Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Mario,
Het gebouwtje links onder op de foto bedoel jij waarschijnlijk, stond naast het bureau van de Rivierpolitie. In 1977 is het geworden zoals de foto rechts onder.uit het boek 65 jaar HbR geleend
mvg
Geert
Bijlagen
Zeetijdingen.jpg
Zeetijdingen.jpg (454.34 KiB) 1813 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Roy »

Ennuh, links op de voorgrond op de luchtfoto ligt de "Aardenburgh, 1955 - 1966 van Wm.H. Muller & Co.
Leek wel erg veel op de vooroorlogse "Walenburg", 1938 - 1966. Maar goed, ondanks het leeftijdsverschil wel beiden bij E.J.Smit & Zn., Westerbroek gebouwd.
Ofschoon ze op het eerste zicht zussies waren, was de "Walenburgh" een raised quarterdecker en de "Aardenburgh" een ½ shelterdecker. De afmetingen waren trouwens ook hetzelfde, er zat alleen een kleine verschil meting. Waarom dit was is mij helaas niet duidelijk.

m.v.g., Roy
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Nog een paar oudjes, uit het boek 70 jaar HbR geleend.
mvg
Geert
Bijlagen
Lloydkade.jpg
Lloydkade.jpg (493.02 KiB) 1811 keer bekeken
Waalhaven.jpg
Waalhaven.jpg (359.13 KiB) 1811 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Beste mensen, we hebben nu wal aangenomen dat het schip met het nummer "3793" de "Alpherat" van van Nievelt was, maar het zou natuurlijk ook een schip van de VNS geweest kunnen zijn, maar dat is onbelangrijk.

Nog steeds weten wij niet wat het nummer voor betekenis heeft of had.
Dus ga ik nog even verder met zoeken.

Maar ik vind de geplaatste foto's mooi uit de tijd daarvoor en daarna dat ik mijn loopbaan als varensgast begon.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Roy »

Ik weet beslist niet zeker dat de aangenomen kan worden dat het schip met nummer 3793 de "Alpherat" is.
Net als Mario blijk ik een speciale belangstelling voor war-babies te hebben. Ik ben dus weer verder gaan spitten en heb me geconcentreerd op de 3 Victory schepen van NiGoCo. De nummers waar ik op uitkom zijn de volgende:
"Alphacca", ex "Chanute Victory", b.no.: V - 44, USMC nr.: 78.
"Alpherat", ex "Wheaton Victory", b.no.: V - 60, USMC nr.: 776.
"Alwaki", ex "Chapel Victory", b.no.: 2429, USMC nr.: 616.

Wat mij betreft zijn we er dus nog steeds niet uit hetgeen het nummer 3793 inhoud !!!. :(

m.v.g., Roy

p.s. De Lloydkaai geeft ook weer een leuk zoekplaatje.................. :!: :idea: :wink:
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Zou hou ik jullie van de straat en uit de kroeg :-)
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Beste mensen, geweldig dat meedenken. Ik was vanmiddag niet thuis, vandaar mijn te late reactie.

Ik begin maar met de mooie foto van Jan van de Pluijm (11:34). Dat is de locatie Jan. Ik vermoed, dat het stukje witte muur wat je bij de rechter onderhoek ziet een deel van dat gebouwtje is. Het stond daar in ieder geval vlakbij. Je kon er omheen lopen. We hebben niet zo ver van elkaar gewoond. Ik ben geboren(26-3-1940) in de Beukeleaarstraat op Zuid. Tot hoe lang we daar precies hebben gewoond weet ik niet meer, maar daarna in de Ruwaardstraat. Later weer terug naar Zuid (Brielselaan).

Dan de bijdrage vaan Geert van 13:17. Geweldig, dat is precies wat ik bedoel. Voor zover ik me herinner, was er aan de kant van het politie-bureau ook nog zo''n "etalage" . Ik heb daar wat gestaan met m'n schriftje. Super Geert, dat je dat gevonden hebt.

Dan het berichtje van Jan van der Doe en Roy. Ik heb volgens mij niet aangenomen, dat het de Alpherat is (het zou de grote onbekende kunnen zijn). Het zou inderdaad net zo goed een schip van een andere rederij kunnen zijn. Feit is, dat in die hoek regelmatig schepen van NIGOCO lagen. Maar ook de NSMO laag daar wel eens. Net wat jan zegt, niet zo belangrijk. Het gaat om het nummer. Misschien kunnen we daarmee het schip (naam en type) achterhalen.

En Geert, ondanks het feit dat ik niet in de kroeg kom, is het op straat wel een stuk veiliger geworden. Volgende week, ga ik de kranten nog eens bestuderen. De kans is groot, dat er in 1954 nog meer Victories en Liberties binnen lagen.

