Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH45 Bastiaan

Deze motortrawler werd in 1963 gebouwd te Scheveningen door de Sleephelling Mij. onder bouwnr. 180 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. Het schip kwam op 13 april 1963 in de vaart.

Afmetingen: 37,12/34,39 x 7,22 x 3,65 m. Inhoud: 260 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 800 pk.

Geschiedenis:
1966: in Noorwegen verbouwd voor de ringnetvisserij
1968: in Stellendam omgebouwd voor de boomkorvisserij
1974: motor vervangen door een MWM van 1000pk
1975: afgevoerd ivm sanering

SCH249 Arie

Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.

Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH45-Bastiaan_150kB.jpg
SCH45-Bastiaan_150kB.jpg (102.8 KiB) 3664 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

HH220 Wilhelm Michaelsen

De Duitse stoomtrawler HH220 Wilhelm Michaelsen is in 1936 gebouwd bij de Norderweft te Hamburg voor rekening van H.J.M. Pickenpack te Altona.

Afmetingen: 49,55 x 8,19 x 3,82 m.
Inhoud: 422,42 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 780 pk
Max. snelheid: 11,8 knopen
Aantal bemanningsleden: 20

Geschiedenis:
Op enig moment visnr gewijzigd in BX463
1956 Verkocht naar Noorwegen als VIMI
1982 Naam gewijzigd in Seaway Petrel
? Naam gewijzigd in North Sea Surveyor
? Naam gewijzigd in Sartor
Was tot 1997 nog in de vaart; verdere gegevens ontbreken

Jan
Bijlagen
HH220-Wilhelm-Michaelsen_15.jpg
HH220-Wilhelm-Michaelsen_15.jpg (68.47 KiB) 3639 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

BX628 Christian Homann

De Duitse stoomtrawler BX628 Christian Homann is in 1954 onder bouwnr. 371 gebouwd bij Schiffbaugesellschaft Unterweser voor rekening van reederei Grundmann & Gröschel uit Bremerhaven.

Afmetingen: 55,57 x 8,56 x 4,32 m.
Inhoud: 544,90 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 860 pk
Max. snelheid: 12,4 knopen
Aantal bemanningsleden: 21

Geschiedenis:
Het schip is in 1968 gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX628-Christian-Homann_150k.jpg
BX628-Christian-Homann_150k.jpg (74.03 KiB) 3610 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

M30G Nordstar

De Noorse hektrawler Nordstar is in 1969 gebouwd bij Aukra Bruk te Aukra (Noorwegen) voor rekening van rederij K/S Ibestad Havfiske & Co A/S.

Afmetingen: 75,5 x 13,1 m
Inhoud: 2053 bruto ton register.

Hoofdmotor: MAK 8M32
Totaal vermogen: 4200 pk

Thuishaven: Aalesund, Noorwegen

Geschiedenis:
1969 NORDSTAR K/S Ibestad Havfiske & Co A/S
1983 NORDSTAR Magne Arvesen P/R
1986 NORDSTAR K/S A/S Nordstar
1998 verbouwing
2000 NORDSTAR Volstad A/S
2005 verbouwing
2005 NORDSTAR Nordness A/S
2008 NORDSTAR O. Edvardsen A/S
2009 NORDSTAR Nordness A/S
2012 verbouwing

Jan
Bijlagen
M30G-Nordstar_150kB.jpg
M30G-Nordstar_150kB.jpg (61.79 KiB) 3581 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

BX626 Stadt Herten

De Duitse stoomtrawler BX626 Stadt Herten is in 1954 onder bouwnr. 269 gebouwd bij Rickmerswerft voor rekening van reederei F. Busse uit Bremerhaven.

Afmetingen: 58,31 x 8,84 x 4,48 m.
Inhoud: 628,07 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 760 pk
Max. snelheid: 11,7 knopen
Aantal bemanningsleden: 24

Geschiedenis:
Het schip is in 1969 gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX626-Stadt-Herten_150kB.jpg
BX626-Stadt-Herten_150kB.jpg (70.46 KiB) 3554 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH45 Bastiaan

Deze motortrawler werd in 1963 gebouwd te Scheveningen door de Sleephelling Mij. onder bouwnr. 180 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. Het schip kwam op 13 april 1963 in de vaart.

Afmetingen: 37,12/34,39 x 7,22 x 3,65 m. Inhoud: 260 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 800 pk.

Geschiedenis:
1966: in Noorwegen verbouwd voor de ringnetvisserij
1968: in Stellendam omgebouwd voor de boomkorvisserij
1974: motor vervangen door een MWM van 1000pk
1975: afgevoerd ivm sanering

Jan
Bijlagen
SCH45-Bastiaan2_150kB.jpg
SCH45-Bastiaan2_150kB.jpg (117.14 KiB) 3507 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH63 Adriana Johanna

Deze stoomlogger is in 1901 onder briefnr 6252 als MA1 Burgemeester Ripping gebouwd bij V.d. Kuyl te Slikkerveer voor rekening van rederij Maassluische Haring en Beugvisserij. Het schip is later omgebouwd tot motorlogger.

Inhoud: 162,85 brt netto 84,89 ton
Afmetingen: 32,65 x 6,73 x 3,25 m
Motor: 200 pk 4 cil. Deutz bouwjaar 1946

Geschiedenis:
1901 MA1 Burgemeester Ripping eigenaar Maassluische Haring en Beugvisserij
1929 MA1 Martina eigenaar M. Dirkzwager
1933 VL17 Morgenster eigenaar Visserij Maatschappij Zuid Holland
1936 SCH63 Adriana Johanna eigenaar Frank Vrolijk
1947 omgebouwd tot motorlogger
1962 SCH62 Vrede eigenaar Frank Vrolijk
1963 Opgelegd
1964 Verkocht aan N.V. Pamatex voor de sloop

SCH412 Joh. den Dulk Jacz.

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr. 5339 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen als IJM47 Krijntje voor rekening van Zeevisserij Maatschappij “De Elf Provincieën” te IJmuiden.

Inhoud: 157,26 brt (netto 90,10 ton)
Afmetingen: 33,29 x 6,65 x 2,80 m
Motor: 60 pk Brons (deze is later vervangen door een 3 cil. 160 pk Stork diesel bouwjaar 1947)

Geschiedenis:
1916 IJM47 Krijntje eigenaar Zeevisscherij Mij. "De Elf Provincieën"
1916 IJM47 Krijntje eigenaar N.V. Zeevisserij Mij. "Provincie Zeeland
1918 SCH412 Drie Gezusters eigenaar Jac. den Dulk & Zn
1925 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. wijziging naam
1964 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. verkocht voor sloop aan N.V. Pamatex te Scheveningen

Jan
Bijlagen
SCH063-&-SCH412_150kB.jpg
SCH063-&-SCH412_150kB.jpg (123.87 KiB) 3478 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH305 Maria

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.

Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton
Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m
Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil. bouwjaar 1947

Geschiedenis
1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig
1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn
1934 Eig. W. v/d Toorn
1937 Eig. A. den Dulk Pzn
1941 Gevorderd door Duitse Marine
1945 Vrijgegeven te IJmuiden
1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
Bijlagen
SCH305-Maria_150kB.jpg
SCH305-Maria_150kB.jpg (125.87 KiB) 3433 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Schilderijen.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi, hoor!
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GY730 Boston Concord

Deze motortrawler is in 1965 gebouwd in Polen voor rekening van Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd uit Grimsby. Het was de laatste nieuw gebouwde zijtrawler voor Grimsby.

Inhoud: 758 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,4 m)
Breedte: ? ft (? m)

De voortstuwing bestond uit een dieselmotor fabrikaat ?

Geschiedenis:
De Boston Concord heeft slechts 15 jaar dienst gedaan en is in oktober 1980 gesloopt te Dartford (Kent).

Jan
Bijlagen
GY730-Boston-Concord_150kB.jpg
GY730-Boston-Concord_150kB.jpg (62.87 KiB) 3135 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie