Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Plaats waar van af de Duitse soldaat de foto maakte.
Hier is hier wel duidelijk dat het oorlog was.
Groet van K.T.
velasquez

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door velasquez »

Makkelijk als je familie bij het haven bedrijf hebt gehad.
steiger 1 en 2 waren voor schepen tot 40 meter en steiger 3 tot 50 meter.
Steiger 4 was tot begin jaren 50 voor sleepboten en daarna voor de duwvaart tengevolge daarvan lag de Menhir van de NRV en de Epee van de CNFR er.
Steiger 5 was voor schepen tot 50 meter en steiger 6 tot 80 meter, steiger 7 werden wederom kleine schepen gelegt omdat steiger 9 en 9 voor de grote schepen was ex Vulkaan en NRV want daarvoor was steiger 11 en 12, steiger 10 was gemeente steiger en werd gebruikt voor de baggerwerken die voor de gemeente werkte.

Nu komt natuurlijk een ieder met foto`s wat dit logenstraft maar helaas als het havenmeester Hendrik Bartelds het niet goed schikte kon je een boot bestellen om te verkassen.

gr.BB
Double-X
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2014 10:19

Re: Wie kent deze cito?

Bericht door Double-X »

Gert Schouwstra schreef:Dag Bjorn,
Welkom op ons forum waar alle binnenvaartkennis bij elkaar wordt gebracht. Ik verwacht dat de moderator jouw bericht gaat verplaatsen om het wat overzichtelijk te houden. Ondertussen krijg je hier het eerste antwoord. Helaas is CITO een veel vaker voorkomende scheepsnaam, maar ik heb er maar 1 kunnen vinden die 242 ton groot was. KLIK HIER maar eens op. Naam van schipper en eigenaar hoeven niet overeen te komen, er werd ook met zogenaamde zetschippers gevaren, die waren in loondienst of voeren tegen een percentage van de besomming.

De CITO (3150135) was een motorschip van C.J. van Dolderen uit Renkum. In 1956 was het nog in het bezit van zijn weduwe, mw. J. van Dolderen-Crum in Renkum. Het schip had een Kromhout motor van 60/70 pk en was 31,30 x 6,20 x 2,23 en 242 ton groot. Gebouwd in 1902 in Rotterdam. In 1963 en in 1972 staan als eigenaren vermeld: mw. J. van Dolderen-Crum, A. van der Rest & C.M. van Dolderen, allen in Renkum.

Later kwam de naam RIVAL er op te staan. In 1979 staat het schip niet meer in de registers vermeld. Hopelijk heeft iemand een foto.
Onbekend schip1.jpg
Onbekend schip1.jpg (352.22 KiB) 3462 keer bekeken
Kan iemand mij vertellen of dit het desbetreffende schip de Cito is? , deze foto komt uit het boekje "Langs de boorden van de Rijn" van de schrijver Gerrit van Dolderen
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Westeind »

Hier een duidelijk fan van de man met het snorretje :roll:
Afbeelding
foto uit het boek;300 jaar haven Duisburg

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
rogerbex
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2017 00:44

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door rogerbex »

In reactie op Uw schrijven,kan ik U nog meedelen dat mijn Opa,een van de overleden opvarenden is geweest,als plaatsvervangend commandant,sgt.Jo Bex, uit Maastricht.
Maandenlang heeft Oma moeten wachten,vooraleer zij financiële steun kreeg.
Opa en Oma waren jarenlang uitbaters,met sterke drankvergunning van toenmalige herberg Charlemagne,nog steeds een goed café op het o.l.v Plein te Maastricht centrum.
Opa was opgeroepen,en diende het vaderland,helaas maar van korte duur,gezien de wel zéér ongelukkige omstandigheid,eerder op de dag,de magnetische mijn,met alle gevolgen van doen.
Dit verhaal is als een rode draad door mijn leven,aangezien mijn vader mij dit verhaal tot in den treuren vertelde.
Zeker nu hij,inmiddels ruim 81 jaar,wat gezondheids problemen heeft ondervonden.
Het toeval wil dat hij zonet wederom opgenomen is geworden in het ziekenhuis...ongeveer 77 jaar geleden ongeveer moet het nu zoiets zijn dat ze de Actinia konden bergen,Opa,zijn vader, met zijn jongens/maten.
Pa heeft enkele malen,met zijn zussen, de gedenkplaats bezocht.
Hardinxsveld-Giessendam.....zal ook mijn gedachten nooit verdwijnen.
Mijn vader is van 1935,was dus maar ruim 4 jaar,en heeft nooit zijn pa gehad,net zoals ik hem nooit als opa heb kunnen beleven.
Zo zie je maar wat zo'n kl. Mijn teweeg heeft gebracht,voor de betrokken families.
Diep verdrietig....bezoek ik regelmatig zijn graf op de alg.begraafplaats van Maastricht waar hij een bijzondere plek heeft,naast andere gesneuvelde militairen vd 2e wereldoorlog.
Ma en pa hebben meen ik nog oude foto's gevonden uit die periode.

Groet. Roger Bex...Maastricht
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Keijzer »

Kreeg vandaag een folder in handen van de Gemeente Maasgouw waartoe ook Maasbracht behoord.
De folder gaat over het schepenkerkhof van 30-09-1944 toen de bezetter alle schepen in de haven opbliezen en de bemanningen moesten evacueren. Het is hier op dit topic al eens meer langs gekomen. In de folder staat een fotoo'tje van de kempenaar LABOR van Wendt die lag daar ook tussen een honderdtal meters boven de bok, zelf heb ik 18 jaar op dat schip gevaren als HARINGVLIET dus herken je op een foto het al vlug, ik had het plaatje al meer gezien, dus nu dacht ik we zullen hem eens scannen, het is het schip op de voorgrond;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door JC »

Mooi om zo'n foto te hebben!
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kapitein Spok »

JC schreef: 14 jul 2017 00:08 Mooi om zo'n foto te hebben!
Hans, absoluut, een plaatje om heel zuinig op te zijn.
Al was het maar om al te sterke verhalen over de GOEIE ouwe tijd te kunnen relativeren.

Ik heb dat vooral ook als ik lyrische verhalen hoor over de tijd dat we één, twee of soms drie dagen voor de sluizen op de Maas lagen.

Het was niet anders en we maakten er van wat er van te maken was.
Maar vertel mij niet dat het beter was dan een klare sluis of een gladde remming.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door DPLA »

Vroeger was alles beter ! 8)
Tenminste dat zeggen ze ! :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
mart van der velden
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2010 15:04

schip "Nova Cura" B. v. Veen - jaar 1946

Bericht door mart van der velden »

Schip "Nova Cura" B. v. Veen: in de Reparatieboeken van de NV Scheepswerf "Het Zwartewater" (Van Der Velden's Scheepswerf) te Zwolle is vermoedelijk rond juli 1946 vermeld 'B.v.Veen motorschip "Nova Cura" gelicht en aanvullend gerepareerd. Aan het lichten werd gewerkt door personeel van de scheepswerf, de Vereenigde Zandzuigers "De IJsel" Hattem, Bruggeman f300,=, en pomphuur Schrale f50,= (is de N.V. Zwolsche Betonijzerbouw v/h. G.&.A.Schrale). De reparatie nam qua ijzerwerk tenminste 4 werkweken. Verder werd vermeld roef uitgebroken, stuurhut gerepareerd, en verwerkt veel hout eiken-, oregon-, hard-, teak-, grenen- en triplex.
Mogelijk het motorschip "Novacura" eigenaar B. v.d. Veen domicilie te Groningen, gebouwd in 1925 op de werf Gebr. Wolthuis te Sappemeer?
Wie kan mij iets meer over dit voorval vertellen?
Plaats reactie