En dan die foto van de Lloydkade. Dat is ook een heel leuke ( en moeilijke ). Ik zal eerst eens proberen een periode vast te stellen. Dat passagiersschip zou de Sibajak kunnen zijn. De Baloeran en Dempo hadden een andere schoorsteen. Dat schip, met al die binnenvaartschepen langszij kan ik niet thuisbrengen. Ondanks de grijze romp en witte verschansing misschien geen Lloyd schip.

Dit is ongetwijfeld nog niet ten einde. :wink: :wink:

Grt.

Mario
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Roy »

Helaas Mario, het zijn ook de twee Victories van de N.S.M.O. niet.
Zowel de "Polydorus", ex "Salina Victory" als de "Polyphemus" ex "MacMurray Victory" voldoen niet aan het gezochte nummer 3793.

'k Heb even geen tijd meer voor de Lloydkaai / Schiehaven, maar dat komt morgen wel weer.

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja, het laat mij ook niet los. Ik ben van alle mij bekende Nederlandse Victory’s maar eens nagegaan waar ze tussen 1 en 12 april 1954 zaten en dan krijg je het volgende lijstje:

Salatiga (KRL) in Indonesië
Samarinda (KRL) in Indonesië
Sarangan (KRL) in Indonesië
Gaasterkerk (VNS) Newcastle-Brisbane
Grootekerk (VNS) in Port Said
Meliskerk (VNS) in Takubar
Maaskerk (VNS) werd pas in aug 1955 aangekocht.
Meerkerk (VNS) Dar es Salaam - Mozambique
Mariekerk (VNS) Singapore
Muiderkerk (VNS) kwam op 2 april aan in Rotterdam en vertrok 6 april naar Hamburg
Molenkerk (VNS) Mogadishu- Port Said.
Aagtedijk (HAL) Buenos Aires – New York
Aalsdijk (HAL) was in Rotterdam en vertrok op 5 april naar Hamburg en kwam vandaar op 10 april in Antwerpen.,
Aardijk (HAL) vertrok 1 april van Vlissingen naar New Orelans
Abbedijk (HAL) te Bermuda
Akkrumdijk (HAL) kwam 7 april van New York aan in Antwerpen en 8 april in Rotterdam.
Amsteldijk (HAL) vertrok 1 april van New Orleans naar Rotterdam, op 10 april bij de Azoren.
Appingedijk (HAL) vertrok 5 april van Baltimore, op 10 april uit New York naar Rotterdam.
Arendsdijk (HAL) 6 april New York, 12 april Philadelpia
Arnedijk (HAL) 2 april van Havana naar Mexico 10 april
Averdijk (HAL) in Baltimore, vertrok 9 april naar Antwerpen, via New York
Axeldijk (HAL) 1 april in Scilly, 8 april Halifax, 10 april New York
Arkeldijk (HAL) 1 april Houston, 8 april Galveston, 11 april Tampa.
Alphacca (NIGoCo) 2 april Rio de Janeiro, 9 april naar Santos
Alpherat (NIGoCo) 2 april in Bremen, 9 april van Antwerpen naar Rotterdam, 15 april naar Hamburg
Alwaki (NIGoCo) van New York naar Rio de Janeiro
Baarn (KNSM) van Curacao naar Cartagena
Bennekom (KNSM) vertrok 4 april uit Rotterdam naar Amsterdam en 8 april naar Trinidad.
Breda (KNSM) vertrok 2 april van Callao naar Port Chicama
Tjibodas (KJCPL) in Indonesië
Tjipondok (KJCPL) in Japan
Tjikampek (KJCPL) te Hongkong
Lombok (SMN) te New York, Baltimore, Hatteras
Lawak (SMN) van Bombay naar Bahrein
Polydorus (Oceaan) vertrok 31 mrt van Glasgow naar Port Said (12 april)
Polyphemus (Oceaan) van Bremen (3 april) naar Amsterdam (6 april)
Groote Beer Lands End (31 mrt) – Halifax (7 apr)
Zuiderkruis kwam op 9 april aan te Rotterdam en vertrok 12 april weer naar New York.
Waterman te Halifax, New York (4 april) naar Southampton (12 april)

Op basis van dit lijstje (is het wel compleet?) zouden de Muiderkerk, Aalsdijk, Akkrumdijk, Alpherat, Bennekom, Polyphemus en Zuiderkruis verder onderzocht moeten worden. Want zo nauwkeurig was de berichtgeving in de kranten ook weer niet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Evert Sikkema »

Is het trouwens helemaal zeker dat die foto van de brand op de Tanga uit 1954 is? Als het 1957 zou zijn komen wellicht ander Victories in aanmerking (brand op het zelfde schip in de zelfde haven).
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie