Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door zoetwatermatroos »

En heel toevallig vaar ik daar al weer een paar maanden op als schipper.
Over het algemeen zitten we in het kolen werk naar Mannheim.
Maar gezien de waterstand gaat dat nu niet lukken.
En nu dus heel toevallig weer onderweg die kant op.
Nu met erts vanaf Antwerpen naar dillingen.
Wel handig om de foto's van Bram al te zien. Want zelf ben ik er og nooit geweest.
We hebben de luxe dat het in de dagvaart kan.
En ook niet leeg er uit dit keer. Ook al maakt geladen weinig verschil.

Eemspoort schreef: 23 okt 2018 23:38 De laatste foto: Over stuurboord heb je een Wohnmobil-stellplatz (of te wel, camperplaats) een 150 meter boven de brug, zo uit het hoofd.
Daar zijn we in 2011 of '12 geweest, ik weet het zo even niet meer. Ik vond het een mooi riviertje. Mijn verbazing was echter groot toen ik het KVB Kruier leeg af zag komen. Ik zag een kop met een bekende naam, ik dacht, dat kan toch niet hier? Maar jawel hoor, gekoppeld in lange formatie kwam ie daar af. Dat is wel een imposant gezicht, kan ik je vertellen.
Mooi verslag weer!
Schipper MTS Vosta
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door peelander »

Eemspoort schreef: 23 okt 2018 23:38 De laatste foto: Over stuurboord heb je een Wohnmobil-stellplatz (of te wel, camperplaats) een 150 meter boven de brug, zo uit het hoofd.
Die kost je intussen € 10,50. Maar Aldi zit op ca. 200 meter.
En ja, weer een leuk stukje meegevaren.
groeten
Jan van der Pluijm
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Janna »

Leuke reis en mooie plaatjes Bram😎
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Na een week geen reactie toch al op pag 3, dus t forum is wel in beweging kunnen we toch stellen dan :wink:

Ik loop alweer een reisje achter, Mertert geladen naar Antwerpen, 238 t plat damwand, en 320 t containers...
Ze begonnen niet vroeg want ze gaven regen op en men wilde eerst de prognoses afwachten voordat ze gingen laden, alsof we dan opeens 1 meter dieper zouden kunnen laden, en idd er kwam niks van betekenis bij die week..

maar tegen 11 u dan toch begonnen met t ijzer.
Afbeelding
238 t voor de balk, ik lag toen achter nog 108 cm diep, de schroef pakt dan niet meer merkte ik met het verhalen naar de containerkraan.
Afbeelding
maar van 14 teu a 23 t zak je natuurlijk wel diep genoeg uiteindelijk 155 diep, wel vooruit, geen achteruit... :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
toch nog snel geladen al met al, alleen wat moeizaam de moezel uit, toch druk bij de sluizen her en der, maar donderdagavond toch buiten Koblenz
zachies af, af en toe nog wat horen schuiven, gelukkig is t boven duisburg dan niet zo druk meer, af en toe kreeg ik de indruk dat we op1e kerstdag aan het varen waren :mrgreen:
beneden duisburg daarentegen is t een gekkenhuis, als we nog eens een paar dagen mist moeten krijgen hou ik mn hart vast :o
Zaterdag mooi thuis om weekend te houden in papendrecht, en maandag een beetje vroeg begonnen want ze wilden s middags lossen, dat werd natuurlijk s avonds dus voor niks vroeg op :?
maar uiteindelijk t ijzer kwijt in t 5e havendok, en naar buiten om de dozen te lossen op de noordzeeterminal, daar was ik om 4:30 besteld, maar zo zei men bel maar als ge buiten bent dan nemen we die 14 dozen er wel even tussendoor uit ergens overheen, maar toe ik dus belde had men het daar toch te druk voor, en stelde hij voor, dat hij me om 4 uur zou bellen....of liever niet s nachts ? zei hij....,juist liever niet, en men liet ons slapen en na 8 u zelf eens gebeld en konden dan om 9 u lossen :D


