Passagiersschepen "Oldies"
Re: Passagiersschepen "Oldies"
En nog een heel fraaie ook Ab !.
Ik ben de "United States" twee maal op één dag tegen gekomen. Wij vertrokken met de "Maasdam" uit Southampton voor Le Havre toen de "U.S." Southampton binnen liep.
Toen wij voor Le Havre kwamen meldde de "U.S." zich ook al. Mag je raden wie als eerste een loods kreeg...………. Maar goed, het is werkelijk een zeer indrukwekkend schip.
Ze ligt nu al weer jaren in Philadelphia op en weg te roesten. Het schip zou een betere toekomst moeten kunnen krijgen. Ik heb alleen geen idee of het schip ook uitgevoerd mag worden. Onder de U.S.A. vlag zal het helemaal onmogelijk zijn.
Ook zal de hoogte tussen de dekken wel eens te laag blijken te zijn. Tja, regeltjes die in de loop der jaren veranderen.
m.v.g., Roy
Ik ben de "United States" twee maal op één dag tegen gekomen. Wij vertrokken met de "Maasdam" uit Southampton voor Le Havre toen de "U.S." Southampton binnen liep.
Toen wij voor Le Havre kwamen meldde de "U.S." zich ook al. Mag je raden wie als eerste een loods kreeg...………. Maar goed, het is werkelijk een zeer indrukwekkend schip.
Ze ligt nu al weer jaren in Philadelphia op en weg te roesten. Het schip zou een betere toekomst moeten kunnen krijgen. Ik heb alleen geen idee of het schip ook uitgevoerd mag worden. Onder de U.S.A. vlag zal het helemaal onmogelijk zijn.
Ook zal de hoogte tussen de dekken wel eens te laag blijken te zijn. Tja, regeltjes die in de loop der jaren veranderen.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Vertrokken uit New Jersey en de United States was eastbound.
Wij gingen naar Texas City laden voor Bremerhaven.
Op de Atlantic kwamen we weer het schip tegen, ook weer eastbound.
Wij deden er ruim drie weken over met de beroemde Stork HL.
Groet,
Jan.
Wij gingen naar Texas City laden voor Bremerhaven.
Op de Atlantic kwamen we weer het schip tegen, ook weer eastbound.
Wij deden er ruim drie weken over met de beroemde Stork HL.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 2471
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Hier 3 foto's vd "United States" .
mvg
Geert
mvg
Geert
- Bijlagen
-
- A559,_SS_United_States,_Pier_82,_Columbus_Boulevard,_Philadelphia,_Pennsylvania,_USA,_2017.jpg (195.76 KiB) 2374 keer bekeken
-
- United-States.jpg (102.55 KiB) 2374 keer bekeken
-
- United States.jpg (176.71 KiB) 2374 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 2471
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Nog een oudje gevonden tussen mijn negatieven, half jaren 60 ergens op het NZ kanaal de "Tor Hollandia"
mvg
Geert
mvg
Geert
- Bijlagen
-
- Tor Hollandia.jpg (224.76 KiB) 2331 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Toen schepen nog schepen waren.
Groet
Jan
Groet
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Gebouwd in 1929 te Amsterdam. In de vaart 1930. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Hurtigruten bij Spitsbergen
- Bijlagen
-
- Kong Olav-2.jpg (100.23 KiB) 1937 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Prins der Nederlanden 1914 - in 1930 opgelegd en in 1935 verkocht aan Italië en in 1943 bij een Duits bombardement op Marseille verloren gegaan. Het wrak is in 1946 gelicht en in 1947 gesloopt.
Jan Pietrsz. Coen 1915 - 1939. In mei 1940 gebruikt als blokkadeschip voor de sluizen van IJmuiden en met springstoffen tot zinken gebracht. Laatste restanten zijn pas in 1968 geborgen.
Hr. Ms. Bellatrix
Bouwwerf: Rijkswerf te Amsterdam, 1914
Grootste lengte: 53,4 meter
Grootste breedte: 9 meter
Diepgang: 3 meter
Waterverplaatsing: 820 ton
Machine-installatie: 1 x triple expansie stoommachine
Machinevermogen: 820 pk
Maximale snelheid: 12 knopen
Bemanning: 45 koppen
Bewapening: 1 x 7,5cm kanon (Bellatrix en Canopus), 2 x 3,7cm kanonnen (Deneb)
De Bellatrix werd na haar indienststelling bij de Gouvernements Marine, op 18 mei 1915, ingedeeld als stationschip te Olehleh, Noord-Sumatra. In 1939 werd de Bellatrix tijdelijk afgelost door Hr. Ms. Poolster. Na de aflossing werd Hr. Ms. Bellatrix, onder commando van gezaghebber B. Cornelisse, ingezet voor de bewaking van de wateren rond Bali en Lombok en vanaf mei 1940 van Straat Soenda, tussen Java en Sumatra, met als basis Tandjong Priok. Tegelijkertijd werd Hr. Ms. Sirius toegevoegd aan de Bellatrix zodat de schepen elkaar konden aflossen. Op 19 februari 1942 werd de Bellatrix onderdeel van de nieuwe Bewakingsdienst West-Java. Hr. Ms. Bellatrix lag op 1 maart 1942 in de haven van Tandjong Priok op de westerboeien afgemeerd. Omdat de mogelijkheid van uitwijken wegens de grote vijandelijke luchtactiviteit en het ageren van Japanse oorlogsschepen in Straat Soenda en de westelijke Javazee onmogelijk werden geacht, werd de Bellatrix in de eerste binnenhaven door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Het is onbekend of het wrak door de Japanners werd gelicht.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.