Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Ben ik met je eens

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

klaas die sjouwden gewoon met twee sleepschepen van/dat weet ik niet meer zeker/ maar ik dacht 2000 ton naar boven.
En dan hadden wij de grootse moeite met de sleep om er voorbij te komen.
Dan moet ik hem gekend hebben als Haniel Kurier 56.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Bart, Bedankt voor de info. Meestal scharrelde ik tussen dat spul in de Waalhaven om bunkers uit te venten. Dan zie je zoiets verhalen en hoor je de "muziek" uit de uitlaatpijpen in het achterschip. Al doende probeer je dan voor te stellen hoe zich dat op de rivier gedraagt, met een paar schepen erachter. Wij waren op de rivier (na de verlenging) ook niet meer de snelsten. Met een beetje geluk waren we in 3 uur van Tiel in Weurt. Oplopen was voor ons een crime. Had altijd angst om te blijven hangen met die 250 ezels van ons. Dus binnen Weurt was de stress weer weg en dobberden we op ons gemakje naar Roermond of Maastricht. Desondanks kijk ik er met plezier op terug. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

En dan schiet mij ineens iets te binnen, waren dat geen Malm sleepschepen?
Afbeelding
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door elstoplo »

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij hangen de Malm schepen hierachter als sleep.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Die Haniels sleepten inderdaad veel met de nieuwgebouwde Malmschepen, die waren ca 2000 ton.

Een herinnering komt bovendrijven.
Wij liepen met 1 sleepschip bij ons zo'n sleep op. Met enige moeite waren we gevorderd tot aan zijn 1e lengte. Ter hoogte van Xanten kwam er een leeg zusje van hem af, draaide op, nam de nr 2 over en we hebben de geladen schepen pas terug gezien in Walsum. De lege motor zijn we met zijn 2 lege sleepschepen nog tegen gekomen.
Ik wil maar zeggen, die schepen trokken prima. Daar waren ze ook voor gemaakt natuurlijk.
Toevallig allemaal, wij ook, gebouwd in Walsum.

grt Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

mocht dat vroeger, 3 breed naast elkaar. ik kan mij niet herinneren dat ik dat wel eens gezien heb zo. En waar kan dat zijn?
Wat een geweldig mooie plaatjes.HERINNERINGEN.
Ik heb een idee, dat we bij het eerste plaatje, ook een Haniel duwstel, in de opvaart zien.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Bart,
Ik denk niet dat ze standaard 3 breed voeren, ik kan mij dat niet herinneren. Ik denk dat dit meer als testen gezien moet worden. Ik denk dat die sleepboot niet voor niets in de buurt is. Aan de andere kant, de duwboten hebben in afvaart ook een tijdje tussen de 2 achterste bakken gevaren. Die waren dus ook 3 breed.
Op het 1e plaatje zie je rechts inderdaad een geladen duwstel, 2 Malmschepen voor een motor.

grt Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Naar aanleiding van de mooie plaatjes die hier voorbij gekomen zijn, heb ik besloten om dit te schrijven. Toen ik die plaatjes zag, verplaatste ik mij weer terug in die tijd. Dan zag istukje k mij weer koper poetsen op de Meeuw, terwijl we zo,n Haniel sleep aan het oplen waren.
Het geluid van het brullende schroefwater, gelardeerd met de zware roffels van de uitlaten daarboven, gecombineerd met de zware klappen uit de pijp van de Meeuw/ ook toevallig een MWM/ daar kon geen orkest tegen op, in mijn gedachten, toen stond je daar niet stil bij natuurlijk, gewoon, het was je werk. Maar nu je alle tijd hebt gaan je gedachten vaak terug naar die tijd. En als je zo zit te denken, dan denk je, ja, het is best wel snel gegaan, die veranderingen in die tijd. Want niet alleen, Haniel had er sleepschepen achter hangen.
Zo had je ook Krup, motorschepen, waarvan de namen mij ontschoten zijn. Ook die gingen naar boven met soms twee sleepschepen. Krup had ook sleepboten, onder andere de Friedrich Janssen. Op een gegeven moment was deze boot van de radar verdwenen, tot na een lange tijd ik de boot weer zag, maar nu stond sleepboot niet meer voor de sleepschepen,maar achter twee duwbakken. En vanaf dat moment ging het snel met de rederijen. Ook Mannesman, had slepende motorschepen, de Dr Geier, en de andere naam ben ik vergeten. Ik heb al eens gezegd, dat ik alles puur uit mijn geheugen, hier vertel.
Natuurlijk, kan ik meneer google alles vragen, maar ik wens daar niet in mee te gaan, net als alle zogenaamde social media, dat maakt het leven toch een stuk interresanter, als mijn leven laten bepalen door een telefoontje. En het brengt hier ook een beetje leven, SAMEN WETEN WE MEER. Maar goed op een gegeven moment, komen we de Dr Geier weer tegen, maar nu met een omgebouwd kanaal sleepschip er voor. En zo zag je ook dat Damco dat concept ging om armen. Ook Damco liet vrachtsleepschepen om bouwen naar tank duwschepen, ik dacht dat het kanaalschepen waren. Ik denk dat de eerste duwschepen van de Rode Sschweiz waren. Ook de WTAG, had een slepend motorschip, de Wilhelm droste, maar die is bij mijn weten, niet omgebouwd als duwschip. En dan kom je weer op dat punt van, was dat nou zo, Want dan kom je aan bij rederij Lenkhering. Lenkering had ook slepende motorschepen Hoheneck, en? Ook wat nu de Eemspoort is, was een sleepmotor van Lehnkering. Maar, nu val ik in een zwart gat. Had Lehnkering ook sleepboten?
Ook de WTAG, had volgens mijn geen sleepboten. Ik weet nog als kleine jongen, dat die dikwijls gesleept werden door de Raab Karcher en de Harpen sleepboten. En zo zullen er altijd gaten in mijn geheugen zijn, maar is dat erg? Of is het erg, dat je wel eens wat verteld, wat niet helemaal klopt? Als je niks schrijft, heb je ook niks verteld. Ik hoef niet te leven in de perfecte wereld van meneer google, dat maakt het leven voor mij, een stuk aangenamer.
Wat ook zo,n verandering was, toen Haniel de duwboten liet bouwen, zagen we ook de kleur geel verschijnen.
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Even een kleine reactie .
Het driebreed varen was volgens het RPR toegestaan , daar werd over een maximale breedte gesproken . In mijn tijd op de duwvaart ( NRV ) was dit bij meer dan 2 bakken in de afvaart heel normaal . Thans zijn het duwboten met 6 duwbakken , en bij ons was 4 het maximale .
Over de rederijen die motorschepen lieten slepen , had je ook ; v Ommeren ; Vulkaan ; Nederlandsche Rijnvaart Vereeniging / NESKA ; Koeningsveld : Wijkdienst ; W.v.Driel ; en wat denk je van de Fransman ; rode en gele schweiz .
Plaats reactie