Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: Wie weet?

Bericht door Simon Marrink »

Hank, Leo,

Bedankt voor het meedenken. Het schip op de foto is inderdaad de Greta van Schokkenbroek, de S op de schoorsteen is duidelijk te zien. De datum is inderdaad 9 februari 1980 toen van de werf van Bijlholt de Noordzee-kotter TX 5 te water werd gelaten.

Bij Scheepswerf Foxhol v/h Gebr. Muller werd in 1965 een oud buitenlands koelschip verbouwd. Dat is dus met zekerheid een ander schip.

Groeten,

Simon
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Via een aquarel van de Straat Magelhaen, die ik geschilderd heb voor een oud bemanningslid en die op Varenisfijner staat, kwam ik in contact met een mevrouw die op 7 jarige leeftijd een reis met dit schip heeft gemaakt tussen eind december 1963 en ergens in januari 1964 van Port Elizabeth naar Singapore. Haar vader werkte bij Ford in Zuid Afrika en op een gegeven moment kreeg hij de post van Managing Director Ford Singapore aangeboden. Vandaar de reis met de Straat Magelhaen! De overtocht vond plaats na de kerstdagen van 1963. Volgens mevrouw waren zij en haar broer (10 jaar) de enige kinderen aan boord. Er konden ook hooguit 12 passagiers mee, dus dan waren er misschien nog 8 andere passagiers aan boord. Maar daar heeft mevrouw geen herinneringen aan. Ze weet nog wel dat haar broer en zij eindeloos op dek hadden gespeeld, soms met wat bemanningsleden met een soort van houten frisbee's die in bepaalde uitgestippelde grote cirkels moesten gegooid worden.
En dat gedoe met Koning Neptunus toen de Evenaar gepasseerd werd, vond ze heel eng, want ze was maar een klein meisje!!

Na 4-5 jaar was hun tijd in Singapore voorbij en verhuisden ze terug naar Port Elizabeth, maar dan per vliegtuig.
In 1983 is mevrouw getrouwd met een Nederlander die in Johannesburg werkte en sedert eind dat jaar woont ze in Nederland.

Is er misschien een bemanningslid die iets meer weet over de reis toen (eind 1963 begin 1964) met de Straat Magelhaen?
Mevrouw zou het wel fijn vinden om wat meer te weten over die reis.

Hoe lang duurde zo'n reis en welke havens werden aangedaan bijvoorbeeld?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Evert, Iets te vinden bij Scheepstijdingen in de kranten rond die data? Gr. Klaas.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Moi, Evert,
Wat Klaas al zegt, even wat oude kranten doorspitten: https://www.delpher.nl/nl/kranten/resul ... )&coll=ddd.
8 jan 1964 in Kaapstad, ze kwam van Zuid Amerika,
10 jan Port Elizabeth,
Daarna East London,
& op 13 jan uit Durban vertrokken naar Singapore, waar ze op 30 aankwam.
Daarvandaan is ze op 31 jan vertrokken naar Hongkong.
Vriendelijke groet,
---Peter.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Ik "roep" het dan wel, maar jij doet het zo maar even. Peter. Klasse! Gr. Klaas.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Peter en Klaas bedankt voor jullie 'uitzoekerij'. Ik had daar niet bij stil gestaan om in oude kranten te kijken en had mijn hoop gevestigd op een 'oud bemanningslid'.
Ik zal de aankomst en vertrektijden naar mevrouw doorsturen.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
ultramarin
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2018 09:33

scheepsbouw ca. 1953

Bericht door ultramarin »

Hallo,
wie weet, hoe lang het begin jaren 1950 ca. duurde, een motorschip (af) te bouwen en wat het kostte (Gustav-Koenigs, 67x8,20x2,50, 1000t)?
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Aan de maten te zien is het een binnenvaart schip .Je kunt de vraag dus beter op het binnenvaart forum plaatsen op het Topic "Wie weet"
viewtopic.php?f=3&t=1885
Groeten
Jan
Succes.
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jos Telleman »

Hallo Forumers,
Kreeg een vraag uit Belgie de beste man wil iets weten over de hoeveelheid passagiers er mee konden varen na de oorlog. Het gaat om he ss Steenstraete van de CMB en het is een Victory VC2-S-AP3 type.
Hoor het graag van jullie? :?:
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

Bron: Standaardschepen 1939 - 1945.

Van de 6 Belgische VC2 -S- AP3: word alleen bij de Steenstraete en Tervaete vermeld 169 passagiers.
Bij de andere niets .Lijkt me erg veel misschien nog getallen uit de oorlogstijd.

Hank.
Plaats reactie