Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

gelukkig palen, de buren moeten goed kunnen gooien....

In `mijn` tijd waren er in België heel veel regels maar die werden nooit toegepast of nageleefd.

Maar er was één regel en daar hield iedereen zich aan want anders was je je leven niet meer zeker:

Je had er maar voor te zorgen dat je aan de wal was om een draadje van je achterbuurman aan te pakken.

Verder zie ik wel dat er in Charleroi niets veranderd is, behalve dat er geen 20cm stookolie meer op het water drijft.
En Bram, zo te zien is het met de luchtvervuiling ook iets beter gesteld en daar kun je blij om zijn. Wij zijn daar in Dampremy een keer 's morgens wakker geworden en toen was alles bedekt met een heel dun laagje grauwe stof. Het stof liet zich gemakkelijk wegspoelen, maar de kleur zat in de lak en was er niet meer uit te boenen. Wanneer je dan bedenkt dat zo'n beetje alles op de Jolles chocoladebruin ( Epiphanes 12) was kun je nagaan hoe blij we waren en hoe lang het geduurd heeft voordat we van dit "Souvenir de Dampremy" verlost waren.
B
ij het zien van jouw (overigens weer prachtige) beeldverslag en die foto in de Brusselse vaart zag ik direct weer ons totaal verramponeerde roefdek voor me.

Wist je trouwens dat toen ook het verhaal ging dat wanneer h..r..n (publieke vrouwen) in Charleroi tegelijk een plasje doen, er vloedregime heerst op de Sambre?
Mij is nooit helemaal duidelijk geworden of dit nu kwam door het grote aantal van deze beroepsgroep of omdat het debiet in de Sambre heel erg snel
kan toenemen.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jan Kroes »

Kapitein Spok schreef: 14 sep 2018 12:23 Wist je trouwens dat toen ook het verhaal ging dat wanneer h..r..n (publieke vrouwen) in Charleroi tegelijk een plasje doen, er vloedregime heerst op de Sambre?
Mij is nooit helemaal duidelijk geworden of dit nu kwam door het grote aantal van deze beroepsgroep of omdat het debiet in de Sambre heel erg snel
kan toenemen.
Dat laatste. Als het begon te regenen gingen wij al een draad erbij zetten.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Dat laatste. Als het begon te regenen gingen wij al een draad erbij zetten.

Jan bedankt voor deze stellige vaststelling.
Nu heb ik eindelijk, na zoveel jaren, een duidelijk antwoord op de vraag, waar ik jaren mee geworsteld heb.

Het ligt dus aan de Sambre en niet aan die vrouwen. :mrgreen:
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Geen regen, geen vrouwen....
zelfs mn eigen vrouw was er vandoor :o

Dus home alone in Tjernobyl/Charleroi..
Woensdag dus aangekomen,de buurman die voor me zat hebben ze donderdagmorgen gelijk gelost, maar de Ferro lag er nog, die was eigenlijk eerst...
zo werkt dat daar,dan vrijdagmorgen de Ferro onder de kraan en lossen, maar het schip wat na mij gekomen was was ook alweer weg, ook zo een waal :x
Ik troostte me nog met de gedachte dat die dan heel de nacht bezig geweest was...
Eerst maar eens open leggen, ik moet er toch een keer mee voor de dag komen :oops:
Afbeelding
En alvast naast mn buurman, we kennen elkaar een beetje omdat we beide al zo n 10 jaar voor YST varen :P
Afbeelding
dan kan er niet nog zo een figuur tussendoor, maar dat was ook niet gepland.
Hier buurman leeg en achteruit om draad te laden naar Lampertheim, maar ook dat is pas voor de nacht gepland.
Afbeelding
wij lossen, de kraanmeester zit ong 20m boven je :?
Afbeelding
Het lossen gaat aanvankelijk best aardig, en ze vegen em netjes uit.
Afbeelding
Maar na 22u was er schijnbaar geen bobcatchauffer/veger meer, dus alleen met poliep en magneet zoveel mogelijk lossen en dat kost dus nogal nachtrust zoals je begrijpt.
om 4:30 wastie dan even klaar en kon ik proberen een tukkie te doen, maar om 6 uur kwam er weer iemand in het ruim, dus verder met het lawaai
intussen hingen ze achter me bij de draadloods al sinds 6 uur met ee hijs draad boven water :lol:
dus zelf nog maar even met de bezem er bij gesprongen, en om half8 leeg, achteruit en direct laden, geen lege tijd dus :mrgreen:
Afbeelding
kwartover11 vol, en naar de klaar staande sluis, daar nog even vaarbriefje maken terwijl de ijkmeester zn rondje doet, 1009t geladen, meer moet dat niet zijn 8)
Het is zo zaterdag best rustig, niet alles laad en lost en vaart dan, dus heb ik een groene golf, in de afvaart, na 3 sluisjes komt de rest van de crew er weer bij, ze hebben me toch gevonden :mrgreen:
beneden sluis Roselie..
Afbeelding
En door, geen pannen vandaag bij de sluizen, hier afvarend boven Floreffe.
Afbeelding
En het allerlaatste stukje, boven de citadel Namen
Afbeelding
7uur buiten de samber, ze schutten tot half 8, dus dan moet ik Grand-malades (mn eerste afvarige sluis op de Maas)wel heel goed treffen, en dat doen we ook nog, met de halve kolk naar beneden, dus nog tot boven sluis seiles gekomen gisteravond.
Het lossen staat op donderdag gepland dus dat kunnen we nu wel halen zonder gek te moeten doen.
Afgelopen maandag voeren we van Belfeld naar beneden Seiles, dus een zien hoe we dat morgen doen :idea:
gr Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Binnenvaarder »

Ik ben nooit in die omgeving geweest, maar als ik de foto's zo bekijk is er in 50 jaar niet veel veranderd heb ik zo het idee. Om er te laden/lossen is het misschien niet zo prettig maar ik vind die oude gebouwen voor de foto's wel leuk. :D
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door peelander »

Die oude gebouwen stammen vast nog uit de tijd van koning Willem I, begin 19de eeuw.
groeten
jan van der Pluijm
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bam,

Dit zijn nog eens mooie reisjes, op de losplaats gelijk weer laden, geen tijdverlies, geen leegvaren.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door JC »

mastodont schreef: 24 jul 2018 13:44 over de Samber kan ik kort zijn
daar vaar je niet voor je plezier
Dacht aan deze opmerking. Als je een paar centen wil verdienen speelt dat natuurlijk geen rol.
Vooral de omgeving van Charleroi kan leiden tot een spontane depressie.
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Marco007 »

Westeind schreef: 08 sep 2018 22:44
[..]

we hebben de boot ook een beetje gepimpt :mrgreen:
Linda vond dat eigenlijk altijd onzin en zonde van de tijd, maar maandag was ze toch weg, dus kon ik mooi samen met de buurman mn gang gaan :mrgreen: 8)
Afbeelding
en achter
Afbeelding
Ik vind ut wel mooi staan, net ff minder lomp.. :wink:

[..]

grt Bram

Dat witte streepje staat wel erg netjes Bram en het is inderdaad minder "lomp."
Maar ik ben maar wat blij dat wij het aan boord niet hebben. Ons andere schip wel en daar merk je meteen dat dat streepje heel snel niet meer wit is... :mrgreen:
Dus de 86-meter heeft 'm nog wel, maar de 110-er (gelukkig) niet. Ook om het onderhoud een klein beetje te vergemakkelijken. :mrgreen:
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 »

ziet er keurig uit bram laat je niet ontmoedigen ;) je achterschip is toch gestraald
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie