Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

foto uit de oude doos '69 willemstad

in de sluis de Typeriha van Joh schapers uit raamsdonk de vader van mijn maat Piet schapers verder zie je de Paula van van Denderen de leendert van L van Pelt R.dam en een spits ferfra uit gent over BB een tanker uit gent wel bekend maar ff geen naam Victor H van Huygebaert ( net bekend) over sb de orio VIII uit brussel voorin nog een sterrenbak van oosterwijk foto met dank aan
Bijlagen
Typeriha Schapers  '69.jpg
Typeriha Schapers '69.jpg (153.72 KiB) 2392 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

is dit ook een zg driessenpijp

Piet, ik zie er eerder een Industrie pijp in.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0015.jpg
scannen0015.jpg (197.34 KiB) 2117 keer bekeken
De grote kipper te Born in de jaren 30. Bootje is de Donau, 77 Blauwe Deutz, van eig. Maas,had cafe in Buchten. Bootje haalde schepen uit de haven in Grevenbicht en sleepte de schepen onder de grote en kleine kipper en sleepte ze ook weer terug naar de hoek bij de reservedeuren van sluis Born. Het laden duurde namelijk meerdere dagen, partijen kolen kwamen nooit in een keer. 4 tot 7 laad of losdagen was normaal.
gr.Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

010019000701.jpg
010019000701.jpg (124.25 KiB) 1922 keer bekeken
Houthaven 4/11/1894 met schip met roef in de midden en open stuurhut en liggend stuurwerk. stads-archief
gr.Bas
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Uit de oude doos.

Bericht door d`oude schipper »

Mooie foto met schip met de roef in de midden.
Ik herinner me nu plotseling dat er in de jaren 50 ook nog een schip meestal in de Maashaven op het steiger bij Bosman lag.
Dat was waarschijnlijk wel het laatste want verder zag ik er nooit nergens meer eentje. Nou ja misschien nog wel eens op het Hernekanaal een Elberoetser. Dat waren nog wel een beetje vreemde vaartuigen met dregankers en in plaats van bolders kluisgaten, een heel apart soort vaartuig.
Tja waar is het allemaal gebleven, het zijn nu alleen nog maar vage herinneringen. Al die sluizen en lage spoorbruggen en dat je af moest breken om er onderdoor te kunne, bestond er nog niet iets als Wanne Eikel ook al weer een plaats die nu weer boven komt drijven en was er ook niet iets van Prosper of drijf ik nu in eens door de hitte een beetje door, tja en Gelsenkirchen komt er nu ook weer bij, nog even en dan dreun ik ze een voor een weer op de havens naar Herne. Dortmund ???? misschien ook nog wel. En de Monopool sleepboten hoeveel wel niet. ………………….
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Arie »

d`oude schipper schreef: 25 jun 2019 20:33 Mooie foto met schip met de roef in de midden.
Ik herinner me nu plotseling dat er in de jaren 50 ook nog een schip meestal in de Maashaven op het steiger bij Bosman lag.
Dat was waarschijnlijk wel het laatste want verder zag ik er nooit nergens meer eentje. Nou ja misschien nog wel eens op het Hernekanaal een Elberoetser. Dat waren nog wel een beetje vreemde vaartuigen met dregankers en in plaats van bolders kluisgaten, een heel apart soort vaartuig.
Tja waar is het allemaal gebleven, het zijn nu alleen nog maar vage herinneringen. Al die sluizen en lage spoorbruggen en dat je af moest breken om er onderdoor te kunne, bestond er nog niet iets als Wanne Eikel ook al weer een plaats die nu weer boven komt drijven en was er ook niet iets van Prosper of drijf ik nu in eens door de hitte een beetje door, tja en Gelsenkirchen komt er nu ook weer bij, nog even en dan dreun ik ze een voor een weer op de havens naar Herne. Dortmund ???? misschien ook nog wel. En de Monopool sleepboten hoeveel wel niet. ………………….
Pft hou op, de spoorbrug boven de haven van Aral Gelsenkirchen, met de Veldhoek regelmatig volle bak Iso Butanol van Marl Hüls naar Gelsenkirchen gebracht, lossen bij de Aral en ledig "boven heen "terug naar Marl Hüls, alles afbreken, en dan als je de kop rustig onder de brug door had de 360 pk Brons vol open schroeven opdat de kont zakte en de Veldhoek er onderdoor kon, normaliter lukte dat tot dat er een zwaar beladen ertstrein over de brug reed op het moment dat de Veldhoek net met de stuurhut onder de brug zat, de brug veerde door en KRAK een stuk uit de hoepel van ons stuurrad.
Wat een ellende, zeker in de winter!!!!!!

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Uit de oude doos.

Bericht door d`oude schipper »

Ja dat kon je ook gebeuren, soms had je maar centimeters over .
Ik vroeg me altijd af waarom dat de bruggen zo laag waren daar, waarom niet een paar meter hoger.
En over dat schip met de roef in de midden, weet iemand nog hoe of de naam er van was.
Ik weet alleen, en dat maakte vroeger nog al indruk zeker, er was ook een dochter aanboord en in de buurt van dat schip liepen meestal enige jongens rond te hangen.
Had je toen al hangjongeren …………………

Ik weet ook nog wel een naam van een der hangjongeren maar ja die moet ook al tegen de 90 lopen, wie dat is zeg ik nie ……..

Als tie nog loop …………………...
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Gerrit »

kabo schreef: 25 jun 2019 16:50 010019000701.jpg
Dit lijkt mij een zeilschip ,zie een zijzwaard.
gr.
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door degraaf »

zou het kunnen zijn dat de bruggen niet zo hoog waren omdat de opritten anders te lang of anders te steil voor het verkeer destijds (paard en wagen).en toen werden de schepen nog aan de kanalen aangepast nu wil men het anders om
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Uit de oude doos.

Bericht door navigatie »

Mijn vader vertelde dat de sommige bruggen vroeger zelfs opgehoogd moesten worden door het verzakken door het wegpompen van het grondwater ivm de mijnbouw.

grt Wim
Plaats reactie