Boele en Oosterwijk.

Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

Welke van de kleine ruimtevaarders heeft er dwars in het Spui gezeten?
gr. Gerrit
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Wanneer is dat gebeurd Gerrit ? Ze zijn nooit geladen door het Spui gevaren !
Er heeft er wel een op het Haringvliet een paar dagen op de "plaat"gezeten. De Leeuw dacht ik, was na het sluiten van de Haringvliet.

Karel
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

karelzijpe schreef: 04 jun 2019 17:41 Wanneer is dat gebeurd Gerrit ? Ze zijn nooit geladen door het Spui gevaren !
Er heeft er wel een op het Haringvliet een paar dagen op de "plaat"gezeten. De Leeuw dacht ik, was na het sluiten van de Haringvliet.

Karel
Karel ze zijn zeker geladen door het Spui gevaren,vraag mij niet naar de datum,kan je wel vertellen welke boot er voor stond.
zo is het ook zeker dat er zand van oosterwijk door het oostvoornse kanaal is vervoerd ,met bakken van BB en dit zand ging naar de Brienennoordbrug.
dit vonden ze bij waterstaat niet zo,n leuk gebeuren dus dat mocht niet meer.
maar ze konden er wel langs, deden we wel met een verkeerd tij(voeren in die tijd per cub) dus de gasolie was een duur gebeuren en in stroom door het spui?
De boot welk voor de kleine ruimte vaarder stond lag 4 dagen later bij Brons voor de deur het torretje had zo hard getrokken dat als je een rijksdaalder op de zuiger liet vallen je hem weert op kon vissen uit het cater de GB tjes hadden behoorlijk kracht als je ze op de staart trapte enne vrijwel rookloos
(in het begin dan)
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik weet wel dat toen de Maraboe in het Spui lag bij Hekelingen Ger Rigter met de Spes meerdere malen de Ram daar heeft afgeleverd.
speshekelingen.jpg
speshekelingen.jpg (261.08 KiB) 1195 keer bekeken
Groet,
Hans.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

In de Tromp stond toch een tot 800 PK opgevoerde Brons GB? Gr. Klaas.
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

k-k schreef: 04 jun 2019 21:18 In de Tromp stond toch een tot 800 PK opgevoerde Brons GB? Gr. Klaas.
volgens mij was dit een GV Brons
Voor zo ver ik weet ging de GB tot 400 pk en ik weet het niet voor 100% maar volgens mij is er nooit een GB geweest met oplading.
Maar de GB & GV waren in wezen de zelfde motor, ze hadden alle beide last ,als ze flink aan de tand werden gevoeld dat het draad van de trekbouten opgerekt werd.
Maar ze wilden wel, maar het was in wezen een motor waar je net als op je vrouw een beetje zuinig op moest zijn ,dan konden ze een leven lang mee :mrgreen:
gr.gerrit
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Arie »

Gerrit schreef: 05 jun 2019 11:22
k-k schreef: 04 jun 2019 21:18 In de Tromp stond toch een tot 800 PK opgevoerde Brons GB? Gr. Klaas.
volgens mij was dit een GV Brons
Voor zo ver ik weet ging de GB tot 400 pk en ik weet het niet voor 100% maar volgens mij is er nooit een GB geweest met oplading.
Maar de GB & GV waren in wezen de zelfde motor, ze hadden alle beide last ,als ze flink aan de tand werden gevoeld dat het draad van de trekbouten opgerekt werd.
Maar ze wilden wel, maar het was in wezen een motor waar je net als op je vrouw een beetje zuinig op moest zijn ,dan konden ze een leven lang mee :mrgreen:
gr.gerrit
de Brons GB lijn motoren hadden max 6 cylinders en gingen tot 400 pk, leuke betrouwbare motoren, maar ze hadden niets "over" slechts heel kort kon je ze wat toeren te veel laten maken en dan verbrandde de zuigers.
De GV motoren gingen van 600 tot 2000 pk en hadden oplading, de sterkste was een 16 cylinder motor en leverde 2000 pk bij 375 toeren.
Alle gegevens van Brons motoren kan je vinden op: http://www.bronsmotor.com/btyp_gv.htm

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

Zagri 4 en Zagri 12 in de Hoornse binnenhaven

Foto Jaques Wester
Bijlagen
Zagri 4  en 11.jpg
Zagri 4 en 11.jpg (150.64 KiB) 1009 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

De foto's worden schaarser dus moeten we het doen met halve schepen.
Je ziet het al bij de foto van Martin hierboven en hier heb ik er nog twee.
Volkerak passeert veer Slikkerveer 1976.jpg
Volkerak passeert veer Slikkerveer 1976.jpg (244.21 KiB) 866 keer bekeken
Zijpe passeert bouw Brienenoordbrug.jpg
Zijpe passeert bouw Brienenoordbrug.jpg (207.94 KiB) 866 keer bekeken
Groet,
Hans.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

De Deutz van de Volkerak rookt een beetje.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie