Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door peelander »

Van Oord Bart
geopotes 15 15 02 07.jpg
geopotes 15 15 02 07.jpg (169.33 KiB) 1469 keer bekeken
ham 311 pijp x.jpg
ham 311 pijp x.jpg (120.6 KiB) 1469 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Stuttgarter
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2016 22:22

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Stuttgarter »

:evil:
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Westeind »

Dat valt volgens mij nog wel mee, het bestaat al lang uit ex varenden en belangstellenden...
vaar om te leven (niet andersom)
Stuttgarter
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2016 22:22

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Stuttgarter »

:?:
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

OUCH !!!!!!!
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Ik ben geboren in 1946 , en ben in 1963 bij de NESKA gaan varen .In deze tussen tijd heb ik de ambachtschool doorlopen en de schakelklas van de Uitgebreide Technische School . Was geen schipperskind , dus mijn ervaring / kennis der binnenvaart bestond uit een zandreis Alkmaar / beneden Leeuwen ,met een schip van Vogel uit Alkmaar . Toen ik bij Neska kwam werd mij aangeraden om via het KOF-leerling stelsel ,eerst het matrozen diploma te halen , duur 3 jaren . Na 2 jaar mocht ik gelijk het matroos-motordrijvers gedeelte doen . In die eerste 3 jaren heb ik het varens vak geleerd ,zowel theorie als praktijk . Deze combinatie is mij zeer goed bevallen . Na de NESKA periode kwam ik bij de NS als monteur . Ook daar was toen wisselend naar de schoolbanken en praktijk . en dan na een periode van 6 mnd examen . Bij de machinisten was het zo , dat er na de schoolbank periode er 3tot 4 jaar praktijk ,voordat je weer naar school kon ( wettelijk geregeld ) . Voor je rijnpatent moest je toen minimaal 21 jaar oud zijn ,en een minimaal aantal reizen gemaakt hebben ( strekkenkentnis ) alvorens je examen mocht doen . In mijn mil,dienstijd heb ik nog mijn binnenvaartdiploma behaald , dit vergrote toen ook mijn theoretische ondergrond . Alles moet nu snel gaan en lange schooltijd is te duur , ook vraag ik mij af of de opleidingsinstituten wel praktijk gericht zijn , en niet alleen alles volgens het papiertje . Ook is het zo dat de opleidingen zoms achterlopen bij de technische ontwikkelingen . Ik hoop dat Stuttgarter op zijn besluit terug komt .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Als ik mensen beledigd heb, wat al gauw gebeurt in dit sociale media tijdperk, dan bied ik hierbij mijn EXCUSES aan. maar ik blijf erbij, en de feiten bewijzen het regelmatig, dat het niet meer het vak van vroeger is. Een opleiding bij je vader aan boord, in de praktijk, kan geen school aan tippen.
Zelfs op passagiersschepen met meer als honderd man, vind je geen handstuurwerk meer, voor nood. Dus als de elektra uitvalt, ben je overgeleverd aan de goden, wat ook gebeurd. Wat was er mis met een haspeltje in de stuurhut.
Afbeelding
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Westeind »

Bart , je moet maar ns een reisje meedoen ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Binnenvaarder »

Haspeltje in de stuurhut?
Sorry Bart, we leven in de 21 eeuw. Vroeger brak er ook wel eens een stuurketting o.i.d, had je ook geen reserve !
Als ik het boek van Bas Klimbie lees dan gebeurde er vroeger ook genoeg.
Tegenwoordig blijft door alle social media niets meer geheim. Binnen een paar minuten staan er vaak al dingen op het Internet ect. De crash van de Turkisch Airline bij Schiphol was volgens mij wel een record breken, binnen 1 minuut waren er al foto's op een of ander media te zien.
Door deze snelle manier van communiseren weet je vaak binnen een paar uur wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt hierdoor lijkt het misschien of er veel meer incidenten zijn dan vroeger. Is dit ook zo?
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door DPLA »

Tja, ik ben nog niet zo heel lang forumlid, maar wat mij wel opvalt, als je je ergens kritisch over uitlaat, de hele wereld over je heen valt.
Ik begin was ik soms ook heel kritisch, maar inmiddels heb ik dit wel afgeleerd.
Is dit jammer dat je je niet kritisch kan/mag uitlaten ? Ik vind van niet, goed nadenken wat je wel of niet kan schrijven, niet altijd reageren en denken, mooi laten gaan.
Mijn motto is : Je mag/kan reageren op bepaalde postings, maar het hoeft niet, je kan ook bepaalde topics mijden, c.q. niet openen, dit is een keuze.

Overigens is dit niet alleen op dit forum aan de orde hoor, het is een tendens op alle forums.
Dit komt omdat men heel vaak anoniem lekker tekeer kan gaan, zonder dat men weet wie er achter schuilt. (tenminste, dat denken ze)

Ik ben zelf moderator op een forum met meer dan 22.000 forumleden, wat ik soms over me heen krijg als moderator, daar lusten honden geen brood van, ik ben hier inmiddels aangewend en reageer er niet meer op. (brede rug)

Ik doe als moderator gewoon wat ik denk wat ik moet doen, het forum draaiende houden, zo netjes mogelijk te houden, schuttingtaal verwijderen. postings aanpassen, postings/teksten verwijderen en soms een ban uit te delen, als een forumlid maar door gaat met rellen, (het zijn altijd dezelfde)
Ik probeer iedereen zo veel mogelijk naar de zin te maken, maar dat lukt nooit oor 100%, die illusie heb ik inmiddels opgegeven.
Moderator is een erebaantje, je wordt er niet voor betaald, maar je hebt er wel heel veel werk mee, gemiddeld 2 tot 2.5 uur per dag.

Ik wil wel graag stoppen als moderator, maar ze kunnen helaas geen andere moderator vinden en ik wil het forum niet in de steek laten, al ze een andere moderator hebben gevonden, ga ik stoppen, maar ik zie het er voorlopig nog niet van komen.

Bovendien ben ik ook nog een kleine zelfstandige ondernemer, waar ik gemiddeld 6 dagen per week, 8 tot 10 uur per dag mee bezig ben.
Ik kan niet stilzitten, mijn werk is mijn hobby, mijn hobby is mijn werk.

Ik moet eerlijk zeggen, dat dit een heel net forum is vergeleken bij veel andere forums.
De Social Media is niet meer te stoppen, alles wordt maar op het internet geslingerd, goed of niet goed.

Dat er soms forumleden afhaken is normaal, maar er komen er ook steeds weer nieuwe leden bij.
Een forum is altijd in beweging.

Dit wilde ik even kwijt en wens iedereen veel leesplezier op dit forum.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie