Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

We zijn er even een paar weekjes met de boot tussen uitgeweest. Nu is het nog lekker rustig maar het was ook wel nat... Weinig kans om wat mooie foto's te maken, maar ook nu was het: NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN. Als je maar lang genoeg wacht.

Hierbij een impressie van wat we zoal tegenkwamen. We begonnen met de sleepbootdagen in Zwartsluis, prachtig. Zie via deze link de foto's die ik op het sleepvaartforum plaatste.

viewtopic.php?t=1767

Daarna ging de reis naar Meppel en via de Hoogeveensevaart en de Verl. Hoogeveensevaart naar Almelo.

Vaar maar even mee,

gr. Harry

Afbeelding
Na in Meppel eerst flink 'afgetikt' te hebben bij de olieboer, tot dan toe hadden we meer diesel in de kachel dan met de motor verstookt, zagen we de Stad Nijkerk in lossing...

Afbeelding
...even verderop werd de laatste lading uit de Belgische Surita geschraapt.

Afbeelding
Om de hoek, bij scheepswerf De Kaap, zagen we een oude bekende. De Regalo van Joop van Wijngaarden. Nog altijd een mooi product van een bekende werf: Botje en Ensing te Groningen. Gebouwd als Twenthe Rotte. Volgens mij woont de schipper bijna zijn hele leven aan boord van dit schip!

Afbeelding
Bij ons vertrek uit Meppel lag het sleepschip Votum Cordis, dat tijdens de sleepbootdagen zo mooi 'acte de présance' gaf, in lossing... Even verderop worden containers overgeslagen!

Afbeelding
Aan de wal stond dit mooie luxe motorretje waarvan ik helaas geen naam heb. Wel kon ik lezen dat D.J. van Meeteren er ooit eigenaar van was...

Afbeelding
De eerste die we op de Hoogeveensevaart tegenkwamen was de Arta uit Maasbracht...

Afbeelding
Kort nadat wij in Echten hadden vastgemaakt kwam de Alwa 1 met schipper Leunis in zicht. Hij had gevlochten betonijzer geladen, zo leek het.

Afbeelding
Weer een uurtje later volgde de met grind voor Hoogeveen geladen Jetta...

Afbeelding
... die flink wat prut omhoog draaide!

Afbeelding
sluis bij Hoogeveen.

Afbeelding
De volgende stop was Noordseschut waar voor de recreatievaart prima voorzieningen zijn.

Afbeelding
Als je zo tussen de hoge wallen vaart moet ik onwillekeurig denken aan de verhalen van 'opoe' die als kind in 'de liene' moest lopen met haar broertjes en zusjes wanneer ze om turf gingen. En hoe vaak heeft mijn vader niet verteld dat hij hier zelf de Kromhout maar aan de gang gooide als ome Klaas niet uit bed wilde komen, want die had nooit haast?

Afbeelding
Ons geusje van Bevrachtingskantoor Van der Veen brengt ons altijd schippers aan boord... Zo kwamen we deze reis, onder anderen, in gesprek met een Zand en Grind-boer. Die vertelde dat er vroeger bij bruggetjes als op deze foto 'zonnegeld' betaald moest worden, wilde je er voor zonsopkomst of na zonsondergang nog door.

Afbeelding
Of deze zijtak naar een betonfabriek in Nieuw Amsterdam nog door de scheepvaart wordt gebruikt betwijfel ik. Zelf heb ik er pijnlijke herinneringen aan. Niet dat het nog zeer doet, maar toch... Bijna veertig jaar geleden kreeg ik daar de bons van mijn schippersmeisje, die ik nog niet zo lang geleden weer heb ontmoet. Ze blijkt nota bene nog geen tien kilometer bij mij vandaan te wonen!

Afbeelding
Met drie schepen hebben we de Pinksterdagen in Coevorden doorgebracht. Net Hansweert vroeger op zondag, niks te doen...

Afbeelding
Bij Wemeijer lag een drietal spitsen: Animo III, Marfreija en Hensie.

Afbeelding
Gelukkig konden we dinsdagmorgen weer verder. Nadat we de brugwachtster na enkele telefoontjes achter de koffie weg wisten te halen. Vanaf het water kon ik gelukkig nog een paar foto's van scheepswerf De Vlijt maken. Het m/s Bon Espoir stond droog en de spits tewater is de Eben Haezer.

Afbeelding
Tegenover de jachthaven in Almelo, waar we gastvrij werden ontvangen, ligt vlak bij het stadscentrum een Pannenkoekenschip dat de vroegere naam Destinatie nog draagt.

Tot zover onze reis, morgen verder...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Harry,

Je hebt dezelfde strek gevaren als wij vorg jaar,leuk om dat weer te zien.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Zag Harry de Regalo net nog op de werf in Meppel liggen, gisteren stoof ze hier al weer voorbij richting Maas. Waarschijnlijk ná een vrachtje in Veghel te hebben gelost?

Mooi fotoverslag van je vakantiereis Harry! Ondanks het slechte weer de eerste week. Maar wel veel boeken(van anderen) gelezen zeker.

Groeten van Wim

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Inderdaad weer thuis Wim, veel regen maar ook zonneschijn gehad. En veel gelezen natuurlijk...

Harry

Afbeelding
Na drie dagen Almelo ging het richting Eefde. Dan krijg je een schip in het vizier waarvan je op afstand al zegt; dit is een bizondere.

Afbeelding
Inderdaad, de Carolien is de voormalige Franse Rijnsleepboot Bale die nog jaren als beunschip onder de naam Duiveland heeft gevaren.

