Tóch gevonden, in de onvolprezen Liggers..
Een vroege charter, die nog net in de gedigitaliseerde liggers terechtkwam:
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het zou kunnen, maar zeker weten doen we het niet.
Er zijn meer tjalken boven de 21 meter uit 1901 die in de liggers staan, bovendien hoeft het schip niet in de liggers te staan.
Dus wat maakt je overtuigd dat dit hem moet zijn?
Er zijn meer tjalken boven de 21 meter uit 1901 die in de liggers staan, bovendien hoeft het schip niet in de liggers te staan.
Dus wat maakt je overtuigd dat dit hem moet zijn?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Klopt Pieter, er is bijvoorbeeld ook nog een tjalk Nieuwe Zorg die in 1901 Sneek is gebouwd. De rest zijn allemaal Groninger of Hollandse tjalken. (Museumhaven Leiden vermeldt dat het om een Friese tjalk gaat)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Deze tjalk komt uit de charter, wat ik me nog wel herinner. Ook Jan weet dat. Deze Nieuwe Zorg staat als charterschip in de liggers vermeld.
Volgens mij is hij via de VMA (Oosterdok Amsterdam) in de woonschepen wereld terechtgekomen. Houten roef?
Daarnaast is het een Fries, dat zien we er wel aan af, en deze Nieuwe Zorg is volgens de liggers bij de Friese werf van der Werff gebouwd. En volgens mij is dit een van der Werff tjalk.
Maar wie het echt 100% zeker wil weten moet naar Leiden en nummers lezen.
ps; het handigst zou zijn als de eigenaar even reageerde
Volgens mij is hij via de VMA (Oosterdok Amsterdam) in de woonschepen wereld terechtgekomen. Houten roef?
Daarnaast is het een Fries, dat zien we er wel aan af, en deze Nieuwe Zorg is volgens de liggers bij de Friese werf van der Werff gebouwd. En volgens mij is dit een van der Werff tjalk.
Maar wie het echt 100% zeker wil weten moet naar Leiden en nummers lezen.
ps; het handigst zou zijn als de eigenaar even reageerde
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik ben het er mee eens dat het een van der werf Drachten tjalk is ,die Sneeker tjalken hebben een ander voorkomen.
Hij is in 82 hermeten dat klopt ook en daarbij als motor zeiltjalk .
Tissum
Groeten
Jan
Hij is in 82 hermeten dat klopt ook en daarbij als motor zeiltjalk .
Tissum
Groeten
Jan
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De Stânfries X was ook de Stânfries X tot dat iemand naar het brandmerk keek.
Er zijn nu eenmaal schepen, liggers, foto's en verhalen maar niet altijd horen ze allemaal bij elkaar
en om vergissingen te voorkomen is het brandmerk verzonnen.
Scheepsbouwwerf De Tijdgeest van van der Werf aan de Woudvaart in Sneek begon zijn activiteiten volgens mijn gegevens trouwens pas in 1906 en niet in 1901. Ook al zo een vergissinkje van de scheepsmeter of degeen die het over geschreven of getypt heeft.
Er zijn nu eenmaal schepen, liggers, foto's en verhalen maar niet altijd horen ze allemaal bij elkaar
en om vergissingen te voorkomen is het brandmerk verzonnen.
Scheepsbouwwerf De Tijdgeest van van der Werf aan de Woudvaart in Sneek begon zijn activiteiten volgens mijn gegevens trouwens pas in 1906 en niet in 1901. Ook al zo een vergissinkje van de scheepsmeter of degeen die het over geschreven of getypt heeft.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Als de eigenaar(esse)eens onder dikke lagen verf of teer naar ijkmerken gaat zoeken komt er nog heel wat te voorschijn !!
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Beste Ichtus,
Het schip staat volgens mij alleen in de olie, dus moet het brandmerk zo te zien zijn. Wachten we dus op iemand die in Lieden langs loopt of de eigenaars die zich melden?!
Het schip staat volgens mij alleen in de olie, dus moet het brandmerk zo te zien zijn. Wachten we dus op iemand die in Lieden langs loopt of de eigenaars die zich melden?!
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
(Bron: Foto Mike Peel https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 16_030.jpg)
Het lijkt wel een beetje op A 9529 N en dan zou het inderdaad het genoemde schip zijn.
Maar bijv. A 8593 N lijkt er ook op en dat is ook een tjalk....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Een oud bericht komt weer tot leven....
pieter53 schreef: ↑12 feb 2010 20:08 Iemand enig idee wat dit is, of voor moet stellen?
Bijna 9 jaar later op 14-12-2018 is er iets meer bekend.
Het gaat vermoedelijk om dit schip: https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_ ... code=S621N
Anna Cornelia van De Boer uit de Lemmer genouwd in 1904. Brandmerk 1853 B Amst 1942 ENI 02001853.
Gebouwd 19,64 meter lang. In 1925 reeds voorzien van een motor. Daarna (1933?) met ruim 3 meter 60 verlengd. In 1982 hermeten voor de chartervaart.
Jan Stolp schreef: ↑13 feb 2010 10:54 Die grenen roef is niet de orginele roef overigens ,in 96/97 is het schip helemaal overhaald en is de bestaande roef gehandhaafd maar daar is hij niet mee gebouwd.Hij voer daarvoor al charter als Anna Cornelia maar had op het laatst erg veel achterstallig onderhoud.
Ik heb er zelf ook veel aan gewerkt toen.
Het was gebouwd als beurtschip Nijkerk/Amsterdam.De houten roef en de dekken zijn bij Bültjer in Ditzum gemaakt destijds het was toen van de Fam Eissenloeffel.
Joke Wittenberg en Heine Deelstra uit Gaastmeer hebben hem toen weer gerenoveerd in 96/97.
Groeten Jan
Het is overigens een paviljoen tjalk,het paviljoen is nog aanwezig.Geen orginele betimmering meer.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....