Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef: 24 jul 2019 20:01 Antwoord b) Piet, omdat dat niet meer mag.

Al jaren niet meer zelfs. CCR2 is eigenlijk al achterhaald, maar omdat deze motor op voorraad gebouwd was mocht dat nog wel.

Als het aan mij had gelegen had ik er een gewone 1160 ingezet, maar helaas..
Hallo Erik,

Bedankt voor je antwoord.

Jammer, het moet in Nederland ook gewoon geld kosten.
Ik kan me voorstellen bij de bouw van een nieuw schip, dat dit schip en de motoren aan de strengste eisen moeten voldoen.
Maar bij vervanging van een bestaande motor in een bestaand schip vind ik dit echt belachelijk.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Kan ie hooguit een grotere inspuitpomp en grotere injectoren hebben?


Dat zou wel eens kunnen, en dat zou dan niet de eerste keer zijn dat DAF op die wijze een motor wat sterker maakt.
In de Jolles kwam een DS 575. Toen mijn vader die motor einde 1959 kocht was hij 80 pk, bij 1800 toeren.
Bij de levering in februari 1960 werd de mogelijkheid geboden om hem, tegen meerprijs, van het nieuwste snufje (een blower) te voorzien en dan werd hij 100 pk. bij 2000 toeren. Dat is gebeurd en die motor van 100 pk moest in 1965 een nieuwe (gereviseerde ruil)brandstofpomp hebben. Zonder extra kosten kwam er toen een pomp op die de motor 2100 toeren liet draaien en vanaf dat moment 120 pk was.

Overigens was de prijs van die nagelnieuwe 100 pk DAF in 1959 ƒ11.500,- Daar kocht je toen ook (bijna) een huisje voor.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dan is een DAF in de tussentijd toch aanzienlijk goedkoper geworden Theo.

Die fl. 11.500,- uit 1959 zou gecompenseerd voor inflatie momenteel ± €36.330 waard zijn.
Volgens deze website tenminste: http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php.

Dan kost mijn KMD WS 315 van meer dan drie keer zo sterk 60 jaar later slechts iets meer dan de helft.

Pk's zijn goedkoper geworden :D
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

We gaan verder met het verslag.

Na de hellingbeurt bij Bocxe in Delft zijn we naar Sliedrecht gevaren. Omdat de vlakkoeler van de boegschroefmotor al verwijderd was heb ik de koeling van de DAF825 even tijdelijk met slangen aangesloten op de boegschroefunit zelf, die daar tenslotte voor bedoeld is. Daarom heeft hij aan de onderkant een dubbele mantel.

Bij Lemmen Diesel Engines aan de kade hadden we een prachtige plek met een weids uitzicht op de Beneden Merwede met aan de overkant de Sliedrechtse Biesbosch. De hele wereld vaart er voorbij dus er is altijd wat te zien. Soms hadden we buren en soms wel drie. En soms helemaal alleen en konden we lekker zwemmen naast het schip.

Eerst werd in het ruimschot een deur gemaakt om zo vanuit het ruim mbv een heftruck te kunnen werken.

Een IBC , wat trouwens staat voor Intermediate Bulk Container, in het ruim geplaatst en daarin de brandstoftank leeggepompt. Want er moest aan de tank gelast worden, en hij moest sowieso hoog-nodig schoongemaakt worden. Er lag een goede 5cm drab onderin, wat verklaarde waarom de verstuivers van de oude DAF zo slecht geworden waren, en ook waarom de generator soms zo slecht liep. Ook al omdat een groffilter cq waterafscheider ontbrak. Er zijn de afgelopen twee jaar al heel wat brandstof fijnfilters doorheen gegaan..

Dus de tank schoongemaakt met de hogedrukspuit en waterstofzuiger. Klusje voor de kapitein zelf uiteraard :mrgreen:

De oude DAF los gemaakt, met de heftruck het ruim in en afgevoerd. Bedankt voor al die jaren trouwe dienst. Maar niet de ijzerbak in, hij is naar een kennis in Arnhem gegaan die ‘m gaat gebruiken voor onderdelen voor een DAF in zijn Hasselter aak.

Toen de tank opgeknapt; aanzuig en noodafsluiter verplaatst, een grof filter/waterafscheider geplaatst met aparte afsluiters plus terugslagkleppen voor DAF en generator, vul en ontluchtingsleiding verplaatst, retourleidingen van boegschroefmotor en generator gescheiden, peilglasafsluiter vervangen. Terwijl ik dit intyp realiseer ik me dat we vergeten zijn in de bodem van de tank een waterzak met aftap te maken, jammer. Toch niet helemaal perfect geworden dus.
De tank zelf bleek gelukkig inwendige versterkt voor de motorfundatie dmv UNP profielen.

Toen de nieuwe KMD WS315 die al op een fundatie stond geplaatst en vast gelast. Koelwaterleidingen gemaakt naar de boegschroefunit-buitenmantel, nieuwe koelwater expansietank met niveau alarm, geplaatst. Alle leidingen en de elektra weer aangesloten, en proefgedraaid. Toen bleek dat hij te warm werd, en dat we een denkfout gemaakt hadden met aansluitingen van de koelwaterleidingen aan de boegschroefunit. Dat gecorrigeerd en toen bleef hij wel op temperatuur.

