Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Hans »

Beste lezers,

Omdat ik nog wat fotos bezit uit de tijd dat mijn broer als fotograaf bij de HAL voer en ik op dit forum nog geen onderwerp over de HAL kon vinden, neem ik maar de vrijheid om hier eens mee te starten.
Eens kijken of dit wat reacties oplevert.
Gezien de definitieve komst ( maar wat is zeker hede ten dage) van de Rotterdam V naar haar thuishaven volgend jaar, zal dit onderwerp toch wel de nodige aandacht gaan krijgen.
Allereerst het laatste nieuws.

Zoals u misschien wel weet is de Veendam het enige HAL-schip dat niet onder Nederlandse vlag maar onder die van de Bahama's vaart.
Waarschijnlijk tussen nu en februari 2006 wordt ook de Veendam onder Nederlandse vlag gebracht.
In 2007 komt de Veendam naar Europa. Dit zal de eerste keer zijn, na de bouw uiteraard, dat het schip weer in Europa is.

Het vaargebied wordt Middellandse Zee en Scandinavie/Rusland. Amsterdam en/of Rotterdam worden niet aangedaan.
Dichtstbijzijnde havens voor diegen die het schip willen zien (voor zover mij thans bekend) 9 juni 2007 Le Havre en 10 juni 2007 Dover.
Tot zover het actuele nieuws.

Groet,

Hans.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans »

Om maar gelijk uit de anonimiteit te treden ziet u als eerste een foto van mijn persoontje tijdens het afleggen van een bezoek aan mijn broer, die op dat moment, 1994, met de Statendam in Amsterdam lag.

Afbeelding
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans »

De fotos liggen niet op volgorde maar zomaar in een doos.

Er zit van alles wat tussen. Ik heb even gezocht en ook twee fotos van een machinekamer gevonden.

De fotos zijn gemaakt aan boord van de Westerdam in mei 1990 in San Francisco. Het schip lag te repareren met een in de soep gelopen BB-motor. Alle passagiers moesten teleurgesteld naar huis.
Na de reparatie ging het schip zonder passagiers naar Vancouver voor het Alaska-seizoen.

Afbeelding

Afbeelding
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans »

De verlengde Westerdam in Emden, vlak voor de afvaart naar New York.

Afbeelding
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans »

Onderstaand het persbericht over de Rotterdam.

Quote

18 november 2005: Stoomschip Rotterdam naar Cadiz

Thuiskomst steeds dichterbij

Het Stoomschip Rotterdam vertrekt woensdag 23 november naar Cadiz voor een grote restauratie aan de buitenzijde. In juli vorig jaar arriveerde het schip in Gibraltar nadat zij vier jaar op de Bahama's had stil gelegen. In Cadiz zal het droogdokken plaatsvinden en zal het schip een ware metamorfose ondergaan. Begin februari 2006 wordt het stoomschip in haar oorspronkelijke kleur en naam uit het dok verwacht.

Na één jaar is het dan zover! Er komt weer beweging in het Stoomschip Rotterdam. Na de aankoop van het schip, op 30 juni jongstleden, door het consortium van Woonbron en Eurobalance is veel gebeurd. Zo werd meteen na de grote persconferentie over de aankoop onder meer gestart met het terughalen van de tenders, de scheepjes die passagiers aan boord van De Rotterdam van en naar de wal brachten. Ook is toen de selectie van de juiste horecapartijen ten behoeve van de catering aan boord gestart. Vervolgens werden alle 232 hutten tot in detail in kaart gebracht en werd een aanbod geaccepteerd van de Holland Amerika Lijn in Seattle om twee originele sloepen van het schip naar Nederland te halen.

Maar niet alleen dat. Ook de start van de samenwerking met Rotterdam Marketing werd de afgelopen maanden een feit. Het team van De Rotterdam BV, dat verantwoordelijk is voor het promoten van het schip als topattractie in Rotterdam, heeft haar intrek genomen in WTC Rotterdam, waar Rotterdam Marketing is gevestigd. De komende periode zal de samenwerking intensieve vormen aannemen omdat het schip straks een belangrijke bijdrage zal leveren aan de komst van toeristen naar en de promotie van de stad Rotterdam.

Om het schip voorgoed in haar authentieke staat terug te laten keren naar Rotterdam is ingrijpende renovatie en restauratie vereist. De eigenaren van het schip hebben Cadiz gekozen als eerste aanlegplaats voor De Rotterdam om haar oorspronkelijke kleur en naam “Rotterdam” terug te geven. De zogenaamde “huid” van het schip zal dan ook flink aangepakt worden. Straks zal De Rotterdam voorgoed aan de kade liggen op de Kop van Katendrecht. Bezoekers aan het schip moeten altijd zonder hinder een reis aan boord van het schip kunnen maken. Daarom is gekozen voor een conserveringsbeurt die ervoor zorgt dat het schip minstens 15 jaar niet meer geschilderd hoeft te worden. Het Stoomschip zal zo'n 6 tot 8 weken in Cadiz verblijven. Het vertrek vanuit Cadiz in oorspronkelijke staat zal bijzonder feestelijk worden aangekleed.

bron: www.derotterdam.com


unquote
TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
HET S.S. ROTTERDAM IN DOK TE CADIZ.
TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
IDEM
TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
IDEM
TINA

Bericht door TINA »

ss Aagtedijk
bouwjaar:1945 tonnage: 7645
werf:Los Angeles . eigenaarHolland Amerika Lijn
korte historie:
Ex 'Texarkana Victory'.Ex 'Flandres'.
15-3-1950 naar HAL.25-2-1963 op de Elbe in
aanvaring met het Zweedse vrachtschip 'Citos'.
4-4-1963 te Amsterdam gesloopt

Afbeelding
TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding

M.S. KINDERDYK
Imo nr: 5187360/Bouwjaar: 1956/Roepnaam: PFJL/12 passagiers
L.l.l.:/l.o.a.: 134,12/140,14-/Br: 18.86-/Holte: 7.32-/Diepg: 7.66 meter
BRT: 5.634 /NRT: 3.153/DWT: 7.200
2 tew 9 cil Werkspoor-Lugt diesel,7.200 PK/Snelh: 18 mijl
Bouwers: NV Kon. Mij De Schelde - VlissingenBouwnr: 780
Te water: 17-09-1955/Oplevering: 02-03-1956

HISTORIE:
1956 KINDERDYK, HAL, Rotterdam
10-04-1970: BOROVNICA, Splosna Plovba, Koper, Joegoslavië./Roepn: YTWO/Tonnage: brt: 5.146/7.207 – nrt: 2.578/3.907 – dwt: 7.200/7.681
30-12-1982: Te Split aangekomen voor sloop bij Brodopas

Afbeelding
Plaats reactie