Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door teerkwast »

Hoe was die regel ook alweer, overdag rode vlag, en s,nachts rood toplicht? En mocht de hele familie aan boord blijven?
Ik heb ze zat gezien, ook in Andel, dacht ik. En bij dat soort vragen stond je niet bij stil. Hoe werd er gestookt, en gekookt.
Afbeelding
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door gerard48 »

Hallo.

Daar kwam ook nog een groot wit bord bij waarop met zwarte letters stond: Buskruit, niet roken.
Ook was er een bord met "verboden toegang" erop.

Gestookt en verlichting met van rijkswege verstrekte petroleumstel en petroleum lampen, groot en klein.
Het aanwezige butagas kookapparaat en gasverlichting moest worden verwijderd.

Met vriendelijke groeten
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door Kapitein Spok »

Gestookt en verlichting met van rijkswege verstrekte petroleumstel en petroleum lampen, groot en klein.
Het aanwezige butagas kookapparaat en gasverlichting moest worden verwijderd.


Kijk dat is informatie waar een gewone sterveling geen enkele notie (meer) van heeft.
Want feitelijk was dat toch wel een behoorlijke ingreep op het "normale" leven.
Dit vind ik echt interessant om te weten.

Wellicht nog niet begin jaren vijftig, toen petroleum verlichting en kooktoestellen nog redelijk algemeen in zwang waren.
Maar in de jaren zestig kookte toch iedereen op gas.

Elektrische verlichting was natuurlijk nog redelijk simpel te realiseren.
Maar koken op een primus was toen toch ook al niet meer van die tijd.
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door Contessa »

Hoewel over dit onderwerp al ruim 10 (!) jaar op dit forum wordt geschreven heb ik nu voor het eerst alle reacties gelezen. Goed dat zo over die historie het eea is vastgelegd. Kwam nog een vraag tegen over een munitiehaventje in de nabijheid van Zijkanaal C. Dat klopt: ten westen van Zijkanaal C - ik ben er niet helemaal zeker van of het ook ten westen van Zijkanaal B (Zijkanaal B is nu afgedamd) lag - was een overslagkade langs het NZ kanaal. Langs de kant een schitterend gebouw(tje) van Defensie. In Zijkanaal B lagen eveneens vele munitieschepen. In mijn jonge jaren versleepte mijn vader menigmaal munitieschepen. Ik vond het geweldig als we ergens een sluis passeerden. De rode vlag garandeerde voorschutting en ook nog alleen!! Niemand, die protesteerde en wij zeker niet. De munitieschepen kenden als lading vele produkten, maar vaak waren het toch granaten.
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door kabo »

Beste lezers ik wil hier wel even op reageren. Wij hebben vanaf 1967 ruim 5 jaar met munitie geladen gelegen in Zoutkamp en Balgzand kanaal. Er waren veel schepen geladen met granaten maar ook zeemijnen en andere munitie. Er werd ook veel geladen en gelost en opnieuw verpakt in de munitie. Dit werd op vrijwillige basis door de schippers gedaan tegen een redelijke vergoeding. Op de schepen daar stond alleen een rood bord met een zwart ontploffende granaat er op. Wat betreft het gebruik van gas en olie. Er was geen enkele restrictie. Ieder schip had gas en oliestook aan boord en opslag in het herft. De meeste hadden ook een Sibir koelkast aan boord.
gr. Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door Kapitein Spok »

Hallo Bas,
Een nuttige aanvulling. Wellicht dat die verruiming van de regels er wat later van gekomen is. Jij spreekt van na 1967 dus toch wel in de na dagen.
Zo kan zowel het één als het andere heel goed waar zijn.

In december 1972 heb ik de Orion opgehaald in Nederhemert. Die heeft daar als Macte Animo met munitiegelegen. Dat was de tijd dat Defensie geleidelijk stopte met opslag in schepen.
Die Orion heeft nog vier jaar als lagerschip in Rotterdam gezworven. in 1976 is er een gemotoriseerd achterschip aan gezet en ben ik er schipper op geworden. Toen werd ik kapitein van de Orion, Spok dus.
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door gerard48 »

De regels zullen dan soepeler geworden zijn met de tijd, begin jaren 60 absoluut geen gas aan boord. Voor het begin van de verhuur aan defensie moest ook het toen nog houten dak van de roef van metaal voorzien worden. Jonker en Stans in H.I.Ambacht spijkerde daar toen een laagje blik overheen. Dit werd gekeurd door iemand van defensie en die vond het goed!

Met vriendelijke groeten.
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door Kapitein Spok »

De regels zullen dan soepeler geworden zijn met de tijd, begin jaren 60 absoluut geen gas aan boord.

Gerard, dat noemen ze dan voortschrijdend inzicht. Iets dat dus zelfs bij Defensie niet een totaal onbekend fenomeen blijkt.

Al is ook waar: in de jaren vijftig stond de gasfles in het aanrechtkastje en van een beveiligd gastoestel had nog niemand gehoord. Dus dat men daar wat voorzichtig mee was kan ik me ook wel weer voorstellen.
Van de ander kant: Wanneer je met een plaatje blik op het roefdek, denkt de wereld voor een ramp te behoeden........ :roll: :shock: :?:
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door gerard48 »

De reden was dat bij een brand in de roef de vlammen dan niet zo hoog zouden oplaaien als er metaal op zou liggen dan bij een houten roefdek.
PS de wanden van de roef waren nog wel van hout.
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door Kapitein Spok »

de wanden van de roef waren nog wel van hout.

En de bodem van die roef die in het ruim (met de munitie) hing, was niet zelden doorgeroest, of ook van hout.
Dus wellicht zou je blij moeten zijn dat de warmte van het vuur zich snel een weg naar boven, door het roefdek zou banen.
En niet nog eens extra worden vastgehouden waardoor de temperatuur van het gedeelte dat in het ruim hing nog eens extra op zou lopen.
Plaats reactie