De Haas Tankvaartbedrijf.

hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door hank »

Archernar had 2 uitlaten in de schoorsteen.Wel een Bodewes schip die hadden meen ik plastic machinekamer klappen.

Hank.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Joop, Waarschijnlijk de Alamak. Daarvan weet ik uit een fotoserie van Piet van Brummelen dat dit schip is ingezet in het hoefijzerverkeer tussen Lingen en Duisburg. Is het Joop zijn vader Arie, die aan het roer staat? De Achernar had ook plastic MK-kappen. Goed te zien op de foto's, die Piet Kamp heeft geplaatst. Was in de sluis van Weurt. Zit net nog te lezen dat het op het kanaal naar Osnabrück is. Lossen bij Beckmann, als ik het goed heb. We zijn daar in 1961 met de Alioth geweest. Twee sluizen op die zijtak met pompstations ernaast om het afgeschutte water weer terug te pompen. Buiten de Algenib, Adara en Avior waren de Haasjes helemaal geen schepen voor de Duitse kanalen. Met de stuurhut plat moesten we ook leeg nog een hoop ballast zetten. In de zomervakantie waren het natuurlijk wel leuke reisjes. In Rheine nog met een vriend naar de bioscoop geweest. Film met Brigitte Bardot. Typisch dat die herinneringen blijven. Heeft je vader de Alamak nieuw van de werf gehaald? Misschien heb je het wel eens geschreven, maar dat is weer vervaagd. Maar zoekend op Arie de Radder kom ik een plaatje van Jan van der Doe tegen en daarbij schrijft hij dat in 1959 Arie de Radder kapitein op de Alamak was. Jij vulde dat toen nog aan met Hans den Breejen als stuurman met zijn vrouw Truus. Toch makkelijk zo'n zoekfunctie en alle bijdragen van ex-collega's. Gr. Klaas.
Fordmondeo2014
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2015 18:53
Locatie: Ten Boer (Gr)

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Fordmondeo2014 »

k-k schreef: 27 jun 2019 13:59 Wout, Er zijn er wel die van dit Forum afweten, maar om een of andere reden geen berichten en plaatjes willen plaatsen.
Koudwatervrees? Geen zin om privézaken zichtbaar te maken? Denken dat ze niet kunnen schrijven of bang om taalfouten te maken.
Van alles is er te bedenken om het niet te doen. Meestal denk ik de andere kant om en verzin een reden het wel te doen. Mijn ervaring is dat je er veel voor terug krijgt. Waarom sommigen dan wel op Facebook plaatsen weet ik ook niet. We doen het er maar mee. Gr. Klaas.
Joop de Radder schreef: 22 jul 2019 01:10 Goedemorgen Klaas.

Enig idee , welke Haastanker dit is ? Zal alvast verklappen, dat het een brug is van het Zweigkanal in Osnabrück !! Dus daar krijg je géén prijs voor. Verder kan ik melden, dat de foto in augustus 1959 genomen is. Verder weet ik, dat de man achter het roer een bekende van mij is.
Ik heb op de Alamak gevaren, voorop met mijn vrouw, kapitein Loet de Vries (in 1972). Matroos was naar ik meen Herwig (Belg), leuke knaap. Volgens mij herken ik op de foto de Alamak. Kan ook zusje Arneb zijn. Achernar is het niet, die is breder. Heb helaas zelf geen foto van het roefdek van de Alamak, het type schoorsteen doet wel aan de Achernar of Arcturus denken?
Fordmondeo2014
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2015 18:53
Locatie: Ten Boer (Gr)

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Fordmondeo2014 »

Hoe kan ik foto's openen en zelf plaatsen.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Hallo Fordmondeo, Bedankt voor je bijdrage. De laatste foto is van de Alamak. Staat er ook onder, maar dat zag ik ook pas later.
Om foto's te plaatsen ga dan volledige bewerker en voorbeeld. (het blokje onder het tekstvak waar je in schrijft.
Dan verschijnt er linksonder een vakje bijlagen plaatsen. Die klik je dan op de plek waar ze in de PC staan 2x aan.
Daarna kun je ze op het forum in of onder de tekst plaatsen. Is op zich niet moeilijk en er gaan maximaal 8 plaatjes bij één stuk tekst.
Succes ermee! Gr. Klaas
Fordmondeo2014
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2015 18:53
Locatie: Ten Boer (Gr)

