Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

https://www.alblasserdamsnieuws.nl/word ... more-95017

Wordt dus gewoon een tweede locatie...

Groeten van Tim
reinaart
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:05

Re: Wie weet?

Bericht door reinaart »

Een waarschijnlijk onmogelijke vraag voor de oudgedienden. Waar bevond zich deze sluis ? De bootjes op de voorgrond zijn Duitse Linsen of Sprengboote (bootjes met een explosieve lading die op afstand bestuurd konden worden). Foto is in 1944 of 1945 gemaakt. Deze bootjes zijn in oktober 1944 actief geweest vanuit Vlissingen. Er zijn foto's van achtergelaten Linsen in Vlissingen en Den Helder, de bootjes werden bij de bevrijding aangetroffen. Het is mogelijk dat de foto spiegel verkeerd is.

Afbeelding

Ik dacht in eerste instantie aan de sluis bij het vroegere postkantoor in Terneuzen maar niet alle details kloppen. Ik denk dat ik ook de sluizen uit Vlissingen, Veere, Hansweert, Wemeldinge, Goes, Hellevoetsluis en IJmuiden kan uitsluiten.


Arjan
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Ik kan die vloedpalen aan de linkse kant niet thuis brengen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

20190701_112323.jpg
20190701_112323.jpg (66.79 KiB) 1406 keer bekeken
En als de palen aan de andere kant staan...? ;)

Groeten van Tim
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Maar vloedpalen in een sluis met hoogwaterkering blijft vreemd.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Kees, Ik "struikel" over diezelfde dingen. Zouden ze in de oude sluis van Vlissingen hebben kunnen staan? Opdat er te allen tijde t.b.v. de marine geschut zou kunnen worden? Ja, ik roep maar iets. Had gedacht dat Kees het zo even oplepelde. Er was vroeger ook nog een Marinesluis. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Aan ons voorgeslcht kunnen we het niet meer vragen, die hebben het kunnen zien hoe het was.
Maar misschien komt hetnog boven borrelen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
reinaart
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:05

Re: Wie weet?

Bericht door reinaart »

Hartelijk dank heren voor het meedenken. Vlissingen is mijns inziens uitgesloten, ik heb hier voldoende oude foto's van. Het is ook best mogelijk dat de foto niet in Nederland gemaakt is (Frankrijk of misschien zelfs Denemarken). Voor acties op de Schelde (1944) werd door de Linsen meestal de haven van Burghsluis (Schouwen-Duiveland) gebruikt. Maar hier was dan weer, ondanks de misleidende naam, geen sluis. In het volgende verhaal duikt de naam Poortershaven nogal eens op :

http://vestinghellevoetsluis.nl/index.php/vestingwerken-voorne/militaria/148-zware-explosie-te-hellevoetsluis-27-12-1944


Groet,

Arjan
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Arjan, Zover ik weet was er in Poortershaven geen sluis. Die van Hellevoetsluis heeft een andere omgeving. Zit nog eens naar de foto te kijken en het lijkt net of er op de achtergrond langs het sluispersoneel een brug zichtbaar is. Misschien dat het nog boven water komt. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door karelzijpe »

Ergens komt het mij bekend voor, maar vaag....... Toch niet Nieuwesluis ( Heenvliet) ? Voornsche kanaal, Brielse Maas.?

Poortershaven ( Hoek v Holland/Maassluis) was een munitie-depot. Hellevoetsluis Marinehaven.

Karel
Plaats reactie