Afbeelding
Inmiddels zijn we, wat het weer betreft, in het betere deel van de vakantie gekomen. De parasol moest er zelfs bij. Onze scheepskatten hebben zo hun eigen manier om met de hitte om te gaan. Onze 'je weet wel' kater schiet, zodra de motor gaat lopen, in de onderkooi en we zien hem daarna niet weer tot alles rustig is. Vijftienjarige poes Aaltje verbeeld zich dat ze last van opvliegers heeft en is op haar rug gaan slapen...

Afbeelding
...alles veilig?

Afbeelding
In 'oud' Lochem was het vrij rustig.

Afbeelding
Van ouds is Lochem een bestemming voor sleepschepen. De Mianda staat nog wel als zodanig te boek maar wordt geduwd door de mslb. Scheveningen.

Afbeelding
In 'nieuw' Lochem was het aanzienlijk drukker...

Afbeelding

Afbeelding
Op de voorgrond ligt het m/s Suzanna, daarachter de Nomade die juist was begonnen met lossen. We passeerden deze loswal om half twee, om half zes 's avonds lag de Nomade al weer leeg in Eefde boven de sluis.

Afbeelding
De Keistad in de sluis bij Eefde. We waren hem 's middags opgelopen toen hij, net geladen, van wal stak. Dan is een marifoon aan boord toch wel even makkelijk voor overleg.

Afbeelding
De Vertrouwen in Eefde beneden de sluis.

Afbeelding
Zaterdagmorgen zijn we op tijd afgeschut in Eefde en voeren achter de Livarda naar buiten.

Afbeelding
Terwijl we met een gangetje van 16 km. af voeren kregen we even boven Deventer de Speranza in de kijker, een vroegere binnen/buitenvaarder. Gebouwd als Stad Delfzijl en daarna de Vlieland van Switynk.

Afbeelding
De Livarda raakte langzaam uit beeld maar we hoorden hem wel met een andere Groningse schipper praten. "Most doe ains kiek'n wat ik veur de kop heb" schalde het uit de luidspreker. Even later konden we dat zien. Een diep geladen schip met een dikke zee voor de kop kwam de IJssel op.

Afbeelding
Het was de 1445 ton metende Saturnus van schipper Snip uit Delfzijl. De 900 pk Deutz stond te stampen alsof hij op water liep en niet op peperdure gasolie...

Afbeelding
Terwijl wij met gstreken mast onder de spoorbrug doorschoten had ik van verre al gezien dat de Catharina van Hero van der Wal beneden de spoorbrug lag te wachten.

Afbeelding
Tweede Pinksterdag was v.d. Wal in Coevorden nog even wezen buurten. Nu is hij weer onderweg naar Götterwickersham om een reis grind voor Assen.

Afbeelding
In Kampen zijn we de nieuwe passentenhaven ingedoken waar we dicht bij het Koggeschip lagen. Dat schip ruikt nog lekker naar 'vroeger'...

Afbeelding
Omdat bij enkele buren de oranjegekte al vroeg in de morgen doorsloeg zijn we, omdat het schitterend weer was, op pad gegaan naar Zwartsluis waar ik een paar nieuwe akku's had besteld. Jammer dat de schepen niet meer zoals vroeger voor de stad zondag houden.

Afbeelding
We zijn via het Kattendiep overgestoken naar Schokkerhaven. Voor het eerst de balgstuw bij de Ramspolbrug mogen bekijken maar er stom genoeg geen foto van gemaakt. Door de brug lagen de Boreas en de Zuiderzee op de palen.

Afbeelding
Het containerschip Holdu zat al een hele tijd dicht achter ons. Bij de Ramspolbrug zijn we weer uitgelopen maar bij de lichtopstand bij Kadoelen had hij ons toch weer te pakken.

Afbeelding
Vierentwintig uur later kwam hij de Meppelerdiepsluis in Zwartsluis uit toen ik net even met een opdrukker op stap was.

Afbeelding
... mooi zo'n foto vanuit een laag standpunt.

Afbeelding
Op de werf nog een oldtimer, de Valzeinas...

Afbeelding
Dan slaat het weer om en valt er weinig meer te spotten. Bovendien gaat terugreis door een gebied zonder beroepsvaart. Behalve bij Heerenveen, daar kwamen we de Hilda nog tegen. Een dik uur later waren we in onze thuishaven Irnsum (Oudeschouw)

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Bericht door wim »

Goedenavond Harry

Dat er op zondag in Coevorden niks is te doen dat weet ik niet.
Maar als je rond deze dagen op Hansweert bent , rond de pinsterdagen is er bij ons kermis het begint zaterdag maandag dinsdag en woensdag op zondag mag het niet omdat er een meerderhied van een partij in onze gemeenteraad zit (Reimerswaal )de SGP.
Als je toch toevallig op eertste pinksterdag hier bent de cafe's zijn open want daar kan deze partij niks aan veranderen.

Gr Wim
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Mooi verslag en foto's van je vacantie Harry.
De "CAROLIEN" fotografeerde ik op 26 april in Rotterdam.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dit is hem nog in z'n oude werk...

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Harry,

Weer mooie foto's,vandaag langs Irnsum gekomen en een bekend schip zien liggen een een schiphuis,fototoestel stond even niet paraat.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
ijsselmeer

gesot in en om overijssel

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Harry.
Heel mooi verslag van je vaar vakantie en de foto van de Bale liegt er ook niet om? bedankt.
Groeten Henk.
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Bericht door fré »

Over drukte in Coevorden gesproken.

Deze foto is eind jaren zestig in Coevorden genomen, in de spoorhaven.

Heel wat schepen liggen daar tijdens een weekend.

Afbeelding

Het schip in het midden met de lange vlaggestok is de "Theja" het schip van mijn ouders.
"De tijd zal 't leren"
Plaats reactie