Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door piet42 »

goed gezien van die 8 gert en leuk wat er weer boven water komt
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Michiel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2016 18:27

Re: Achter de bak

Bericht door Michiel »

[quote="Jan de Jonge"]Foto van het schip van Schippers; dit was een platte bak. Achter de bak lopen Jan de Jonge en Bartje Wolters. Links nog net te zien: Evert Swichelaar, die de installatie bedient. Foto genomen in Westervoort.
Jan de Jonge (mijn vader) was schipper op de Zutphen II, een slof zonder motor en met opduwer. Beide schippers voeren vaak samen en haalden zand uit de Bijland en dan naar Zutphen (Reesink haven) of het Twentekanaal op. Beide schepen waren eigendom van Van Spieker en Elferink Zandverkoopkantoor te Zutphen. Tijdstip: ongeveer 1959.

Wie heeft over deze schepen nog wat meer gegevens ?



Hallo Jan
het is een tijd geleden dat je deze post gedaan hebt. Ben je nog steeds op zoek naar info over het schip de Zutphen II? Ik namelijk ook. Tegenwoordig heet het de Zwaluw en ligt in Zierikzee. Ik zou ook graag de foto's zien die je toendertijd geplaatst hebt want die kan ik nu niet meer zien.
Groet Michiel
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door fok »

Samsa , in de slikloot krimpen , zij ligt er hier nog fris en fruitig bij , foto is van ca 2010 , mooi schip , jammer dat zij is gesloopt . groet fok .
Bijlagen
P1000036.jpg
P1000036.jpg (305.38 KiB) 3908 keer bekeken
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door ton le poole »

er was in de jaren 60 een kempenaar of iets groter schip wat volharding heette. meen geregistreerd in zwartsluis of hasselt. de motor klonk als een 1-cyl, maar het kon nooit een 1-cyl zijn gezien de grootte. had ook een verlengde uitlaatpijp. wat voor een motor stond daarin ?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door pieter53 »

Voor een bekend schrijver van boeken over houten schepen ;-) ben ik op zoek naar (oude) foto's waar middenroeven van rijnschepen duidelijk opstaan.
Zo duidelijk dat de constructie van dergelijke roeven te herleiden valt.

Ook is de schrijver (en ook ik) in hoge mate geïnteresseerd in foto's van een model met middenroef dat op de René Siegfried zou staan.
Natuurlijk gaat het hier weer voornamelijk om de roef.

Groeten Pieter
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Ben »

Voor de fam. Klugkist ben ik op zoek naar een foto en de levensloop van de Disponibel in 1913 gebouwd bij scheepswerf De Dageraad, Woubrugge.
disponibel 1913.JPG
disponibel 1913.JPG (71.68 KiB) 2657 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb een vermelding in het Rijnvaartregister 1935 van het motorschip Catharina II uit Bergen op Zoom. Alles klopt, alleen het bouwjaar niet, maar dat kan heel goed een verschrijving zijn.

CATHARINA II, (3270050) eigenaar H. van der Zee te Bergen op Zoom.
gebouwd in 1933 (of 1913 ?) te Woubrugge, 30,4 x 5,09 -158,9 ton, 60 pk.
Rijncertificaat van 19 juni 1933 afgegeven te Rotterdam.

In de registers van Kromhout lees ik dat Huijbrecht van der Zee in augustus 1926 een motor van 60 pk voor zijn Catharina II bestelde. Het schip heeft ook de oorlog overleefd.

In 1954 krijgt deze van der Zee een nieuwe De Wachter-spits, waar het oude schip gebleven is, weet ik niet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door pieter53 »

Gezocht: oude foto's van het mvs, thans werk+reparatieschip, Janny, europanummer 02306712.
Het schip is in 1912 gebouwd bij Boele Bolnes als Commerce I
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=R4168N

Daarna werd het in België geregistreerd maar kwam in 1944 met als eigenaar C. Visch terug.
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R14742N

In 1961 stond het schip te boek als "Paul'
In 1973 wordt het schip getroffen door een brand in het achterschip aan daarna verkocht aan J. Steenbergen.
De Caterpillar is toen vervangen door een GM 8V71 ca. 245 k en er is een compleet nieuwe achteropbouw geplaatst.
Op zeker moment is het schip, om aan de 49,5 meter voorwaarde van de Urkersluis te voldoen, iets ingekort.
In 2011 werd het schip verkocht aan zijn zoon W. Steenbergen en werd het omgebouwd tot werkschip voor scheepreparaties met de bedrijfsnaam Shipfixtechniek en als semi-permanente ligplaats 's Gravendeel.
janny-2306712-0908270240-6-fotoleo-schuitemaker.jpg
janny-2306712-0908270240-6-fotoleo-schuitemaker.jpg (112.46 KiB) 2444 keer bekeken
Foto Leo Schuitemaker Rotterdam 12 februari 2006.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Gypsy I en II

Bericht door Kapitein Rob »

Beste Forumleden,
Namens een kennis van mij ben ik op zoek naar foto's, gegevens en het lot van een tweetal splijtbakken die medio november 1971 in de vaart zijn gekomen. Deze splijtbakken vaarden on de de namen "Gypsy I" en "Gypsy II" en werden gebruikt voor het vervoer van kunstmest. Een van de opdrachtgevers was een bedrijf met de naam Windmill.
De splijtbakken waren eigendom van van Kempema (of Keimpema) en werden voortgestuwd door Dorman schottels.
Dit zijn zo'n beetje alle gegevens die ik heb. Ik hoop dat er mensen zijn die iets hebben of mij op de goede weg kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Leroy Smith
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Gypsy I en II

Bericht door navigatie »

Wat mij bijstaat is dat er bij de Windmill in die tijd met het rioolwater nogal wat gips mee kwam, wat rond het complex op de rivier kwam te liggen. Keimpema hield met een drijvende kraan (Baanhoek?) de zaak bij de Windmill op diepte. De bakken dankten daar ook hun naam aan. Na afloop van het contract heeft de kraan nog een tijdje in de KWhaven gelegen.
Geen idee waar het materiaal gebleven is.

grt Wim
Plaats reactie