p.arendz schreef: ↑18 dec 2017 14:13
Als ik dat zo allemaal (weer eens) lees, krijg toch sterk de indruk dat de Anzac & de Lascar niet zozeer prototypes waren voor de kleinere VICs alswel de voorbeelden.
[...]
Het verslag van de proefvaart van de Anzac
Vriendelijke groet,
---Peter.
Anzac_proefvaart.jpg (114.64 KiB) 3517 keer bekeken
p.arendz schreef: ↑19 dec 2017 19:17
Het eerste bericht van dit onderwerp liet een foto zien van een "grote" VIC in Maasbracht.
Heeft Ben nog bij de fotograaf nagevraagd of hij er zelf meer over kon vertellen?
@Peter, de fotograaf heeft mij nog foto's en de plek waar de Vic lag gestuurd, meer info had hij niet.
Nou, 60.000,- is misschien een beetje veel, maar met een echte Worthington motor er in? Zo te zien op de foto gaat het om een type BB-5, van 150 pk bij 600 rpm. Misschien is hij wat lager afgesteld. Die Amerikaanse langzaamlopers zijn veel in het kader van de Marshallhulp naar Europa gekomen, maar ze stonden tijdens de oorlog ook al in duikboten enzo. Ik heb er wel eens aan gesleuteld en ik vond het mooie motoren, net naaimachientjes. Ze liepen gewoon mooi.
Volgens mij zijn de Victual en het casco in Maasbracht niet hetzelfde schip. De Victual is geklonken en erg gedeukt. Het schip in Maasbracht lijkt mij gelast zoals de laatste types uit de serie en in elk geval nog wat strakker...
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Zeven Vic's (nummers) die nooit als Vic gevaren hebben, 3 zijn niet gebouwd en 4 die in Nederland afgebouwd zijn en onder Nederlandse vlag
als Moelang (en niet Moeland), Moebai, Moelara en Moeda in 1947 in de vaart zijn gekomen.
vic niet gevaren als vic.JPG (48.96 KiB) 3049 keer bekeken