Schilderijen.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
UK197 Noorderlicht
De kotter UK197 Noorderlicht is in 1993 onder bouwnr. 97 gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van Meico Beheer B.V. uit Urk (M. & C. de Boer). De afbouw vond plaats bij Machinefabriek A. & L. Hoekman te Urk
Inhoud: 469 BRT
Afmetingen: 40,90 x 8,50 x 5,00 m
Motor: Stork Wärtsilä met een vermogen van 1904 pk (1401 kW).
Geschiedenis:
1994 motor vermogen opgevoerd naar 1992 pk (1465 kW)
2007 eigenaar Noorderlicht B.V. te Urk
Jan
De kotter UK197 Noorderlicht is in 1993 onder bouwnr. 97 gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van Meico Beheer B.V. uit Urk (M. & C. de Boer). De afbouw vond plaats bij Machinefabriek A. & L. Hoekman te Urk
Inhoud: 469 BRT
Afmetingen: 40,90 x 8,50 x 5,00 m
Motor: Stork Wärtsilä met een vermogen van 1904 pk (1401 kW).
Geschiedenis:
1994 motor vermogen opgevoerd naar 1992 pk (1465 kW)
2007 eigenaar Noorderlicht B.V. te Urk
Jan
- Bijlagen
-
- UK197-Noorderlicht_150kB.jpg (73.01 KiB) 5854 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
SCH159 Martina
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
Jan
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
Jan
- Bijlagen
-
- SCH159-Martina_3_150kB.jpg (143.34 KiB) 5819 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Schilderijen.
Mooi hoor Jan, met die haringtonnen op de kant.
Groeten
Evert Sikkema
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
PD63 Soli Deo Gloria
De kotter PD63 Soli Deo Gloria is in 1987 in Polen gebouwd bij Stocznia Komuny Parykiej te Gdynia onder bouwnr. 432 voor rekening van Visserij Mij. Albatros te Bruinisse. Het schip had toen de naam BR14 Cornelia. De afbouw vond plaats bij de firma Maaskant te Stellendam.
Inhoud: 557 BRT
Afmetingen: 44,68 x 9,01 x 5,31 m
Motor: Deutz met een vermogen van 4458 pk (3281 kW).
Geschiedenis:
1988: tenaamstelling gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens B.V. uit Breskens (J. Fenijn)
1990 naam van de eigenaar gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens II B.V. uit Breskens
1991 motorvermogen teruggebracht naar 3832 pk (2820 kW)
1996 tenaamstelling Zeevisserijbedrijf Cornelia uit Breskens
2004 overgenomen door Osprey Trawlers uit Peterhead (fam. De Boer uit Urk) en omgedoopt in PD63 Soli Deo Gloria; motorvermogen teruggebracht naar 2038 pk (1500 kW)
2012 Visnummer omgezet naar PH63 ivm Engelse wetgeving
Jan
De kotter PD63 Soli Deo Gloria is in 1987 in Polen gebouwd bij Stocznia Komuny Parykiej te Gdynia onder bouwnr. 432 voor rekening van Visserij Mij. Albatros te Bruinisse. Het schip had toen de naam BR14 Cornelia. De afbouw vond plaats bij de firma Maaskant te Stellendam.
Inhoud: 557 BRT
Afmetingen: 44,68 x 9,01 x 5,31 m
Motor: Deutz met een vermogen van 4458 pk (3281 kW).
Geschiedenis:
1988: tenaamstelling gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens B.V. uit Breskens (J. Fenijn)
1990 naam van de eigenaar gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens II B.V. uit Breskens
1991 motorvermogen teruggebracht naar 3832 pk (2820 kW)
1996 tenaamstelling Zeevisserijbedrijf Cornelia uit Breskens
2004 overgenomen door Osprey Trawlers uit Peterhead (fam. De Boer uit Urk) en omgedoopt in PD63 Soli Deo Gloria; motorvermogen teruggebracht naar 2038 pk (1500 kW)
2012 Visnummer omgezet naar PH63 ivm Engelse wetgeving
Jan
- Bijlagen
-
- PH36-Soli-Deo-Gloria_150kB.jpg (72.43 KiB) 5775 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
Neeltje Jacoba
De motorreddingboot Neeltje Jacoba is in 1929 gebouwd op de werf van Gebroeders Niestern te Delfzijl voor rekening van de Noord en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM). Het schip was een geschenk van de Effectenhandel te Amsterdam. Zusterschip was de beroemde Insulinde uit 1927. Beide schepen waren de eerste zelfrichtende reddingboten.
De Neeltje Jacoba werd op 7 december 1929 te water gelaten en was vanaf 13 juli 1930 gestationeerd te IJmuiden. Tijdens haar loopbaan heeft de Neeltje Jacoba meer dan 250 reddingsacties uitgevoerd en werden in totaal 206 personen gered.
Waterverplaatsing: 55 ton
Afmetingen: 18,80 x 4,05 x 1,45 m
Motor: twee 2 cil. Kromhout M.D. 2 x 60 pk max snelheid: 9 knopen (in 1949 zijn de Kromhout motoren vervangen door twee 6 cil. Gleniffer dieselmotoren type DC6 met een vermogen van 2 x 120 pk. Max snelheid: 10 knopen
Geschiedenis:
1930 Indienststelling en gestationeerd te IJmuiden
1949 Vervanging motoren
1968 Reserve schip van station IJmuiden
1969 Verkoop aan Loodswezen en ingezet te Den Helder als loodsvaartuig onder de naam Zeeduiker. Het open stuurhuis werd vervangen door een gesloten stuurhuis.
1973 Verkocht aan particulier
1985 Gekocht door Floor Kersten
1987 Verbouwd tot plezierjacht
1989 Vervanging motoren
1989 Verkocht aan Klaas Bruinsma
1991 Verkocht voor 300.000 NLG aan de stichting “Tot Behoud van de Traditionele Motorbedrijfsvaartuigen”te Enkhuizen
1991 Beslaglegging door belastingdienst
1993 Verkocht aan Floor Kersten
1994 Verkocht aan Harm Roosendaal en ondergebracht in de “Stichting Neeltje Jacoba 1929” te Enkhuizen
2011 Verkocht aan Jaap Boersma. Nieuwe thuishaven Museumhaven Zeemanshoop op Ameland
Jan
De motorreddingboot Neeltje Jacoba is in 1929 gebouwd op de werf van Gebroeders Niestern te Delfzijl voor rekening van de Noord en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM). Het schip was een geschenk van de Effectenhandel te Amsterdam. Zusterschip was de beroemde Insulinde uit 1927. Beide schepen waren de eerste zelfrichtende reddingboten.
De Neeltje Jacoba werd op 7 december 1929 te water gelaten en was vanaf 13 juli 1930 gestationeerd te IJmuiden. Tijdens haar loopbaan heeft de Neeltje Jacoba meer dan 250 reddingsacties uitgevoerd en werden in totaal 206 personen gered.
Waterverplaatsing: 55 ton
Afmetingen: 18,80 x 4,05 x 1,45 m
Motor: twee 2 cil. Kromhout M.D. 2 x 60 pk max snelheid: 9 knopen (in 1949 zijn de Kromhout motoren vervangen door twee 6 cil. Gleniffer dieselmotoren type DC6 met een vermogen van 2 x 120 pk. Max snelheid: 10 knopen
Geschiedenis:
1930 Indienststelling en gestationeerd te IJmuiden
1949 Vervanging motoren
1968 Reserve schip van station IJmuiden
1969 Verkoop aan Loodswezen en ingezet te Den Helder als loodsvaartuig onder de naam Zeeduiker. Het open stuurhuis werd vervangen door een gesloten stuurhuis.
1973 Verkocht aan particulier
1985 Gekocht door Floor Kersten
1987 Verbouwd tot plezierjacht
1989 Vervanging motoren
1989 Verkocht aan Klaas Bruinsma
1991 Verkocht voor 300.000 NLG aan de stichting “Tot Behoud van de Traditionele Motorbedrijfsvaartuigen”te Enkhuizen
1991 Beslaglegging door belastingdienst
1993 Verkocht aan Floor Kersten
1994 Verkocht aan Harm Roosendaal en ondergebracht in de “Stichting Neeltje Jacoba 1929” te Enkhuizen
2011 Verkocht aan Jaap Boersma. Nieuwe thuishaven Museumhaven Zeemanshoop op Ameland
Jan
- Bijlagen
-
- Neeltje-Jacoba_150kB.jpg (120.28 KiB) 5747 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
SCH236 Noordster
Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.
Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser
Jan
Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.
Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser
Jan
- Bijlagen
-
- SCH236-Noordster3_150kB.jpg (73.7 KiB) 5692 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
- Locatie: Scheveningen
Re: Schilderijen.
Dag Jan, weer een donders mooi schilderij. Na sportvissersschip is het door Rederij Groen nog jarenlang ingezet als, zoals ze dat noemen, guardvessel, dus bewakingsschip, voor de offshore. Na daarvoor te zijn afgedankt is het sinds vorig jaar weer terug op Schevening en wordt als Schevenings Erfgoed weer teruggebracht in de oorspronkelijke staat, dus zoals gebouwd in 1950. Zie ook www.sch236.nl
Groetjes Maarten.
Groetjes Maarten.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
Bedankt voor de toevoeging Maarten.
Mvg
Jan
Mvg
Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
140217 Newfoundland Victor
De Canadese hektrawler New Foundland Victor is in 2016 onder bouwnr. 845 gebouwd bij Vard Aukra te Noorwegen voor rekening van rederij Newfound Resources Ltd uit Canada.
Thuishaven is St. John (Newfoundland – Canada). Het schip is ingericht voor de visserij op garnalen.
Inhoud: 4642 BRT
Afmetingen: 79,9 x 16,6 x 7,0 m.
Hoofdmotor: Rolls-Royce Marine type Bergen B33 45L8P met een vermogen van 6430 pk (4800 kW)
Vriescapaciteit: 2100 m3
Jan
De Canadese hektrawler New Foundland Victor is in 2016 onder bouwnr. 845 gebouwd bij Vard Aukra te Noorwegen voor rekening van rederij Newfound Resources Ltd uit Canada.
Thuishaven is St. John (Newfoundland – Canada). Het schip is ingericht voor de visserij op garnalen.
Inhoud: 4642 BRT
Afmetingen: 79,9 x 16,6 x 7,0 m.
Hoofdmotor: Rolls-Royce Marine type Bergen B33 45L8P met een vermogen van 6430 pk (4800 kW)
Vriescapaciteit: 2100 m3
Jan
- Bijlagen
-
- 140217-Newfoundland-Victor_.jpg (63.33 KiB) 5512 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
GY689 Okino
Deze trawler is in 1962 voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby onder bouwnr. 532 gebouwd bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole (UK). De tewaterlating vond plaats op 8 maaart 1962. De Okino was het derde schip uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY661 Tokio, GY668 Hondo en GY691 Erimo.
Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft (35 m)
Breedte: ?
Het schip beschikte over een dieselmotor.
De Okino is op 12 oktober 1978 in brand geraakt en heeft daarna niet meer gevaren. Het schip is in 1979 te Grimsby gesloopt.
Jan
Deze trawler is in 1962 voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby onder bouwnr. 532 gebouwd bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole (UK). De tewaterlating vond plaats op 8 maaart 1962. De Okino was het derde schip uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY661 Tokio, GY668 Hondo en GY691 Erimo.
Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft (35 m)
Breedte: ?
Het schip beschikte over een dieselmotor.
De Okino is op 12 oktober 1978 in brand geraakt en heeft daarna niet meer gevaren. Het schip is in 1979 te Grimsby gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- GY689-Okino2_150kB.jpg (61.5 KiB) 5453 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl