Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Misschien had ik beter niet naar je filmpje kunnen kijken Erik. Net als Jan Stolp maakte het mij ook wat weemoedig. Ca. zeventien Jaar terug voer ik nog op, voornamelijk de Oosterschelde, als opstap bemanningslid van de chaterklipper Brackzand. Dat was elke keer weer genieten.
groeten
Jan van der Pluijm
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Erik, Misschien een beetje vreemde vraag, die in me op kwam toen ik het filmpje bekeek. Hoeveel PK "ontwikkelt" het zeil bij die windkracht? Zal toch dicht bij de 100 PK liggen. Gr. Klaas
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

pieter53 schreef: 25 okt 2018 07:54 En met hoeveel man/vrouw zeil je dan?
A1 bemanning...onee tegenwoordig A2😜
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

?????
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

A1 is schipper +matroos 14 u vaart
A2 is 2 schippers 18 u vaart (tot max70m)
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

Westeind schreef: 26 okt 2018 11:15 A2 is 2 schippers 18 u vaart (tot max70m)
En in Nederland al met 1 schipper en 1 stuurman.
Johan van der Voet
Ms Solutio
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Geert D »

k-k schreef: 25 okt 2018 18:59 Erik, Misschien een beetje vreemde vraag, die in me op kwam toen ik het filmpje bekeek. Hoeveel PK "ontwikkelt" het zeil bij die windkracht? Zal toch dicht bij de 100 PK liggen. Gr. Klaas
Klaas ik denk dat je het met 100pk niet red.
gr. geert
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

We zeilen die tjalk met z’n tweeen, en dat gaat prima zolang we de kluiver in de zak laten. Met de kluiver erbij krijg ik het (te) druk op klein water. Dus die gebruiken we alleen als we er mensen bij hebben, of op het Ijsselmeer of op zee.
Met alleen fok en grootzeil gaat kruisen probleemloos. Jannette stuurt en ik doe de bakstagen en zwaarden. De fok is zelfkerend op z’n overloop, en de schoten laten we met rust. Dat accelereert wat langzamer na de overstag, maar dat moet dan maar.
Met snel oploeven of afvallen krijgen we het wat drukker, en gijpen duurt bij ons wat langer als met een volle crew.

We liepen op dat filmpje een mijl of acht door het water, oftewel zo’n 15km per uur. Tegen de vloed in dus op de GPS liepen we maar 6-7.
De DAF 615 krijgt ‘m volaan (120pk) niet harder dan 13,5km/u.
Dan kom je met 15km op grofweg 135pk.

Máár, dan ga je er vanuit dat het benodigd vermogen vs snelheid lineair is, en dat is niet het geval. De Janna is een waterverplaatser en planeert niet. Hoe dichterbij de rompsnelheid hoe meer pk’s nodig zijn voor een snelheidsverhoging. De Janna’s rompsnelheid (4,5 x wortel lengte waterlijn) is 22km per uur. Daar zijn we nog nooit in de buurt geweest.

Het snelste wat we gezien hebben was 10,5 mijl oftewel 19,5km per uur. Dan moet het zeil (veel) meer dan 173pk gegenereerd hebben.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info Erik. Mijn zeilboot liep met 52 m2 ook harder dan met de 23 PK. Hoogste snelheid die we hebben gemeten was 8,2 knopen. Toen surfden we van een golfboven de Duitse wadden. Normaal hield het met 7 knopen op. Waterlijnlengte 8 meter. Gr. Klaas
Plaats reactie