Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
ultramarin
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2018 09:33

Re: Wie weet?

Bericht door ultramarin »

Hallo,
bedankt voor de reacties. Een paar aanmerkingen wat mijn verhaal betreft:
Het gaat over de geschiedenis van een schip als een vehikel door en uitkijk over de tijd. Vandaar dat het belangrijk is dichter bij de echte tijd van een gebeurtenis te komen. Zoals nu geen menie noch oude olie word genomen voor het conserveren zijn het vaak de kleinigheden waaraan grotere veranderingen kunnen worden afgelezen en die bovendien tot de 'geur' van de tijd bijdragen. Ik zal wel - zoals aanbevolen - langs een werf met een zekere traditie gaan (zoals Ebert in N'steinach); dat neemt niet weg dat er door mensen misschien nog meer interessants naar boven kan worden gebracht.
tot gauw!
UM
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Binnenvaart schreef: 12 apr 2018 18:30 Actueel nieuws:
"Vianen, laat de waaiersluis nog één keer zien"
Ik krijg de indruk dat er helemaal geen sluis met waaierdeuren bij Vianen geweest is.....
Wie weet meer?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

De door Jan Blanken gebouwde gekoppelde sluis in Vianen had in het middenhoofd waaierdeuren.
Zie 'Sluizen en stuwen' van G.J.Arends op pag 37.
Groet K.T.
Ronny Vink
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2018 13:37

Verwisseling

Bericht door Ronny Vink »

Annelies Elbrink en Edo Brasz zijn de nieuwe schippers van paviljoensaak de Verwisseling. Ze zijn bezig met historisch onderzoek en restauratie en al een heel eind op weg. Zijn er schippers die kennis hebben over of herinneringen aan dit schip? Of een foto?
Gegevens: de Verwisseling is gebouwd in 1898 op scheepswerf Van Duijvendijk in Krimpen aan de IJssel. Eerste eigenaar/schipper was Dirk de Jong uit Gouderak. Het schip heette aanvankelijk Twee Gebroeders. In 1933 was volgens de meetbrief Ary Huisman uit Ouderkerk aan de Amstel eigenaar. Van de volgende eigenaars hebben wij achterhaald: Kees van Zon (in 1976 eigenaar geworden), Jeanne Madelaine van der Meulen (1984), Sanne van Sonsbeek (1989), Dennis Tol (2002). De laatste vier eigenaars hebben voor zover we konden achterhalen chartertochten gemaakt met het schip.
Brandmerk van de Verwisseling is 6703 ROTT 1944. Alle informatie en herinneringen zijn welkom.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Helaas heb ik G.J, Arends niet.
Op GaHetNa staat deze foto van het middenhoofd en daar zie ik geen waaierkas. (Maar misschien is het bijschrift fout.....)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, ik denk dat jij over een ander sluis praat.

Op jouw foto is sprake sluisbouw in 1885. Jan Blanken was toen al een halve eeuw dood.
De sluis in aanbouw is dus de nog altijd bestaande sluis in het Merwedekanaal.

Maar er is eeuwenlang geploeterd om een verbinding van de Waal naar de Lek te maken.
Deels via bestaande waterlopen deels door de aanleg van nieuwe kanalen.
Maar door militair/ politiek strategische belangen, of domweg economisch protectionisme is dat nooit goed gelukt.
Ik denk dat je die waaiersluis van Jan Blanken moet zoeken in een van die oude in onbruik geraakte waterlopen.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Het gaat om de oude Wilhelminasluis in het oude Zederikkanaal uit 1850, ook wel de kleine sluis genoemd. Deze is in 1947 buiten gebruik gesteld en daarna gedempt. Op deze plek op het Sluiseiland ligt nu het evenemententerrein. De gemeente gaat daar volgend jaar een nieuwe parkeerplaats aanleggen, over de oude sluis heen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

In welke sluis zit die waaierdeur?
Een sluis van voor 1885?
Men heeft het toch over een sluis die vijftig jaar geleden gedempt is.....
Was dat de Groote sluis of de Wilhelminasluis?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

Schermafbeelding 2018-04-13 om 17.46.59.png
Schermafbeelding 2018-04-13 om 17.46.59.png (225.5 KiB) 1438 keer bekeken
Bij blauwe pijl vermoedelijke locatie van de sluis die in 1824/1825 door Jan Blanken is gebouwd.
Bij rode pijl het oude kanaal en rechts daarvan het "nieuwe" tracé.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Getuige een kaartje in de "wegwijzer voor de binnenvaart" is dat dus de Wilhelmina-sluis.
Van die sluis bestaat deze foto.
Als ik het goed heb kijkt men vanaf het bovenhoofd over het middenhoofd naar het benedenhoofd.
Ik zie in dat middenhoofd weinig dat richting een waaierdeur wijst.

Als deze sluis in 1825 gebouwd en rond 1960 gedempt is, dan bestond de sluis dus in 1892.
In de navolgende tekst noemt men wel de waaiersluis te Asperen, maar dat de sluis te Vianen waaierdeuren heeft, wordt niet vermeld.
De heffing van sluisgeld aan de oude Wilhelminasluis te Vianen, de Waaiersluis aan den Arlelseken Dam en de schutsluis te Gorinchem ‚ gevormd door de keerdeuren aan de Merwede en de in 1873 gebouwde waterkeering , benevens die van eene bijdrage aan de beide eerstgenoemde sluizen voor het onderhoud der jaagwegen, boorden en kanaalwerken ‚ is en blijft afgeschaft. Het Koninklijk besluit van 4 Augustus 1874
Ook op de navolgende foto kan ik geen spoor van een waaierdeur vinden.
Klembord-4.jpg
Klembord-4.jpg (192.1 KiB) 1419 keer bekeken
Bron: https://www.smitsbouwbedrijf.nl/actueel ... an-blanken

Ik ben dus nog niet overtuigd (en wens dus niet mijn zeilen te strijken.....als U begrijpt wat ik bedoel ;-) ).
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie