Kruiphoogte met de stuurhut naar beneden leeg zo'n 5,20 m. Er zit een ballasttank van (als ik me goed herinner) 10 kuub onder de hut, dat zal ook nog helpen. Als het lager moet is ballast in het ruim nodig.
Met de hut omhoog een kleine meter hoger, met goed uitzicht. Hoewel ik de bolders niet kan zien vanwege de verhoogde den, maar de spiegels lossen dat probleem op.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens secuur gaan meten want het zou zonde zijn om die mooie hut eraf te varen.
Standplaats; hoewel we Noordwijk als postadres hebben ga ik Vreeswijk achterop zetten. Daar gaan we het meeste zijn tussen reizen door, want daar ligt de Janna ook.
Dat inkorten van 63m tot net onder de 55m tbv de alleenvaart is een dingetje wat veel discussie opwekt.
Het blijft natuurlijk zonde om die verlenging uit 1980 weg te gooien. Vakkundig gedaan bij Poppen, toen nog in Lemmer. Keurig in de zeeg, en dat stuk vlak ziet er na 37 jaar nog als nieuw uit. En het is gelast terwijl de rest van het middenvoorschip geklonken is. Het is eigenlijk het beste stukje van het hele schip. Dat eruit halen gaat me tussen de 11.00 en 15.000 € kosten. Allemaal nadelen.
Het scheelt een kleine honderd ton aan laadvermogen. Met een gemiddelde binnenlandse reis ga ik toch wel een paar honderd € per reis mislopen. Ik heb gepland op een goede 40 reizen per jaar, dus ik schat dat het me zo'n 15.000 € scheelt. Veel extra gasolie verbruik je niet door die verlenging, dus het is bijna allemaal winst.
Maar nu het volgende: boven de 55m moet er een matroos mee. Die kost me al snel tegen de 30.000 € per jaar. Zonder matroos moet ik zelf natuurlijk wel veel harder werken, afspuiten, boenen, verven en wat een matroos allemaal nog meer doet. Maar voor die 15.000 € wil ik wel harder werken. En dan kan ik zelfs nog wel het nodige onderhoud uitbesteden.
De kleinere schepen varen veel met man/vrouw en dan kan het (krap) uit. Maar als je op zo'n bootje met personeel gaat varen dan vaar je voor de loonkosten. Ik denk dat het op deze maat eigenlijk niet uit kan. Daarnaast ben je in je eentje veel flexibeler, je hoeft met geen mens rekening te houden. Als je wil gaan varen doe je dat, en liggen idem dito.
En ja, in Duitsland bestaat de alleenvaart niet en zal ik iemand mee moeten nemen. Maar ik ga sowieso geen lijndienstje op Basel openen, het zal wel voornamelijk binnenlands en België/Noord Frankrijk worden met af en toe een zoekslag Duitsland in. Er wordt inmiddels gesproken over het toestaan van alleenvaart op de Westerschelde, en dat zou tussen Hansweert en Terneuzen een tijdelijke matroos schelen.
Vandaar het inkorten tot 55m, en de alleenvaart. M'n ondernemingsplan is er op gebaseerd, en daarmee de financiering ook.
Duss.
En hoe gezellig is alleen varen? Waarschijnlijk ga ik na een poosje tegen de kat praten
Die er nog moet komen trouwens, want ik heb nog geen muis gezien
Ook veiligheid is een issue; als je over de muur gaat dan draait er niemand om om je op te vissen. Ik ga in ieder geval zsm een reling langs het gangboord zetten. En altijd maar dan ook echt altijd een reddingsvest aan als je naar buiten gaat. Ik ga er bij de buitendeuren aparte haken voor ophangen.
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Ik begrijp het volkomen, Alleenvaart is denk ik de beste oplossing. zoals jij wilt gaan werken.
Lekker rustig varen, genieten en je eigen gangetje gaan.
Dat het schip dan ingekort met worden net onder 55 meter is jammer, maar we heel logisch.
En als je een matroos nodig hebt voor bepaalde reisjes, zijn er altijd wel vrijwilligers die mee willen varen tegen kost en inwoning.
Ik begrijp het volkomen, Alleenvaart is denk ik de beste oplossing. zoals jij wilt gaan werken.
Lekker rustig varen, genieten en je eigen gangetje gaan.
Dat het schip dan ingekort met worden net onder 55 meter is jammer, maar we heel logisch.
En als je een matroos nodig hebt voor bepaalde reisjes, zijn er altijd wel vrijwilligers die mee willen varen tegen kost en inwoning.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Een ander argument voor de alleenvaart, voorlopig in ieder geval, is de staat van de voorwoning. Daar kan voorlopig nog geen matroos slapen.
Voorop is in de loop der jaren gedegradeerd tot verfhok annex opslag. Er is ook al lang geen matroos meer aan boord geweest want de vorige eigenaars voeren samen. De kinderen hebben er een tijd geslapen, maar dat is ook al weer lang geleden.
Er moet eerst ijzerwerk gedaan worden want het is op een paar plekken behoorlijk rot. Lekkage onder de poorten en bij de ingang onder andere. En beneden heeft het ooit gelekt vanuit de voorpiek, hoewel daar later wel een nieuw voorpiekschot in gelast is. Dus dat is dicht. Er zat een drinkwatertank onder de vloer maar die is weggeroest.
De betimmering is niet meer bruikbaar, dus het moet opnieuw worden geïsoleerd en ingetimmerd. Daar heb ik voorlopig allemaal geen geld voor.
Dus meevarende hulp en gezelligheid wonen voorlopig bij mij achterop
Gelukkig is daar een mooie logeerkamer met stapelbed
De woning achterop is keurig, die is een aantal jaren geleden opnieuw ingetimmerd na een brand. Dat is een grote plus van het schip, samen met de stuurhut.
Voorop is in de loop der jaren gedegradeerd tot verfhok annex opslag. Er is ook al lang geen matroos meer aan boord geweest want de vorige eigenaars voeren samen. De kinderen hebben er een tijd geslapen, maar dat is ook al weer lang geleden.
Er moet eerst ijzerwerk gedaan worden want het is op een paar plekken behoorlijk rot. Lekkage onder de poorten en bij de ingang onder andere. En beneden heeft het ooit gelekt vanuit de voorpiek, hoewel daar later wel een nieuw voorpiekschot in gelast is. Dus dat is dicht. Er zat een drinkwatertank onder de vloer maar die is weggeroest.
De betimmering is niet meer bruikbaar, dus het moet opnieuw worden geïsoleerd en ingetimmerd. Daar heb ik voorlopig allemaal geen geld voor.
Dus meevarende hulp en gezelligheid wonen voorlopig bij mij achterop
Gelukkig is daar een mooie logeerkamer met stapelbed
De woning achterop is keurig, die is een aantal jaren geleden opnieuw ingetimmerd na een brand. Dat is een grote plus van het schip, samen met de stuurhut.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Erik, je kunt beter een werkjas met geïntegreerd reddingsvest nemen, bijvoorbeeld zoiets.
Dan ziet de kraanmeester je ook gelijk als je aan het lossen bent. En inderdaad nog gefeliciteerd, dat was ik vergeten. Het is een mooi model en met dit type Deutz ben ik opgegroeid.
Dan ziet de kraanmeester je ook gelijk als je aan het lossen bent. En inderdaad nog gefeliciteerd, dat was ik vergeten. Het is een mooi model en met dit type Deutz ben ik opgegroeid.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Gelukkig is een reddingvest een kleiner pakketje dan een parachute
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Reddingsjas heb ik ook Gert, en dat is inderdaad een mooie oplossing. Maar het drijfvermogen van die jassen houdt meestal niet over. Vaak zijn ze 150N en dat is krap als je een pak en laarzen aan hebt. En 's zomers loop je liever zonder jas, want de klimaatverandering komt er aan, toch?
En als ik vragen heb over de Deutz kan ik jou mooi gebruiken als vraagbaak Gert, als je dat goed vindt. Waar het forum al niet goed voor is.
En Pieter, als een piloot met een parachute om loopt dan schept dat weinig vertrouwen bij de passagiers hoor
En als ik vragen heb over de Deutz kan ik jou mooi gebruiken als vraagbaak Gert, als je dat goed vindt. Waar het forum al niet goed voor is.
En Pieter, als een piloot met een parachute om loopt dan schept dat weinig vertrouwen bij de passagiers hoor
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Vliegende Vaart
Ook via het BF. van gefeliciteerd met je onderneming,goede vaart en zaken gewenst.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Vliegende Vaart
Maar eens een plaatje, voorop nieuwe vlaggen opgehangen.
Zoals je ziet ben ik verzekerd
Zoals je ziet ben ik verzekerd
- Bijlagen
-
- IMG_6355.jpg (146.5 KiB) 3223 keer bekeken
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: Vliegende Vaart
Gefeliciteerd met je aankoop Erik,
Een aantal dingen kan ik even niet plaatsen over het alleenvaren. Ik kan me herinneren, dat het bedoeld was als een uitsterfconstructie. Op het moment dat de wet in werking treedde waren er nogal wat schippers die door overlijden partner of door andere omstandigheden alleen voeren. Om hun niet het brood te ontnemen is toen die uitzondering gemaakt om alleen te mogen varen. Echter normaal is het niet, het is ook niet overal goed te doen. Geladen de belgische Schelde op is gewoon tobben alleen met een 55 m schip. Als het krap met de lengte komt in een sluis is het gewoon niet makkelijk en soms gevaarlijk. Dat het op de Westerschelde wordt vrijgegeven betwijfel ik, tot nu toe is iedereen daarop tegen die er over beslissen.
Een aantal jaren geleden wilde de politie nog een bekeuring uitgeven, omdat ik met de schroef erop, achter een touwtje wilde vastzetten. Hoe is dat te rijmen met alleenvaren?
Tijd om de wet eens te herzien is het wel. Wij varen met twee patentschippers, mogen dan 14 uur varen op de Rijn, terwijl een schip dat 12 meter korter is 18 uur mag varen met een schipper en een stuurman.
groet Rienk
Een aantal dingen kan ik even niet plaatsen over het alleenvaren. Ik kan me herinneren, dat het bedoeld was als een uitsterfconstructie. Op het moment dat de wet in werking treedde waren er nogal wat schippers die door overlijden partner of door andere omstandigheden alleen voeren. Om hun niet het brood te ontnemen is toen die uitzondering gemaakt om alleen te mogen varen. Echter normaal is het niet, het is ook niet overal goed te doen. Geladen de belgische Schelde op is gewoon tobben alleen met een 55 m schip. Als het krap met de lengte komt in een sluis is het gewoon niet makkelijk en soms gevaarlijk. Dat het op de Westerschelde wordt vrijgegeven betwijfel ik, tot nu toe is iedereen daarop tegen die er over beslissen.
Een aantal jaren geleden wilde de politie nog een bekeuring uitgeven, omdat ik met de schroef erop, achter een touwtje wilde vastzetten. Hoe is dat te rijmen met alleenvaren?
Tijd om de wet eens te herzien is het wel. Wij varen met twee patentschippers, mogen dan 14 uur varen op de Rijn, terwijl een schip dat 12 meter korter is 18 uur mag varen met een schipper en een stuurman.
groet Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: Vliegende Vaart
Mag je in Belgie wel alleen varen tegenwoordig?
ik weet dat toen mn oom alleen voer , hij altijd een mannetje meenam vanaf Terneuzen ....
ik weet dat toen mn oom alleen voer , hij altijd een mannetje meenam vanaf Terneuzen ....
vaar om te leven (niet andersom)