inmiddels waren we aan de reis om in Dintel/Heijningen, H balken te laden voor Franeker, een 915 t, en 164 stuks a 32m en korter.
Woensdag te laden donderdag vol, maar we waren er al op tijd dinsdag, dus 18 u nog begonnen tot 23:30, dat schiet op denk je dan...
nou dat valt een beetje tegen want die kraan rijd goed en wel stapvoets en moest telkens zo n 300 m ver rijden om de balken te halen ,dus woensdag nog een hele dag geladen van 7 tot 23 ca en donderdag pas om 10 u vol, maar goed ik hoefde er niet veel aan te doen zullen we maar denken :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Nu dus alle tijd om naar Franeker te komen, maar die hebben we bijna nodig ook, gisteravond 4e ronde vreeswijk en vanmorgen weer 4e ronde oranjesluizen, de middensluis van t oude complex ligt er uit en daar schutten wij best vaak door normaal gesproken, gaat n maandje duren.
Als t goed in maandag lossen aldaar, ik sprak een optimist die dacht dat ze dat maandag wel klaar kregen, ik ga er vooralsnog maar niet van uit :roll:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Zo ik kan naadloos verder oreren zie ik :mrgreen:
We waren nog onderweg naar de Friezen, drukte bij de sluizen van vreeswijk en amsterdam, beidde 4e schutting, er is heel veel vaart alles vaart beneden langs vanaf de bovenmaas en ook naar de ijssel, en de middensluis van t oude complex is een maand in de revisie dus ja dan kan t druk worden.
vrijdag dus maar van Vreeswijk naar Amsterdam gevaren, daar weer kinderen gehaald, en zaterdag verder, de zon kwam mooi op
Afbeelding
Ik kwam met peil laagwater in Kornwerd aan, handig getimed(not), maar met n kleine 2m moest t wel gaan volgens de sluis, en dat was zo, beetje rustig aan in de buitenvoorhaven en mooi met t vloedje naar Harlingen.
beetje schuimvorming in de boontjes...
Afbeelding
en met bijna gelijkwater in de tjerk hiddessluis.
Afbeelding
Goed gelopen, in 9 uurtjes van Amsterdam naar Franeker gevaren, en nog tijd om even de stad in te gaan, alwaar we volgens de bakker toch echt even naar t`planetarium moesten gaan...
dan doen we dat natuurlijk :wink:
Afbeelding
Heel interessant, en vooral erg knap dat iemand dat toen al helemaal begreep, ik heb t uitgelegd gekregen en snap t nog steeds niet, maar dat ligt aan mij natuurlijk :? :mrgreen:
Afbeelding
Maandag dan gaan lossen, dat was al een expiriment an sich, ik was t eerste schip wat daar loste...op de wachtpalen van de brug.
Afbeelding
ze draaide de balken zover mogelijk de loods in, daar pakte een halkraan dan één eind vast en de heftruk nam t 2e eind voor zn rekening, zo naar binnen rijden, tot dat de 1e halkraan t van de heftruk kon overpakken en de balk op de stapel kon hijsen...u begrijpt, daar gaat wat vrije tijd in zitten :roll:
maar hier geld natuurlijk ook een plaatje zegt meer als een praatje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
U raad het al, maandag lang niet leeg natuurlijk, ik heb maar niks gezegd.... :roll:
dinsdag ging het wel sneller toen de 32m balken er uit waren, de kortere waren toch wat handzamer en die reden ze met 2 tegelijk de hal in met 2 heftrucks.
Als alle balken binnen liggen moet men ze daar aan elkaar lassen tot balken van 54m lengte, volgens mij kunnen ze dan de loods niet meer uit, maar dat zag ik niet goed, ze hebben t opgemeten...., we zijn heel benieuwd, als het aan de mensen daar ligt mag ik ze ook weer ook komen halen, ze gaan dan naar de maasvlakte....
achteraf hadden we al eens een reisje gedaan met materiaal wat ze daar gemaakt hadden
dat zie je hier alweer dik 6 jaar geleden....