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Fordmondeo2014 »

k-k schreef: 04 mei 2019 13:51 Hallo Bas, Inderdaad een plaatje uit de winter van 1963. Is geschoten op het Eemskanaal tussen Groningen en Delfzijl. Als ik me goed herinner was er iets met de roeren en schroeven van de Achernar. Achter de Achernar de Veendam van de VT. De foto zou van Harry de Groot kunnen zijn, maar ook van het Nieuwsblad van het Noorden. In Delfzijl werden de schepen geladen uit coasters en ze losten ergens in Groningen. Achernar voer met blank product en de Veendam met zwart. Weet niet meer of ik het verhaal heb gehoord van Jan van der Laan, de toenmalige kapitein van de Achernar of ergens heb gelezen. Dacht dat de schipper van de Veendam Theo? Kalkhuis heette, althans dat komt bij me boven op dit moment. Maar met die naam komt ook de Geziena van Smid en Hollander boven. Maar zo drijven we wel een beetje af. Al blijven we daarbij in Groningen. Gr. Klaas.
Kalkhuis voer inderdaad in die tijd op de Veendam met stookolie via Nieuw Statenzijl naar Nieuwe Schans. Dus buitenom. Omdat zij daarbij een stukje Duitsland 'nam' in de Dollard, moest de schipper zich eerst melden bij de douane op de zeesluizen in Delfzijl. Melden was voldoende om zodoende klarering te mijden. Later is Theo Kalkhuis inderdaad naar de mooie Geziena van Siertsema gegaan.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Waar blijft de tijd! In die winter was ik 17. Bij het klaren in Emden en Delfzijl ging het meestal gemoedelijk. Ben wel eens door de zeesluis in Emden naar binnen geschoten met een paar coasters en vergeten me te melden bij de douane. Een paar uur later bij vertrek werd alles op de Nesserlandschleuse weer recht getrokken. In Emden was de voorbelading het grootste probleem. Bij Gulf hadden ze er moeite mee dat de binnenmaat teveel afweek van de meterstand. Volgens de man bij Gulf ging de douane bij hen moeilijk doen over die verschillen. Papier is geduldig, dus laadden we op de meter 750 m3 en was de binnenmaat 752 m3. Iedereen gelukkig. Niemand keek verder ergens naar. In Delfzijl gaf je de papieren af bij Wijnne en Barends en daar zorgden ze dat de boel werd ingeklaard. Ook daar wel eens vergeten en kwamen ze gauw even naar het Gulf steiger (Delstor) en namen daar de papieren in ontvangst. Heb er ooit wel eens iets over geschreven. Bewaar er goede herinneringen aan. Was vorige week nog even in Nieuwe Statenzijl. Sluis stond leeg voor onderhoud. Zie plaatje bij Waar is dit. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ANTARES

Zal wel niet de eerste maal zijn dat deze foto opduikt.

Welk schip ligt er bij de werf "De Noord" op de helling,
en welke mijnenveger wordt daar gesleept.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

nou die mijnenveger is zeer waarschijnlijk en Duitse gezien de plaats waar het nummer staat ,de rest sorry.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Geen idee welk schip er op de werf staat Jan. Misschien nog na te trekken als we een betere datum hebben van de opname. En het is inderdaad niet de eerste keer dat deze foto opduikt. De eerste keer dat het gebeurde had teerkwast hem geplaatst en je hebt er zelf toen ook op gereageerd. Herinneringen van teerkwast pagina 466 en 467.
viewtopic.php?t=5308&start=4650
Heb aan de hand van de mijnenveger geprobeerd uit te vinden wanneer het was. Moet even nakijken wat ik toen heb geschreven. Niet gevonden. Later aan de hand van hetzelfde plaatje geplaatst door kabo (Bas), die stelde dat het in de 60-er jaren was ontdekt dat ik ook een plaatje heb van de Antares in Lingen met dezelfde kleuren. Zal dus nog een zoektocht worden. Teerkwast heeft destijds op mijn verzoek om een HR exemplaar van de foto niet gereageerd. Hij is een tijdje geleden vertrokken van het Forum. Gr. Klaas.
Plaats reactie