Kempenaars.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

DPLA schreef: 08 aug 2018 18:45 Een beetje kleine hoge roef voor een Kempenaar, ik zie ook geen Theehut.
Pieter, het is niet de vorm of de opbouw die een schip tot kempenaar maken, maar uitsluitend de afmetingen 50x6.60.
Een Fox lijkt een sleepspits met een groot achterdek en oorspronkelijk zonder roef en stuurhut, vanwege de helmstok.
Toch is het vanwege zijn afmetingen en kempenaar.

In de draad over de Maas hebben duidelijke foto's van een fox gestaan maar die zijn inmiddels helaas verdwenen.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 08 aug 2018 19:30 50 x 6,60 meter; dus in ieder geval de maten :mrgreen:
We kunnen natuurlijk ook een topic 'motorschepen' beginnen :evil:
Hallo Pieter,


Excuses zo bedoelde ik het niet, dit is een misverstand
Ik wilde aangeven dat op deze Kempenaar 50 x 6.60 een kleine hoge roef staat en geen theehut heeft en dat je dit niet zo vaak ziet in deze uitvoering.

De meeste Kempenaars uit die tijd hebben meestal een lagere roef met een theehut, los van de Stuurhut.

Nee, we moeten geen topic beginnen met "motorschepen" voor Kempenaars.
Ik ben een fan van Kempenaars met de Stuurhut helemaal achterop en los van de theehut en roef.

@Kapitein Spok, Theo,

Ik trek de afmetingen van een Kempenaar ook niet in twijfel, (50 x 6.60) laat dit duidelijk zijn, het ging mij echt om de roef !!!
Die zie je niet zo vaak op een Kempenaar uit die tijd.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

>Ik ben een fan van Kempenaars met de Stuurhut helemaal achterop en los van de theehut en roef.

Ja Pieter, dat mag en het levert inderdaad leuke plaatjes op.
Maar dan komen we bij het onderwerp "Die goeie ouwe tijd", waar wat mij betreft "goeie" gerust weggelaten mag worden.
Lekker binnendoor even naar binnen of andersom niet met je prakkie buitenom door weer en wind moeten, was toch wel een hele grote vooruitgang.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kempenaars.

Bericht door pieter53 »

Dag Pieter,

Ik houd ook van de uitvoering waarin IK de kempenaar heb leren kennen,
dat neemt niet weg dat de eerste kempenaars waarschijnlijk helemaal geen stuurhut en T-hut hadden.
Er zijn hier vast wel mensen, die weten of dat klopt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 08 aug 2018 21:49 Dag Pieter,

Ik houd ook van de uitvoering waarin IK de kempenaar heb leren kennen,
dat neemt niet weg dat de eerste kempenaars waarschijnlijk helemaal geen stuurhut en T-hut hadden.
Er zijn hier vast wel mensen, die weten of dat klopt.
Volgens mij hadden de eerste kempenaars zo'n half open stuurhut en volgens mij een houten teehut.
Maar zeker weten doe ik het niet, want dat is voor mijn tijd !

Kapitein Spok (Theo) had het over een Fox, ook met de maten van een Kempenaar, met een re met helmstok, maar ik ken dit type schip niet
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 08 aug 2018 21:15 >Ik ben een fan van Kempenaars met de Stuurhut helemaal achterop en los van de theehut en roef.

Ja Pieter, dat mag en het levert inderdaad leuke plaatjes op.
Maar dan komen we bij het onderwerp "Die goeie ouwe tijd", waar wat mij betreft "goeie" gerust weggelaten mag worden.
Lekker binnendoor even naar binnen of andersom niet met je prakkie buitenom door weer en wind moeten, was toch wel een hele grote vooruitgang.
Hallo Theo,

Tja, het is maar hoe je het bekijkt, mijn eerst vaarervaring was met een Kempenaar, (M.S. Lena), vandaar mijn voorliefde voor een Kempenaar en Caterpillar motoren.

Ik vond he wel wat hebben even buiten omlopen en aan de achterkant op het achterdek naar binnen in de stuurhut.
Later is de stuurhut verbouwd met een deur aan bakboord en aan stuurboord.
Onder de stuurhut het grote open stuurwerk met het grote kwadrant.

Voor mij is/was dit echt de : "Goeie oude tijd"
Helaas nu allemaal nostalgie.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

Volgens mij hadden de eerste kempenaars zo'n half open stuurhut en volgens mij een houten teehut.


Pieter dat klopt. Een open stuurbak, waar al heel gauw een front met ramen en een afdak op werd gezet, al dan niet met zeildoek dichtgemaakt.
De teehut/dekhut was een ander verhaal. vanwege de hoogte (lage bruggen) moest alles dat boven de roef uitstak afgebroken kunnen worden.
Maar het was ( 's zomers) wel heel gebruikelijk om op het achterdek in een los kombuis te koken. Dus werd er al gauw een afdakje naar de stuurbak getimmerd, dat dan aan de voorkant boven de roef ook wind en waterdicht werd gemaakt.
En van het één kwam het ander. Er kwamen zijkanten onder dat afdak. Soms met halverwege scharnieren zodat die konden klappen, als bij de latere stuurhutten en van lieverlede werd die ruimte meer en meer bij de woning betrokken.
Precies zoals bij oude huizen (bijvoorbeeld langs de dijk) het afdakje bij de achterdeur veranderde in klompenhok om uiteindelijk als bijkeuken een volwaardig deel van de woning te worden.

En wat die fox betreft: Harrie heeft daar duidelijke foto's van. Wanneer hij niet op vakantie is zoals ik( pssst niks zeggen) zal hij die wel willen plaatsen.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 08 aug 2018 22:30 Volgens mij hadden de eerste kempenaars zo'n half open stuurhut en volgens mij een houten teehut.


Pieter dat klopt. Een open stuurbak, waar al heel gauw een front met ramen en een afdak op werd gezet, al dan niet met zeildoek dichtgemaakt.
De teehut/dekhut was een ander verhaal. vanwege de hoogte (lage bruggen) moest alles dat boven de roef uitstak afgebroken kunnen worden.
Maar het was ( 's zomers) wel heel gebruikelijk om op het achterdek in een los kombuis te koken. Dus werd er al gauw een afdakje naar de stuurbak getimmerd, dat dan aan de voorkant boven de roef ook wind en waterdicht werd gemaakt.
En van het één kwam het ander. Er kwamen zijkanten onder dat afdak. Soms met halverwege scharnieren zodat die konden klappen, als bij de latere stuurhutten en van lieverlede werd die ruimte meer en meer bij de woning betrokken.
Precies zoals bij oude huizen (bijvoorbeeld langs de dijk) het afdakje bij de achterdeur veranderde in klompenhok om uiteindelijk als bijkeuken een volwaardig deel van de woning te worden.

En wat die fox betreft: Harrie heeft daar duidelijke foto's van. Wanneer hij niet op vakantie is zoals ik( pssst niks zeggen) zal hij die wel willen plaatsen.
Hallo Theo,

Op de Kempenaar M.S. Lena, was het bovengedeelte van de theehut van hout en neerklapbaar, zoals ook de bovenkant van de stuurhut neerklapbaar was, de achterdeur, later de 2 deuren aan bak en stuurboord er uit halen.
Bij lage bruggen moest inderdaad de stuurhut neerklappen, maar ook de theehut, en de schoorsteen/uitlaat die voor de roef stond er af, de helmstok van het koproer moest er ook af.
Best veel werk en niet leuk als het regende, hahaha.
Dit kan je haast niet meer voorstellen met de nieuwe schepen met de beweegbare stuurhuizen, je mag niet meer spreken van een stuurhut, zo luxe alles is in deze stuurhuizen.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Kempenaars.

Bericht door brander »

ENGELINA. Maximakanaal Den-Bosch.
P1110395.JPG
P1110395.JPG (147.51 KiB) 1721 keer bekeken
P1110398.JPG
P1110398.JPG (205.23 KiB) 1721 keer bekeken
ANIMO
P1110411.JPG
P1110411.JPG (181.55 KiB) 1721 keer bekeken
P1110414.JPG
P1110414.JPG (181.98 KiB) 1721 keer bekeken
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Touw »

100_5288_2.jpg
100_5288_2.jpg (147.9 KiB) 1589 keer bekeken
100_5289_2.jpg
100_5289_2.jpg (115.79 KiB) 1589 keer bekeken
Op 16 juli voer de GERJA onder de Erasmusbrug door. (2304430)
Schip gebouwd door Paans in 1928.
Wat zou hij geladen hebben?
Groet K.T.


https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Plaats reactie