Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

op de oude oranjesluizen waren vroeger ook 2 sluiswachters die van al dat soort dingen maakte en verkochten aan de schipperij .
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

Heren, bedankt voor jullie snelle antwoord op mijn vraag. Wat een reactie op zo'n oud onderwerp, in mijn omgeving hier kende iedereen het onderwerp wat ik aan sneed. Maar weten hoe het gemaakt moet worden en de stand van de vlaggetjes wisten ze ook niet. Maar de maker van het poppetje kan met jullie uitleg en beelden zeker goed uit de voeten.
Hij zei ook, dat ze vroeger door sluiswachters op Zeeburg werden gemaakt en verkocht, wat Kajoe ook aan gaf. Nogmaals bedankt.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Dit lijkt me geen foto voor de rubriek Waar is dit? Daarom zet ik hem ook bij Wie weet?

Vorige week was ik bij deze Maesland kering en zowel de kering als de informatie in het nabijgelegen Keringhuis was beslist de moeite waard.
Veel nieuws zie/hoor je daar natuurlijk niet want daarvoor hebben we allemaal teveel kennis en ervaring in huis.
Maar desondanks zijn er toch altijd opmerkelijke feiten waarvan je zegt: "Hééééé, logisch, maar toch, dat wist ik niet.".

Zoals deze: WAAROM IS DE MAESLANDKERING SPIERWIT?
resizer-Maeslandkering.jpg
resizer-Maeslandkering.jpg (76.46 KiB) 1105 keer bekeken
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Theo,ik weet het maar hou nog even mijn mond..

Mogelijk weet niet iedereen dat in de Finse Golf, nabij St. Petersburg ‘n soortgelijke kering is, maar wel flink wat kleiner.
Zag hem tijdens ‘n cruise naar voornoemde plaats maar op de kleur verf heb ik niet gelet..😀

Gr. Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, dank voor je reactie.

Dat er bij St.Petersburg een vergelijkbare kering ligt wist ik niet.
En wat de kleur betreft, het klimaat in Rusland en St Petersburg is ook anders dan hier. .
Laat ik zeggen, minder vrolijk...….. :wink:
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Ja,zag later ‘n paar foto’s: allemaal ijs daar, dat heb je hier niet😀
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

T zal te maken hebben met t feit dat als ie zwart geweest was er teveel rek en krimp optreed als t warm weer is ? 🤔
vaar om te leven (niet andersom)
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Wie weet?

Bericht door PeterSchoeber »

Witte verf reflecteert inderdaad het zonlicht veel beter dan zwarte, of donker gekleurde verf. Dat was ook de redenen dat sommige spoorwegdraaibruggen aan de zonzijde wit waren geschilderd en niet in het standaard groen van de spoorwegen.

Ben er ooit geweest bij de Maeslandkering tijdens de bouw en het was zeer indruk wekkend om tussen de armen door te lopen en erin te klimmen uiteraard.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Al of niet dankzij de hints, maar Bram en Peter zijn wel "warm" met hun veronderstelling.

De witte kleur is inderdaad gekozen om, dankzij de reflectie, het uitzetten door zonnewarmte te verminderen.
De armen zijn net zo lang als de Eifeltoren in Parijs hoog is.
De Eifeltoren met zijn donkere kleur, wordt op een warme dag 50 cm hoger dan in de ochtend, door het uitzetten van het metaal.

De armen van de Maeslandkering worden bij warm weer, dankzij de reflecterende kleur, slechts 30 cm langer.
De opening tussen de beide "halve manen" is gesloten toestand 80 cm.
Wanneer deze armen dus elk 50 cm langer worden zou dat tot problemen kunnen leiden.

Waarbij natuurlijk wel moet worden opgemerkt dat de kans dat de kering gesloten moet worden op een snikhete dag, naar mijn bescheiden mening, vrijwel nihil zal zijn.

Op zich is het allemaal heel erg logisch, en zelfs ik kan het makkelijk begrijpen :mrgreen:
Maar tot vorige week had ik hier nog helemaal geen notie van. En dit "weetje" wilde ik even met jullie delen.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Even wat anders angaande de aanvaaring met die Vikng Idun. Lees vandaag in een Noorse krant over deze aanvaaring . Daar vroegen ze de Reedrij Viking waar een Noor de eigenaar is en in Zwitserland woont om een kommentaar . Het volgende werd vertelt . de Viking Idun had een kleine aan varing met kleine schade en schip kon verden vaaren . Met de passagieren aanboord. En de volgen reis 4 April ging gewoon door . :mrgreen: :mrgreen: Voor de rest niets meer.

Nadat ik dit geleezen had een mailtje naar die krant gestuurd met div linken naar Nederlandse kranten etc wat ik daar geleezen hebt over deze aanvaring vertaalt en naar die Noorse krant gestuur . En geschreeven eerst aan de grond daarna groote aanvaring daarna vast gehouden en nu op weg naar een werf waar het waarschijnlijk wel een 14 dagen blijft liggen voor reparatie .

Deze Viking line is ook eigenaar van dit Cruise schip wat op 100 meter na de rotsen op sloeg hier een 14 daagen geleeden , en deze Noor is een belasting vluchteling die in Zwitserland woont

Mijn vraag is zijn er meer aanvaaring ongelukken bekend over deze Viking Cruise scheepen op de Rijn en Donau ??????????????????
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie