Kustvaarder "Safe" (1939)

van: www.kustvaartforum.com
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Bij het bestuderen van de tuigtekening kwam ik een soort beugel (?) aan de verschansing tegen die op geen enkele andere tekening staat en die ik niet kan plaatsen. Het lijkt erop dat er een buis in gezet kan worden? Maar waar dient deze beugel voor? Zou een buis van ruim 200 (8" of 9") in passen.
Afbeelding
Hendrikz
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:33
Locatie: Zwolle

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Hendrikz »

Het lijkt erop dat er aan beide zijden een bolder tegen de verschansing geplaatst is. Als ik de aanduiding van deze bolders vergelijk met de tekening van de bolders op b.v. het achterdek, komt dit wel aardig overeen.
Mvg, Henk.
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Ah, nu zie zie ik het ook. Bedankt Henk. Ik dacht vanuit de richting tuigage, maar nu is het inderdaad wel heel duidelijk een bolder.
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

OP dezelfde tekening hierboven staan langs de verschansing sjorbeugels op het dek getekend en ook een soort standaards voor palen (op de tekening een half rondje met een center tegen de verschansing) voor een deklast hout? Hoe kan zo'n beugel of standaard eruit hebben gezien? Met houtpakketten of props heb je bundels a/d zie alleen vastgesjord worden met staalkabels. Maar wellicht werd er in de jaren 30 los hout vervoerd?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door k-k »

Sjorren
Om het vast te leggen voor later, wil ik hier ook de oude manier van sjorren beschrijven. Gezaagd hout werd in de jaren veertig begin vijftig nog als losse planken geladen. Elk plekje in het ruim moest worden benut. Het was een hele kunst om het ruim goed te vullen. Was dat gelukt dan werden de ruimen dicht gelegd met stevige houten luiken. Daar overheen gingen tenminste drie dekkleden en vervolgens werden de ruimen door middel van schalklatten en keggen waterdicht afgesloten. Met houten battingen, gestoken in ijzeren potten in het gangboord werd de zaak gestut en met staaldraadsjorringen, door middel van sluitingen aan dek vastgemaakt. De einden van de sjorringen werden zolang buitenboord gehangen.

Vervolgens ging men verder laden. Deklast zetten: eerst de gangboorden vol tot de hoogte van het luikhoofd. Daarna kon over de volle breedte van het schip geladen worden. Bij het laden van de deklast was altijd de stuurman of de kapitein aan dek. Dat laden moest secuur gebeuren voor als er slecht weer zou komen op de thuisreis.

Hierboven een stukje tekst gecopieerd uit het topic Houtvaart, hier op het Kustvaartforum. Staat nog veel meer info. Jammer dat een deel van de foto's is verdwenen. Gr. Klaas
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Er waren kapiteins die graag gebruik maakten van vrouwen voor het stuwen van hout zij waaren zorgvuldiger.de einden van de sjorstaaldraaden waren aan het dek bevestigt zodat er een lus ontstond bb. Lus en sb. Lus werden bijelkaar verbonden door middel van touwtakels ,in noodgeval gemakelijk te kapen , hiervoor was er meestal een zgn. Sjoringbijl geplaasts in de stuurhut. De stutten stonden aan dek in hoekijzeren huisjes op verschansing hoogte vebonden met beugels door middel van bouten aan potdeksel vrgr
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door peelander »

Op topic Houtvaart wordt je verhaal over vrouwen met foto bevestigd Edith viewtopic.php?f=1&t=115&start=410
groeten
Jan van der Pluijm
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Hier dan de Safe met een lading hout. Komt vast uit de Oostzee vandaan. Op de foto staan inderdaad de 7 'battingen' in de 7 'potten' die ook op de tekening staan. Er komen nu benamingen voorbij waar ik nog nooit van heb gehoord; nooit met houten luiken gevaren. Wel op de houtvaart.
Schalklatten? Staat mooi toegelicht op Kombuispraat:)
Afbeelding

https://www.kombuispraat.com/viewtopic. ... 40#p327140
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Zou een schip als de Safe een houten buikdenning hebben gehad? Of kaal staal vlak?
Louis O.
Berichten: 1824
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Louis O. »

Ik denk een houten buikdenning!
Plaats reactie