere zeelieden welbekende azijnzuurhouten opsluitpen." Kapitein-ltz Galandat Huet wist dus ook niet dat azijnzuurhout niet bestaat en dat azijnhout een verbastering is van azinheira, de Portugese naam voor de steeneik, de boom die dit keiharde hout levert.

Afbeelding---Afbeelding

Hierboven uit datzelfde Handboek voor Zeemanschp twee tekeningen van het gebruik van de opsluitpen. Het gewicht van de ankers en het formaat van de kettingen - en daarmee ook de sluitings - van een zeeschip wordt bepaald door het uitrustingsgetal. Uit de maat van de sluiting kan de lengte van de opsluitpen worden bepaald. Hieronder een tekening van het anker en een vergroting van de ankersluiting van de vlcc OLYMPIC BOND van 263.00 dwt van Onassis. Het anker woog dik 16 ton en uit het formaat van de sluiting is af te leiden dat de lengte van de opsluitpen een 30 centimeter moet zijn geweest, met daarop dan nog een loden prop.

AfbeeldingAfbeelding

Ik liet dit anker noodgedwongen achter in de positie zoals die op de tekening staat aangegeven, dat is bij Itea, in de de Golf van Patras. Niet alleen het anker, maar ook nog ongeveer een shackle ketting, een totaal gewicht van 25 ton, gemarkeerd met een leeg 60-liters oliedrummetje. Voor de eerlijke vinder. Dit alles was een gevolg van domme, eigenzinnige mensen die niet naar goede raad willen luisteren en die denken dat je een massa van 60.000 ton dat zich met een snelheid van "slechts" een halve mijl per uur voortbeweegt wel met een anker kunt afstoppen. Maar dat is weer een heel ander verhaal dan dat van die azijnhouten opsluitpennen. Wij konden in dat geval ook geen pen uitslaan, maar moesten de ketting doorbranden waarna het schip met één anker aan de reis naar Taiwan begon. Dat was overigens niet voor het eerst.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wat is het kleinste onder deel van een schip het is van hout

Bericht door kajoe »

hoi dezelfde boeken van galant huet 2delen heb ik ook was voor de officiers opleiding maar wij kregen die op de rijkswerf ook uitgereikt om dat er veel instaat wat wij in ons kajoe werk ook gebruikte ,maar daar had ik even niet aan gedacht goed slim bezig bedankt.
en de azijnzuurhouten uitdrukking is echt werd al tot in de oudheid zo genoemd .en de marr off heeft dit van de houten scheepsmakers van de voormalige oude rijkswerf die dit gebruikte op de werven bv Amsterdam Medemblik en noem er maar wat .
Plaats reactie