Kustvaarder "Safe" (1939)

van: www.kustvaartforum.com
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door k-k »

Reinoud, als ik zo naar de foto kijk en een rond kapje zie denk ik aan een mushroompot. Althans, zo noemden we die dingen. Worden ook wel paddenstoel ventilator genoemd. De kap kon je aan een spindel op en neer draaien. Ik had ook gezien dat er in de verblijven ook patrijspoorten zitten, maar die kun je aan de binnenkant afblinden en dan heb je geen daglicht meer in geval van. Hieronder een plaatje met zo'n mushroompot, voor op de roef van de Alioth. Deze hadden een platte bovenkant met een ruit erin. Maar op een zeeschip zal dat ruitje niet mogen. Kan ook een dichte leveren op de Alcyone. Helemaal links onderaan op de foto. Gr. Klaas.
1958 IJs(selmeer) 2.jpg
1958 IJs(selmeer) 2.jpg (84.28 KiB) 1819 keer bekeken
1969 Z-Willemsvaart 2.jpg
1969 Z-Willemsvaart 2.jpg (111.89 KiB) 1817 keer bekeken
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Op de foto proefvaart zie ik volgens mij een asklembus voor de kaapstander dit kwam meer voor i.v.m. Lengte roerkoning en montage problemen vr gr
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

@Edith: ik denk dat je gelijk hebt vwb de klembus. Het kwadrant boven op de roerkoning is koud gekrompen. De roerkoning zou dus van boven naar beneden in de roeraskoker moeten maar de gelaste verbinding onderaan de roerkoning (vlag waarmee het roer aan de roerkoning is vastgebout) laat dat niet toe. Dus moest het in twee delen. De klembus zat wel voorzien zijn van een spie?
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Inderdaad twee keer spie en twee halve schaal delen mooi giet werk , beide kanten meestal 4 m,bouten vaak moeten de en monteren bij groot onderhoud .of schade aan het roer vr, groet
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Inmiddels maar begonnen met de reddingsbootjes te tekenen. Op de bouwtekeningen staan reddingboten getekend met een ronde spiegel. Op de foto staan duidelijk rechte spiegels. Alleen springt de scheg zover terug (stuurboordsloep) Dit lijkt mij erop te duiden dat dat dan het schroefraam moet wezen?

De Safe is gebouwd "onder klasse British Corporation en Scheepvaart- Inspectie, groote kustvaart" Daarom een hospitaal aan boord? Waar zijn deze eisen nu nog terug te vinden?
Bijlagen
SAFEPRVAART-reddingsboten.jpg
SAFEPRVAART-reddingsboten.jpg (35.75 KiB) 1683 keer bekeken
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Het lijkt mij een Groninger sloep vanuit schuine kant bekeken krijg je door de brede spiegel dit beeld deze boot werd ook vaak gebruikt als werkboot de tekening is volgens mij een standaard tekening die bij elk schip weer werd gebruikt een z.g.n. Praat tekening waar tussen de reeder en werf afspraken werden gemaakt dit gebeurde vaak mondeling . En werd niet bevesticht door de tekening aan te passen vr gr.
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Sloep zal van dit model zijn geweest? Geen roer, wel een wrikgat. Dan wordt dit mijn model :)
Bijlagen
Sloep_van_vroeger.jpg
Sloep_van_vroeger.jpg (17.75 KiB) 1579 keer bekeken
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Bekende slepen bouwers in Groningen waren wed. Blaak en kersthold op internet is het een en ander van deze bedrijven bekent tevens beschikt scheepvaart museum Rotterdam over lijnenplannen van diverse sloepen vr gr.
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

In de door draad op en neergaande paddestoel deksel zat aan de binnenkant een groef voor verpakking vaak bij groot onderhoud moeten vervangen vr gr
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Edith schreef: 02 jun 2019 12:55 In de door draad op en neergaande paddestoel deksel zat aan de binnenkant een groef voor verpakking vaak bij groot onderhoud moeten vervangen vr gr
Bijzonder dat dat mocht zoveel 'gaten' in het dek. Ik heb zoveel en zo op het dek nog niet terug gevonden op foto's van andere coastertjes. Maar wel interessant dat u ze hebt vervangen.
Plaats reactie