Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Mijn vrouw was ook gelijk dikke maatjes met ze Jinny.
Re: Vliegende Vaart
Eric,
bij het doorbladeren van mijn archiefje, kwam ik een handgeschreven dokumentje tegen met datum: 9-2-1899, waarop B A Mittendorff en Albert Veldman de overeenkomst tekenen over de inruil van een Houten Tjalk van 102 ton voor een IJzeren Tjalk van ca 80 last.
Als je er belang bij heb, geef me even je adres, waar ik het naar toe kan sturen.
Vr. Groet, Tammo Fluks. 0637287866
bij het doorbladeren van mijn archiefje, kwam ik een handgeschreven dokumentje tegen met datum: 9-2-1899, waarop B A Mittendorff en Albert Veldman de overeenkomst tekenen over de inruil van een Houten Tjalk van 102 ton voor een IJzeren Tjalk van ca 80 last.
Als je er belang bij heb, geef me even je adres, waar ik het naar toe kan sturen.
Vr. Groet, Tammo Fluks. 0637287866
Re: Vliegende Vaart
Iedereen vraagt zich natuurlijk af wat ik met bovenstaande berichtje van Tammo gedaan heb.
Het bleek bij nader inzien om een documentje te gaan wat ik zelf door de Historische Vereniging Avereest had laten kopiëren.
De oorspronkelijke kwitantie van de Janna:
Gekregen van Albert Veldman, de kleinzoon van de eerste schipper en zelf de laatste beroepsmatige schipper van de Janna. Ik was en ben er zeer content mee.
Het bleek bij nader inzien om een documentje te gaan wat ik zelf door de Historische Vereniging Avereest had laten kopiëren.
De oorspronkelijke kwitantie van de Janna:
Gekregen van Albert Veldman, de kleinzoon van de eerste schipper en zelf de laatste beroepsmatige schipper van de Janna. Ik was en ben er zeer content mee.
Re: Vliegende Vaart
Het zijn de kleine dingen die het hem doen, Eric! Erg leuk om te hebben!
Re: Vliegende Vaart
Vliegende Vaart is voorlopig even uitgevaren, de komende maanden richt ik me op het vliegende deel van de onderneming
Inmiddels ver weg in het buitenland op een hotelkamer, dus alle tijd voor een update over het wel en wee van mvs Jannette.
Maar eerst even terug; we gingen begin juni de helling op bij Bocxe aan de Delftse Schie. Prettige werf waar goed gewerkt wordt, en alleen niet al te grote schepen (kunnen) komen. Je staat er tussen soortgenoten zeg maar. De Melvin was er net af, en later werd de Zuidenwind onze buurman.
Naast knippen en scheren hebben we er casco- en veiligheidsinspectie gedaan ivm het vernieuwen van het CvO.
Helaas vond de keurmeester een paar dubbelingen op de kimmen die te dun geworden waren, dus die moesten vervangen worden. Gelukkig werden deze beschouwd als slijtplaten, en mochten ze vervangen worden. Was dat niet zo geweest dan hadden er ter plaatse nieuwe platen ingezet moeten worden. Constructief natuurlijk beter maar financieel een stuk slechter..
Een aantal lassen van dubbelingen waren matig of lekten dus die uitgeslepen en opnieuw gelast.
De vlakkoeler van de boegschroefmotor was te ver ingekankerd dus die eruit gebrand. Plaatje erin gelast, en ook de ontluchtingsleiding weg gesloopt en dichtgelast.
Gelijk onder de platen een aantal spantvakken leeg geschept en -gekrabt. Uiteraard doe je dit soort heerlijke klusjes zelf en nadat iedereen naar huis is
Koeling van de boegschroef met slangen overgezet op de buitenmantel van de van Tiem boegschroef unit, die daar speciaal voor ingericht is. Ook de schroef alvast zwaarder laten zetten. Maar daarover in een volgende post meer.
Verder de nodige versleten nagelkoppen opgelast, vooral bij kop en kont. Daarnaast talloze putten opgelast. Ik heb dágen staan naaldenbikken op de grootste roestpukkels waaronder soms diepe putten tevoorschijn kwamen. De ergste zijn opgelast maar het gaat nog wel een paar hellingbeurten duren voordat ze allemaal weg zijn.
De speling op de roeren en schroefas gland was gelukkig minimaal dus daar geen werk aan gehad.
Waar ik wel wat aan heb laten doen waren de roeren zelf, want hij stuurde niet zo geweldig. Rondgaan vereiste de nodige ruimte, en geladen op ondiep water vroeg je je soms ook af óf er nog wat ging gebeuren..
Dus eindplaten laten lassen op de roeren, 20cm brede strippen eronder en boven.
Hij stuurt inmiddels merkbaar beter. Krap rondgaan kon een dingetje zijn maar dat is voorbij. Op de kruising Noord - Lek krap het bochtje om lukt nu aanzienlijk beter
In het voorpiekschot is een gat geroest achter de kettingen, maar dat is boven water werk en gaan we deze zomer bij van Berchum fixen.
Verder wat veiligheidsdingetjes; een paar stickers, een lampglaasje, en dat soort dingen.
Kon slechter.
Toen geconserveerd; hechtprimer onder het vlak en twee componenten primer op de kimmen. Daarna antifouling omdat ik in de zomer meestal stil lig en dan gaat de aangroei juist het hardste. Boven water ook in de teer ( nieuwe versie van-) gerold.
IJken en diepgangsmerken erop gezet en we konden weer terug de majem in.
Na afloop naar Sliedrecht om de boegschroefmotor te laten vervangen.
In juni heb ik zowat alle geld wat ik de vijf voorgaande maanden verdiend heb weer uitgegeven. Zo blijft de economie draaien
Het gezegde "er wordt meer geld verdiend áán de binnenvaart dan ín de binnenvaart" klopt als een bus.
De plaatjes, een selectie:
Inmiddels ver weg in het buitenland op een hotelkamer, dus alle tijd voor een update over het wel en wee van mvs Jannette.
Maar eerst even terug; we gingen begin juni de helling op bij Bocxe aan de Delftse Schie. Prettige werf waar goed gewerkt wordt, en alleen niet al te grote schepen (kunnen) komen. Je staat er tussen soortgenoten zeg maar. De Melvin was er net af, en later werd de Zuidenwind onze buurman.
Naast knippen en scheren hebben we er casco- en veiligheidsinspectie gedaan ivm het vernieuwen van het CvO.
Helaas vond de keurmeester een paar dubbelingen op de kimmen die te dun geworden waren, dus die moesten vervangen worden. Gelukkig werden deze beschouwd als slijtplaten, en mochten ze vervangen worden. Was dat niet zo geweest dan hadden er ter plaatse nieuwe platen ingezet moeten worden. Constructief natuurlijk beter maar financieel een stuk slechter..
Een aantal lassen van dubbelingen waren matig of lekten dus die uitgeslepen en opnieuw gelast.
De vlakkoeler van de boegschroefmotor was te ver ingekankerd dus die eruit gebrand. Plaatje erin gelast, en ook de ontluchtingsleiding weg gesloopt en dichtgelast.
Gelijk onder de platen een aantal spantvakken leeg geschept en -gekrabt. Uiteraard doe je dit soort heerlijke klusjes zelf en nadat iedereen naar huis is
Koeling van de boegschroef met slangen overgezet op de buitenmantel van de van Tiem boegschroef unit, die daar speciaal voor ingericht is. Ook de schroef alvast zwaarder laten zetten. Maar daarover in een volgende post meer.
Verder de nodige versleten nagelkoppen opgelast, vooral bij kop en kont. Daarnaast talloze putten opgelast. Ik heb dágen staan naaldenbikken op de grootste roestpukkels waaronder soms diepe putten tevoorschijn kwamen. De ergste zijn opgelast maar het gaat nog wel een paar hellingbeurten duren voordat ze allemaal weg zijn.
De speling op de roeren en schroefas gland was gelukkig minimaal dus daar geen werk aan gehad.
Waar ik wel wat aan heb laten doen waren de roeren zelf, want hij stuurde niet zo geweldig. Rondgaan vereiste de nodige ruimte, en geladen op ondiep water vroeg je je soms ook af óf er nog wat ging gebeuren..
Dus eindplaten laten lassen op de roeren, 20cm brede strippen eronder en boven.
Hij stuurt inmiddels merkbaar beter. Krap rondgaan kon een dingetje zijn maar dat is voorbij. Op de kruising Noord - Lek krap het bochtje om lukt nu aanzienlijk beter
In het voorpiekschot is een gat geroest achter de kettingen, maar dat is boven water werk en gaan we deze zomer bij van Berchum fixen.
Verder wat veiligheidsdingetjes; een paar stickers, een lampglaasje, en dat soort dingen.
Kon slechter.
Toen geconserveerd; hechtprimer onder het vlak en twee componenten primer op de kimmen. Daarna antifouling omdat ik in de zomer meestal stil lig en dan gaat de aangroei juist het hardste. Boven water ook in de teer ( nieuwe versie van-) gerold.
IJken en diepgangsmerken erop gezet en we konden weer terug de majem in.
Na afloop naar Sliedrecht om de boegschroefmotor te laten vervangen.
In juni heb ik zowat alle geld wat ik de vijf voorgaande maanden verdiend heb weer uitgegeven. Zo blijft de economie draaien
Het gezegde "er wordt meer geld verdiend áán de binnenvaart dan ín de binnenvaart" klopt als een bus.
De plaatjes, een selectie:
Re: Vliegende Vaart
na zo veel jaren arbeid kan de “dame” zo hier en daar wel wat vloeibaar staal van “Olaz” gebruiken
gr, Arie
gr, Arie
Hou de vaart er in.
Re: Vliegende Vaart
je had nog wat schep aan de voorkant van je roeren bij kunnen zetten
dan had je helemaal niet geweten wat je overkwam
ik spreek uit ervaring dat snap je zeker wel
je moet eens een praatje gaan maken met de schipper van de Ahoy 2
die heeft ook zoveel aan zijn schip gerepareerd en verbouwd dat hij nu een jonger bouwjaar heeft gekregen
altijd handig voor de verkoop in de verre toekomst
gr
leo
dan had je helemaal niet geweten wat je overkwam
ik spreek uit ervaring dat snap je zeker wel
je moet eens een praatje gaan maken met de schipper van de Ahoy 2
die heeft ook zoveel aan zijn schip gerepareerd en verbouwd dat hij nu een jonger bouwjaar heeft gekregen
altijd handig voor de verkoop in de verre toekomst
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Hallo Leo,
Ik denk dat er te weinig ruimte is om meer schep over de hele hoogte aan de voorkant van de roeren te zetten, die komen dan waarschijnlijk tegen achterkant van de tunnel aan.
Als ik het zo bekijk zou alleen aan het onderste gedeelte van de roeren onder de tunnel meer schep gezet kunnen worden, maar ik weet niet of dit dan nog effect heeft !
Waarschijnlijk wel, maar dan wel minder.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Zit nog eens naar die roeren te kijken en daarbij valt me op dat het BB roer dieper lijkt te steken dan het SB roer. Aan het SB roer is te zien dat het balansdeel al eens is vergroot. Dat stuk zal bij het BB roer niet te zien zijn. Is dat verschil in hoogte vertekening van de foto, of is daar een verklaring voor Erik? En hoe staan de roeren t.o.v. elkaar? Buiten- of binnenkant parallel? Niet dat ik een expert ben, maar stromingstechnisch zou dat effect kunnen hebben. Maar jij weet alles van stroming langs (vleugel)profielen. Wens je veel veilige vluchten en daarna weer lekker aan de vaart. Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Ik denk dat dat vertekend doordat de helling schuin weg loopt naar beneden?
vaar om te leven (niet andersom)