Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Binnenvaarder »

Gert en de rest bedankt voor de info. Ik heb de foto op 8 juni 2004 gemaakt maar wist de naam niet.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
roeney
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2017 13:13

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door roeney »

Afbeelding

https://www.groene.nl/uploads/image/fil ... nbruch.jpg

Herkent iemand het schip (en eventueel het bootje) op dit schilderij? Het schilderij heet Aan de Lek bij Elshout en is gemaakt door Jan Weissenbruch rond 1850.

Het gaat me vooral om het type schip (ik heb totaal geen verstand van boten), zodat ik referentie materiaal op kan zoeken voor een project waar ik aan werk.
Mochten jullie meteen referentiemateriaal hebben (naam/foto's van een vergelijkbaar schip), dan hoor ik dit natuurlijk ook graag. :)

Alvast bedankt!

Moderator; ik heb de afbeelding er bij gepost zodat iedereen ziet waar het over gaat.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Janna »

Ik denk drie vaartuigen te zien, twee vrachtschepen en een roeiboot.

Van de twee vrachtschepen kun je van degene die tegen de wal ligt de kop zien, en dat lijkt me een tjalk. Van het schip buitenop zijn de mast en de kont (met vlaggenstok) te zien. De vlaggenstok van het binnenste schip valt achter die berg hooi op de wal.
Misschien kwamen ze dat hooi laden of lossen? Of hadden ze die basaltblokken gelost?
De voorste vertrekt net, fok staat al bij en het grootzeil wordt gehesen. Zwakke aflandige wind, een makkie om daar weg te komen. Hoe dat afloopt met die buitenbuurman weet ik niet.

Die roeiboot, was dat een werkscheepje, bezig met de beschoeiing van de kade? Mbv die paal die daar staat misschien? Hoewel de basaltblokken (?) die op de wal klaar liggen me veel te zwaar lijken voor zo'n klein bootje. Maar er wordt duidelijk ergens aan gewerkt, een sluis of haven. Die balken of dukdalven op de voorgrond liggen daar niet voor niets.

Wat een práchtig schilderij 8)
Ik had nog nooit van Jan Weissenbruch gehoord, cultuurbarbaar die ik ben. Via Google inmiddels wat op de hoogte. Zonde dat de expositie in het Teylersmuseum voorbij is.

Voor ons bootjes-mensen jammer dat de schepen wat in de schaduw liggen.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door piet42 »

mooi omschreven en zeker een mooie schilderij 1 van de vele en je weet inmiddels dat het bij elshout aan de lek is :D

hierdus
Bijlagen
hierdus.jpg
hierdus.jpg (121.19 KiB) 2468 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Janna »

Ja, het zijn de uitwateringssluizen bij Elshout aan de Lek, wat tegenwoordig Kinderdijk heet. Ze verzorgden de afwatering van de Alblasserwaard. De schilder hield de vele molens nét buiten beeld, ongetwijfeld niet per ongeluk. Die waren vast al vaak genoeg geschilderd.

Op die plaats ligt nog steeds een gemaal. Maar van de gebouwen ontbreekt inmiddels ieder spoor.

Ik heb die roeiboot nog eens goed bestudeerd, en denk toch dat het een overzetveer of een vissersbootje is, en geen werkscheepje. Er zit een vrouw in, en ik kan me zo voorstellen dat een werkscheepje door mannen bemand zou zijn geweest. Dat schot wat voorin staat; tegen het buiswater?

Kunst, met een grote K 8)
Ik heb er m'n desktop van gemaakt.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door jan de waard »

Binnenvaarder schreef: 21 mar 2017 22:17 Voor de liefhebber, foto's zijn gemaakt in mei 2006, ik dacht langs de Kil. Geen idee wat er met het scheepje gebeurt is. Op het forum zijn vast wel een paar die het weten, ben benieuwd.
mvg
Geert
Wat er mee gebeurt is, weet ik niet. Ik weet wel iets van de geschiedenis. Romp is waarschijnlijk een beurtscheepje. Iemand heeft de kop en kont opgeboeid en er een tweemast-zeilschip van gemaakt. Eind jaren 70 is het schip, wat toen Vrijheid heette verkocht aan de Jellinekkliniek en die deden vanuit Monnickendam vaartochten met (ex) drank of drugsverslaafden. Een succes is het volgens mij nooit geworden en wat er daarna mee gebeurt is weet ik niet.
Jan de Waard
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door maarpol »

Foto is jaaren 60 genomen net boven de Algera brug en is zo te zien op een proefvaart , Model ziet er bekend uit maar weet niet welke het is en zeeker niet met die grijze kleur buiten om. En is geen Ijsselman en ik denk dat ze bij Gosau er een MWM ingebouwd hebben toen en vandaar de proefvaart
Bijlagen
1960 Hollandse ijssel-for.jpg
1960 Hollandse ijssel-for.jpg (104.04 KiB) 2307 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kees Keijzer »

Is een schip van de R R B; Rotterdams Rijnvaart Bedrijf, die hadden een serie schepen met namen als Honingen, Millingen, Kralingen enz. Gebouwd bij Worst in Meppel 55X7.40x2.70 de schepen hadden beperkte klasse voor buitenvaart.
En inderdaad 500 pk MWM. Gosau in Capelle a/d IJssel was importeur en dealer van M W M. Bouwjaar rond 1959. R R B was een dochter van de zeerederij van Nieveld en Goudriaan,later zijn ze verlengd naar 67 m.
Zelf heb ik 4 jaar op zo'n schip gevaren omgebouwd tot bitumentanker LEMNA.
Hier een foto van dat schip de ex MILLINGEN voor de spoorbrug in Zuidhorn onderweg met bitumen vanaf Antwerpen voor Smid en Hollander in Hoogkerk;
Afbeelding

Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door SchipperWillem »

Juist een boekwerkje onder ogen gekregen tussen Lek en Boezem waarin opgeluisterd met foto's dit mooie stukje Elshout wordt beschreven.
Het witte huis aan de buitenkant was voor 1920 bewoond door de machinist Mes van het gemaal en het huis rechts was het waard of Gemeenlandshuis van het hoogheemraadschap waar in 1900 het echtpaar Verheij woonde Verheij was "fabriek" (opzichter) van waterschap de Overwaard.
In 1920 is voor de toenmalige dijkverzwaring het buitenste huisje van de machinist gesloopt.
Reeds in 1809 werd vanaf de zelfde geliefde plek of een dammetje lageruit een schilderij gemaakt door J van Strij, ik zal zien dat ik een plaatje ervan kan schieten om de gelijkenis te maken.


Afbeelding

Groet, Willem.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door piet42 »

wie weet welk wijkdienst dit is


Afbeelding
ghna
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie