De machinekamer.
Re: De machinekamer.
Wanneer je toch koppeling en motor vervangt, is de keuze toch heel groot? Schroef zou je kunnen laten opmeten, kwa spoed. Kan je makkelijk een keuze maken.betreft motor en toerental
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: De machinekamer.
ik heb te maken met iemand die dacht dat het vrij simpel was
ten eerste ligt het schip stil en woont er een huurder op die in de nacht werkt en overdag slaapt dus er kan overdag niet echt gewerkt worden
ten tweede betaald de huurder zo veel dat het schip eigenlijk niet verhaald kan worden naar een werf omdat de huur opbrengst niet gemist kan worden
ten derde leefde er nog het idee dat je eigenlijk alleen maar een andere motor behoeft te kopen ,er word aan voorbij gegaan dat de oude motor die volgens de laatste info uit 1956 stamt waarschijnlijk rond de 55 PK is niet zo veel toeren maakt
de gedachte is dat 55 pk vervangen kan worden voor 55 pk
maar als de huidige motor die kracht levert bij bvb 1900 toeren en de nieuwe daar voor wel 3000 toeren moet draaien weten jij en ik dat er een andere keerkoppeling met een grotere vertraging nodig is anders gaat het niet werken met de huidige schroef
verder is er maar een beperkte ruimte onder dek waar alles wel in moet passen
jij heb daar zo geen weet van ,bij jullie is er ruimte zet schat ik zo
ten vierde is er een beperkt budget
ga er maar aan staan
het vervangen zou via een loopbrug van af de wal moeten gebeuren dat zie ik nog niet gebeuren
je zult toch moeten hijsen en lassen en branden
helaas is het niet zo simpel meer
https://www.botentekoop.nl/ex-beroepssc ... 95cbd48c15
we zijn er nog niet
ik zal vragen naar de website die in de lucht is gebracht om het geheel te financieren via crowdfunding
dan kan je je steentje en je kennis bijdragen
word de hoofdsponsor van het project (zeer waarschijnlijk ook nog aftrekbaar van de belasting)
ben je goed internationaal bezig en dan ook bekent in Paris
kansen zien
kansen pakken
hier de eerste aanzet voor de af te werken lijst
1) een nieuwe motor met alarmering
2) een nieuwe keer koppeling
3) 4 motor rubbers
4) een python druklager
5) nieuwe licht en start accu's
6)een VHF met antenne
7) olie tank schoon maken ,snel afsluiter plaatsen ,vuldop nakijken op lekkage
8 ) drinkwater voorziening in orde maken (pompje plaatsen )
9) WC in orde maken ,spoelen met kanaal water
10) een nieuw dashboard
11) verdwenen stuurwerk terug aansluiten
12)Brandblussers na zien en laten keuren
13) reddings- -vesten aan boord voor elk persoon
14)gas flessen gekeurd en veilig opgesteld
15) voldoende goede meer touwen aan boord,(met certificaat)
16) stoot willen aan boord om tussen het schip en kade te hangen
17) 2 of meer zonnepanelen met regelaar
18)luiwagen om schoon schip te maken aan boord
19) zwarte anker bol
20) ankerlicht (LED)
21) boordlichten en top en heklicht ,eventueel snoer en knoppen vernieuwen?
22)naam en domicilie goed leesbaar op het schip
23) loop plank
24)verzekering in orde om internationaal te varen
25) Frans Vaar vignet
26) vlaggenstok met Franse vlag
27) accu lader met walstroom aan sluiting aan dek (er is geen generator)
28)omvormer om van 12 (of 24) volt 220 volt te maken om een telefoon of Laptop bij te laden
29)puts om water te scheppen
30) pik haak
31) uitlaat systeem
32) gasolie filter
33)machinekamer isolatie materiaal?
34) tuin slang met koppelingen om water te kunnen laden
35)zwem trapje
36)koeling voor de motor na kijken ,(Wierbak filter?)
37) schip roest vrij maken en verven
38) werp (sjor)lijnen
39) metalen afval emmer voor machinekamer afval (filters en poetslappen)
40) dompel pompje
41) scheepstoeter
42) verlengsnoer met wal aan sluiting
43)reddings vlot of bootje?
44) reddings boeien met licht en touw eraan
45) reserve lampen ,en filters ,en rubberslang , V snaren voor de Dynamo ,schroefas vet pakking,slangen klemmen en ander klein materiaal
46) diverse steek sleutels en schroevendraaiers om kleine reparaties te kunnen uitvoeren
47)smeerolie en smeer vet aan boord
48)verrekijker
49) 3 ijzeren pinnen met een voorhamer om af te meren
50) nieuwe regulateur
ik zal nog wel iets vergeten zijn ,maar als we dit kunnen realiseren met behulp van het forum dan zijn we toch al aardig op weg
kijkers zat
de man een tientje
en niet onbelangrijk
de bedoeling is om in 2020 aanwezig te zijn met de hoofdsponsors aan boord op Sail Amsterdam
gr
leo
ten eerste ligt het schip stil en woont er een huurder op die in de nacht werkt en overdag slaapt dus er kan overdag niet echt gewerkt worden
ten tweede betaald de huurder zo veel dat het schip eigenlijk niet verhaald kan worden naar een werf omdat de huur opbrengst niet gemist kan worden
ten derde leefde er nog het idee dat je eigenlijk alleen maar een andere motor behoeft te kopen ,er word aan voorbij gegaan dat de oude motor die volgens de laatste info uit 1956 stamt waarschijnlijk rond de 55 PK is niet zo veel toeren maakt
de gedachte is dat 55 pk vervangen kan worden voor 55 pk
maar als de huidige motor die kracht levert bij bvb 1900 toeren en de nieuwe daar voor wel 3000 toeren moet draaien weten jij en ik dat er een andere keerkoppeling met een grotere vertraging nodig is anders gaat het niet werken met de huidige schroef
verder is er maar een beperkte ruimte onder dek waar alles wel in moet passen
jij heb daar zo geen weet van ,bij jullie is er ruimte zet schat ik zo
ten vierde is er een beperkt budget
ga er maar aan staan
het vervangen zou via een loopbrug van af de wal moeten gebeuren dat zie ik nog niet gebeuren
je zult toch moeten hijsen en lassen en branden
helaas is het niet zo simpel meer
https://www.botentekoop.nl/ex-beroepssc ... 95cbd48c15
we zijn er nog niet
ik zal vragen naar de website die in de lucht is gebracht om het geheel te financieren via crowdfunding
dan kan je je steentje en je kennis bijdragen
word de hoofdsponsor van het project (zeer waarschijnlijk ook nog aftrekbaar van de belasting)
ben je goed internationaal bezig en dan ook bekent in Paris
kansen zien
kansen pakken
hier de eerste aanzet voor de af te werken lijst
1) een nieuwe motor met alarmering
2) een nieuwe keer koppeling
3) 4 motor rubbers
4) een python druklager
5) nieuwe licht en start accu's
6)een VHF met antenne
7) olie tank schoon maken ,snel afsluiter plaatsen ,vuldop nakijken op lekkage
8 ) drinkwater voorziening in orde maken (pompje plaatsen )
9) WC in orde maken ,spoelen met kanaal water
10) een nieuw dashboard
11) verdwenen stuurwerk terug aansluiten
12)Brandblussers na zien en laten keuren
13) reddings- -vesten aan boord voor elk persoon
14)gas flessen gekeurd en veilig opgesteld
15) voldoende goede meer touwen aan boord,(met certificaat)
16) stoot willen aan boord om tussen het schip en kade te hangen
17) 2 of meer zonnepanelen met regelaar
18)luiwagen om schoon schip te maken aan boord
19) zwarte anker bol
20) ankerlicht (LED)
21) boordlichten en top en heklicht ,eventueel snoer en knoppen vernieuwen?
22)naam en domicilie goed leesbaar op het schip
23) loop plank
24)verzekering in orde om internationaal te varen
25) Frans Vaar vignet
26) vlaggenstok met Franse vlag
27) accu lader met walstroom aan sluiting aan dek (er is geen generator)
28)omvormer om van 12 (of 24) volt 220 volt te maken om een telefoon of Laptop bij te laden
29)puts om water te scheppen
30) pik haak
31) uitlaat systeem
32) gasolie filter
33)machinekamer isolatie materiaal?
34) tuin slang met koppelingen om water te kunnen laden
35)zwem trapje
36)koeling voor de motor na kijken ,(Wierbak filter?)
37) schip roest vrij maken en verven
38) werp (sjor)lijnen
39) metalen afval emmer voor machinekamer afval (filters en poetslappen)
40) dompel pompje
41) scheepstoeter
42) verlengsnoer met wal aan sluiting
43)reddings vlot of bootje?
44) reddings boeien met licht en touw eraan
45) reserve lampen ,en filters ,en rubberslang , V snaren voor de Dynamo ,schroefas vet pakking,slangen klemmen en ander klein materiaal
46) diverse steek sleutels en schroevendraaiers om kleine reparaties te kunnen uitvoeren
47)smeerolie en smeer vet aan boord
48)verrekijker
49) 3 ijzeren pinnen met een voorhamer om af te meren
50) nieuwe regulateur
ik zal nog wel iets vergeten zijn ,maar als we dit kunnen realiseren met behulp van het forum dan zijn we toch al aardig op weg
kijkers zat
de man een tientje
en niet onbelangrijk
de bedoeling is om in 2020 aanwezig te zijn met de hoofdsponsors aan boord op Sail Amsterdam
gr
leo
Re: De machinekamer.
Mogelijk kan de schroef worde aangepast naar de nieuw te plaatsen motor, tenminste als de schroef van brons is.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: De machinekamer.
Hallo Leo,mastodont schreef: ↑06 aug 2018 09:59 ik heb te maken met iemand die dacht dat het vrij simpel was
ten eerste ligt het schip stil en woont er een huurder op die in de nacht werkt en overdag slaapt dus er kan overdag niet echt gewerkt worden
ten tweede betaald de huurder zo veel dat het schip eigenlijk niet verhaald kan worden naar een werf omdat de huur opbrengst niet gemist kan worden
ten derde leefde er nog het idee dat je eigenlijk alleen maar een andere motor behoeft te kopen ,er word aan voorbij gegaan dat de oude motor die volgens de laatste info uit 1956 stamt waarschijnlijk rond de 55 PK is niet zo veel toeren maakt
de gedachte is dat 55 pk vervangen kan worden voor 55 pk
maar als de huidige motor die kracht levert bij bvb 1900 toeren en de nieuwe daar voor wel 3000 toeren moet draaien weten jij en ik dat er een andere keerkoppeling met een grotere vertraging nodig is anders gaat het niet werken met de huidige schroef
verder is er maar een beperkte ruimte onder dek waar alles wel in moet passen
jij heb daar zo geen weet van ,bij jullie is er ruimte zet schat ik zo
ten vierde is er een beperkt budget
ga er maar aan staan
het vervangen zou via een loopbrug van af de wal moeten gebeuren dat zie ik nog niet gebeuren
je zult toch moeten hijsen en lassen en branden
helaas is het niet zo simpel meer
https://www.botentekoop.nl/ex-beroepssc ... 95cbd48c15
we zijn er nog niet
ik zal vragen naar de website die in de lucht is gebracht om het geheel te financieren via crowdfunding
dan kan je je steentje en je kennis bijdragen
word de hoofdsponsor van het project (zeer waarschijnlijk ook nog aftrekbaar van de belasting)
ben je goed internationaal bezig en dan ook bekent in Paris
kansen zien
kansen pakken
hier de eerste aanzet voor de af te werken lijst
1) een nieuwe motor met alarmering
2) een nieuwe keer koppeling
3) 4 motor rubbers
4) een python druklager
5) nieuwe licht en start accu's
6)een VHF met antenne
7) olie tank schoon maken ,snel afsluiter plaatsen ,vuldop nakijken op lekkage
8 ) drinkwater voorziening in orde maken (pompje plaatsen )
9) WC in orde maken ,spoelen met kanaal water
10) een nieuw dashboard
11) verdwenen stuurwerk terug aansluiten
12)Brandblussers na zien en laten keuren
13) reddings- -vesten aan boord voor elk persoon
14)gas flessen gekeurd en veilig opgesteld
15) voldoende goede meer touwen aan boord,(met certificaat)
16) stoot willen aan boord om tussen het schip en kade te hangen
17) 2 of meer zonnepanelen met regelaar
18)luiwagen om schoon schip te maken aan boord
19) zwarte anker bol
20) ankerlicht (LED)
21) boordlichten en top en heklicht ,eventueel snoer en knoppen vernieuwen?
22)naam en domicilie goed leesbaar op het schip
23) loop plank
24)verzekering in orde om internationaal te varen
25) Frans Vaar vignet
26) vlaggenstok met Franse vlag
27) accu lader met walstroom aan sluiting aan dek (er is geen generator)
28)omvormer om van 12 (of 24) volt 220 volt te maken om een telefoon of Laptop bij te laden
29)puts om water te scheppen
30) pik haak
31) uitlaat systeem
32) gasolie filter
33)machinekamer isolatie materiaal?
34) tuin slang met koppelingen om water te kunnen laden
35)zwem trapje
36)koeling voor de motor na kijken ,(Wierbak filter?)
37) schip roest vrij maken en verven
38) werp (sjor)lijnen
39) metalen afval emmer voor machinekamer afval (filters en poetslappen)
40) dompel pompje
41) scheepstoeter
42) verlengsnoer met wal aan sluiting
43)reddings vlot of bootje?
44) reddings boeien met licht en touw eraan
45) reserve lampen ,en filters ,en rubberslang , V snaren voor de Dynamo ,schroefas vet pakking,slangen klemmen en ander klein materiaal
46) diverse steek sleutels en schroevendraaiers om kleine reparaties te kunnen uitvoeren
47)smeerolie en smeer vet aan boord
48)verrekijker
49) 3 ijzeren pinnen met een voorhamer om af te meren
50) nieuwe regulateur
ik zal nog wel iets vergeten zijn ,maar als we dit kunnen realiseren met behulp van het forum dan zijn we toch al aardig op weg
kijkers zat
de man een tientje
en niet onbelangrijk
de bedoeling is om in 2020 aanwezig te zijn met de hoofdsponsors aan boord op Sail Amsterdam
gr
leo
Is het niet mogelijk om een complete set, motor met keerkoppeling, eventueel met schroef te kopen bij een scheepslopeij ?
Er worden zoveel kleine schepen gesloopt, waar soms nog best goed motoren met een goede keerkoppeling in staan/stonden.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: De machinekamer.
toch maar een beugel aan de kont lassen en een flinke bb motor aan hangen
Re: De machinekamer.
Hallo, vindt de familie van Leo dit wel leuk ?
gr Wim
gr Wim
Re: De machinekamer.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: De machinekamer.
Het idee van de BB motor kunnen we natuurlijk niet gebruiken
we zouden vanwege de authentieketijd dan ten alle tijden voor een opduwer moeten gaan
dat spreekt van zelf
ik kwam op deze website
https://www.vaartips.nl/extra/opduwer.htm
en daar trof ik er eentje aan die mijn goedkeuring wel weg kan dragen
de foto's zijn van Ids Koopmans
en alles tweedehands van een sloperij zal niet mee vallen vrees ik vanwege de beperkte ruimte
je zou dan al veel geluk moeten hebben bij een sloperij die kleine jachten sloopt ,maar daar heb ik nog nooit een adres van gehoord
gr
leo
we zouden vanwege de authentieketijd dan ten alle tijden voor een opduwer moeten gaan
dat spreekt van zelf
ik kwam op deze website
https://www.vaartips.nl/extra/opduwer.htm
en daar trof ik er eentje aan die mijn goedkeuring wel weg kan dragen
de foto's zijn van Ids Koopmans
en alles tweedehands van een sloperij zal niet mee vallen vrees ik vanwege de beperkte ruimte
je zou dan al veel geluk moeten hebben bij een sloperij die kleine jachten sloopt ,maar daar heb ik nog nooit een adres van gehoord
gr
leo
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer.
Leo, ik begrijp dat het lastig is om het schip nu uit het water te halen. Als ik zo naar die koppeling kijk verwacht ik een reductie tussen 1:2 en 1:3. Wanneer budget het probleem is zou ik eerst een leuke goed draaiende tweedehands motor met koppeling van 50-90 pk opzoeken. Op Marktplaats, rubriek buiten- en binnenboordmotoren, vind je voldoende aanbod. Zoekterm "diesel". Soms zelfs compleet met dashboard en schroef. Als je zo'n motor inbouwt zal je schroef te licht of te zwaar zijn, maar kun je in elk geval varen. De volgende stap zou dan zijn bij om een werfbeurt de schroef aan te laten passen. Voor veel koppelingen maakt links- en rechtsdraaiend ook niet uit.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.