Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Meppen-Schiedam

Bericht door itasca »

Wim. zijtanks kan je via mandeksel wel in. 2 jaar geleden uit laten spoelen, gewoon met eigen dekwas en grofvuilpomp, via mandeksel slang in het ruim hangen. Je moet niet wachten, zodat je blubber moet scheppen :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Laden en lossen

Bericht door navigatie »

Duidelijk Hein, bedankt.

grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Laden en lossen

Bericht door Kapitein Spok »

Wim. zijtanks kan je via mandeksel wel in.

Doen jullie dan wel heeeeeeeel voorzichtig zodat je niet binnen enkele seconden het loodje legt omdat er geen zuurstof in de tank zit.

Het is al weer jaren geleden, maar dat ongeluk ter hoogte van Nijmegen met twee doden in een ballasttank vergeet ik nooit.
Ik meen dat dit gebeurde op de Terneuzen, maar daar ben ik niet meer zeker van.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Laden en lossen

Bericht door Binnenvaarder »

Er zijn na dit ongeval, jaren 70, nog vele slachtoffers gevallen door het betreden van ruimten die afgesloten zijn geweest. Of het betreden van een lading tank (chem.tanker van Stolt) met een filterbus. Helaas zullen er altijd slachtoffers te betreuren zijn door onwetendheid, even snel iets doen in de ruimte etc.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Sedelsberg- Kallo scrubber 31 m. lang 95 ton zwaar

Bericht door itasca »

SAM_2458.jpg
SAM_2458.jpg (151.4 KiB) 2098 keer bekeken
SAM_2457.jpg
SAM_2457.jpg (130.42 KiB) 2098 keer bekeken
Ja, zoals gewoonlijk eerst ballast pompen, we hebben ongeveer 300 ton nodig, in ruim 1 om voor en achter bijna dezelfde diepgang te krijgen.
SAM_2452.jpg
SAM_2452.jpg (138.7 KiB) 2098 keer bekeken
SAM_2466.jpg
SAM_2466.jpg (117.7 KiB) 2098 keer bekeken
SAM_2469.jpg
SAM_2469.jpg (57.77 KiB) 2098 keer bekeken
SAM_2472.jpg
SAM_2472.jpg (54.1 KiB) 2098 keer bekeken
Lading op de kade Seldelsberg KüK en later met 2 kranen erin hijsen, afmetingen zijn 31 x 6 x 6,30 m. Door de lengte komt de lading dik voorbij de middenijk. Dus voorschip moet ook ver zakken om de bruggen van 500 cm veilig te passeren. Lading 630 + 50 cm bodem = 680 cm vanaf het vlak.Minus 500 cm. brughoogte is minimale diepgang 180 cm. Met 95 ton lading. Volgens meetbrief doen wij op 180 cm. = 670 ton.
SAM_2474.jpg
SAM_2474.jpg (99.7 KiB) 2098 keer bekeken
Uitzicht tijdens het varen.
SAM_2481.jpg
SAM_2481.jpg (49.41 KiB) 2098 keer bekeken
Kranen in Antwerpen
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Sedelsberg- Kallo scrubber 31 m. lang 95 ton zwaar deel 2

Bericht door itasca »

SAM_2483.jpg
SAM_2483.jpg (90.82 KiB) 2082 keer bekeken
SAM_2482.jpg
SAM_2482.jpg (89.69 KiB) 2082 keer bekeken
Zit nog een mooi verhaal achter de opdracht gever. Deze scrubber, moest naar Amerika en is bij Hilgefort in Dinkslage gebouwd.
In Amerika konden ze geen maker vinden voor deze scrubber, onder de kondities zoals de hoogoven daar hem wilde hebben. Toen zijn ze in Canada gaan zoeken. en zijn uiteindelijk in Brd terecht gekomen.
Ik vind het wel leuk, dat die stomme Amerikanen denken, dat ze alles beter kunnen, en gewoon iets speciaals uit staal, in Europa moeten laten bouwen. :) Een paar jaar geleden heb ik gewoon simpele grote staal ringen in gehad voor Brake, Ook van Hilgefort en ging met een zeeschip naar Amerika. Door dikte van het staal en op een speciaal manier van lassen, werden ze hier gemaakt.:)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Laden en lossen

Bericht door Kapitein Spok »

Ik vind het wel leuk, dat die stomme Amerikanen denken, dat ze alles beter kunnen, en gewoon iets speciaals uit staal, in Europa moeten laten bouwen. :)

Dat werd toch ook al duidelijk toen DT zijn handelsoorlog met Europa wilde beginnen. het staal voor de automobielindustrie kan (nog) helemaal niet in Amerika geproduceerd worden. Op dit moment en op dit punt zijn de Amerikanen echt afhankelijk van o.a. Tata steel in IJmuiden.

Overigens weer een heel interessante reportage . VERVOER OVER WATER (blijft) DE JUISTE WEG.
Alleen jammer dat er op veel plaatsen zo verschrikkelijk weinig water staat!
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA »

Hallo Hein,

Weer een mooi reisverslag !

SMILEY DUIM OMHOOG.jpg
SMILEY DUIM OMHOOG.jpg (11.43 KiB) 2064 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Extra borgplaats erbij maken voor ruimschot Itasca

Bericht door itasca »

SAM_2507.jpg
SAM_2507.jpg (85.97 KiB) 1816 keer bekeken
Je pakt een slijptol en snijbrander en maak een gat in de Den.
SAM_2508.jpg
SAM_2508.jpg (138.86 KiB) 1816 keer bekeken
Je pakt een slijptol en snijbrander en maak een gat in de laadvloer.
SAM_2510.jpg
SAM_2510.jpg (116.61 KiB) 1816 keer bekeken
Je zet de holletjes op zijn plaats en las alles goed vast. En hoppa een borgplaats erbij voor mijn ruimschot :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Laden en lossen

Bericht door Wim52 »

Itasca

Volg altijd met veel interesse je reizen met speciale lading. Zie ook dat het ruimschot nog wel eens verplaatst wordt. Doe je dat met een speciale truc die je bedacht hebt of wordt je geholpen door de kranen, die ook het laden en/of lossen verzorgen. Mocht het tot de bedrijfsgeheimen gerekend worden, dan zeg je het maar.

Gr. Wim
Plaats reactie