dinsdag dus leeg, en na veel heen en weer bellen aande reis, om in Harlingen zout te laden voor Bergen op zoom.
Dan moet je vloer in de verf...dat word gedaan voor je ..
toe ie droog was ( en dat duurde heel lang want het water in Franeker bleek ook brak) kiepte men op div plaatsen een dot verf met benzine verdunt,
en liepen ze dat met zn 2e met trekkers door t hele ruim, gaat fantastisch in 25 min heel de vloer in de verf... :P
Afbeelding
Afbeelding
ze waren goed en wel klaar of we konden al laden, het droogde gelukkig heel snel..
Afbeelding
en 12:30 vol en weg, met t ebbetje naar Kornwerd, en met zonsondergang in Enkhuizen.
Afbeelding
En nog naar Amsterdam gevaren, ea liep dus voorspoedig, maar ik moest pas maandag lossen, dat is wel n heel lang weekend,dus toch maar ns gebeld of ik niet vrijdag kan lossen in BoZ, en vanmorgen kreeg ik te horen dat dat zowaar kon, dus maar doorgevaren naar hier, en zien wat er gebeuren gaat morgen, we hebben geen garanties gekregen dat we leeg komen , maar de losser gaat er wel van uit.
Dus een vervolgreisje ook maar aangenomen onder voorbehoud van leegkomst, zaterdag in R-dam weer zout laden voor Bergambacht, en dan alsnog maandag zout lossen 8)
nu maar hopen dat alles gaat zoals het moet :mrgreen:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Bram, weer een heel interessant verslag en prachtige plaatjes.

Die kade in de haven van Mertert herkende ik direct.
Het is de laatste kade waar ik als schipper mijn laatste reis als schipper aan gelost heb.
Heel mooi dat je dit nu zomaar terug kan zien vanuit je luie stoel.

Maarrrrrre, een beetje raar gevoel geeft het toch ook wel, ook na 39 jaren. Blijkbaar zit er toch een stofje in ons bloed dat er nooit meer uitgaat. Gelukkig kun je er wel oud mee worden, en dan ook nog gelukkig, dus niks te klagen.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door veen1195 »

Mooie reportage weer,Bram;heb je nog kunnen zwaaien naar Ed?

Bergambacht? In dat smalle haventje juist boven de veerpont?
Ben daar 1keer geweest met volle bak magnesium,te lossen onder die overkapping met die brugkraantjes; 'n losserij
uit de eerste helft van de vorige eeuw.
Ik was toen het grootste schip (1195ton) ooit daar geweest; kantoorpersoneel m/v kwam nog kijken wat ze wel niet voor de wal hadden...
Met hoogwater naar binnen en gelijk voorop beginnen te lossen,(wat ik normaal nooit deed) omdat voor de kop te weinig water bleef staan.
Maar enfin,12 jaar geleden; het is nu anders natuurlijk...(en misschien andere losplek)

Gr.Jan.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Strakke planning :mrgreen:

Mooi dat ze je vloer even grijs maken, blijft het ook een beetje zitten? :oops:
Wel een aparte manier van lossen daar in Franeker en 54 m past er bij jou toch mooi in?

grt Wim
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door zoetwatermatroos »

In dat haventje in bergambacht lossen ze tegenwoordig incidenteel 110mtr schepen.
Schipper MTS Vosta
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jinny B »

Planetarium Franeker....
Ook ooit geweest..
Eisinga heeft dat toen gebouwd omdat dominees in doempreken de mensen bang maakten.
Ze beweerden nl dat er enkele planeten op elkaar zouden botsen...
Einde der tijden en dergelijke.. (niets is nieuw....)
Eisinga bouwde vervolgens zijn planetarium om dat verhaal te ontkrachten.....
Geen domme jongen die Eisinga....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Plaats reactie