Schot weer dichtgemaakt waarbij we tegen een gek probleem aanliepen, dat was op de naad magnetisch geworden :shock: Je kon er zo een stuk ijzer tegenaan plakken. Had de ijzerwerker en ook Gijs nog ooit meegemaakt.
Met als gevolg dat het praktisch niet te lassen is; de vlamboog wordt door het magnetisme afgebogen.
Wat heen en weer gebeld met Instalho en van Berchum en die hadden dit verschijnsel gelukkig wel eens meegemaakt. Hun advies was om een oude laskar te gebruiken (= gelijkstroom ipv de nieuwe inverters die met wisselstroom werken), en met basische electroden en hoge stroom werken. Uiteindelijk heeft de ijzerwerker het schot dicht gekregen maar het heeft wel de nodige extra tijd gekost. Waarom dit precies gebeurde hebben we niet kunnen achterhalen. Iemand van het forum met dit verschijnsel bekend?

Omdat er een zware langzaamloper achterin staat ligt het schip voorop maar zo’n 20-30cm diep wanneer het ongeladen is, vooral met volle bunkers en drinkwater. Dan komt er bij een stuurrooster boegschroef unit lucht in de bak, en soms krijg je dat er niet uit. Er zat een ontluchtingsleiding op de bak maar met een simpele CV ontluchter erop. Als er lucht in de bak kwam dan moest ik naar voren om te ontluchten, niet handig.
We hebben nu met een schotflens een degelijke overboord afsluiter op de bak gezet, met een leiding naar boven de waterlijn. Alle lucht kan er nu wel uit en als de motor genoeg toeren draait komt daar wat water uit. Je ziet dit wel vaker.

Verder heb ik het vlak schoongemaakt; de vloerplaten eruit geschroefd en aan de gang. s' Avonds wanneer iedereen naar huis is uiteraard :P
De voormachinekamer is op een wat ouder schip ooit begonnen als een stukje voorruim, en wanneer je daar een voormachinekamer van maakt zou je zeggen dat je, nadat de buikdenning weggehaald is, eerst eens goed schoonmaakt :?
Maar dat was er hier blijkbaar bij ingeschoten dus daar lagen rottende ladingresten van ik weet niet hoeveel jaren geleden. Vermengd met olie en smerig bilgewater. Vandaar die zure lucht daar beneden :cry:
Ik heb tientallen emmers meuk weggeschrapt en toen begreep ik ook waarom het vlak daar compleet gedubbeld is; het oude vlak is plaatselijk gatenkaas met de nodige slechte nagels. Vergeleken daarmee is het vlak onder het ruim nog prima, getuige het vlakrapport van de hellingbeurt. Als er ik ooit aan toe kom zal ik dat nog eens aanpakken. Maar voorlopig voldoet het aan de eisen en heb ik al klussen genoeg.

Toen alles af was zijn er naar Vreeswijk gevaren, en er is nu kracht genoeg. Afstoppen gaat veel beter hoewel hij nog wel lucht meehaalt. Geladen zal het ongetwijfeld beter zijn. De toerenverstelmotor moet nog bijgesteld worden want die reageert te snel, en we zijn de geplande urenteller vergeten te plaatsen. Zonder draaiuren bij te houden wordt onderhoud natte vingerwerk. Kleinigheidjes die we nog gaan oplossen.

We hebben het schip afgemeerd aan het jaagpad en voor een poosje achtergelaten. Momenteel ben ik een poosje elders werkzaam zoals de meesten hier wel weten. Maar ik kijk er alweer naar uit om weer aan de slag te gaan.


Bij Lemmen Diesel Engines in Sliedrecht voor de wal
Bij Lemmen Diesel Engines in Sliedrecht voor de wal
FA33157D-F75B-4BBE-8AF5-90A0000C05E6.jpg (127.02 KiB) 1846 keer bekeken
Doorgeefluik gemaakt
Doorgeefluik gemaakt
IMG_1282.jpeg (187.54 KiB) 1846 keer bekeken
De oude DAF825 is uitgewerkt en gaat het schip verlaten
De oude DAF825 is uitgewerkt en gaat het schip verlaten
IMG_3282.jpeg (124.69 KiB) 1846 keer bekeken
De opvolger; een keurig nette KMD WS 315
De opvolger; een keurig nette KMD WS 315
IMG_3289.jpeg (256.82 KiB) 1846 keer bekeken
Hij zweeft aan boord
Hij zweeft aan boord
IMG_3291.jpeg (109.39 KiB) 1846 keer bekeken
De nieuwe WS in de werkplaats/het ruim
De nieuwe WS in de werkplaats/het ruim
IMG_1293.jpeg (166.09 KiB) 1846 keer bekeken
Een zéér smerige brandstof tank
Een zéér smerige brandstof tank
IMG_3288.jpeg (252.81 KiB) 1846 keer bekeken
De brandstoftank is opgeknapt.
De brandstoftank is opgeknapt.
IMG_3292.jpeg (138.01 KiB) 1846 keer bekeken
Een echte overboordafsluiter op de boegschroefunit
Een echte overboordafsluiter op de boegschroefunit
IMG_3293.jpeg (122.1 KiB) 1846 keer bekeken
Daar lag me toch een laag bagger..
Daar lag me toch een laag bagger..
IMG_3318.jpeg (215.74 KiB) 1846 keer bekeken
Het leukste klusje van de dag..
Het leukste klusje van de dag..
IMG_3322.jpeg (221.5 KiB) 1846 keer bekeken
Ontluchting naar buitenboord gemaakt
Ontluchting naar buitenboord gemaakt
IMG_3332.jpeg (219.11 KiB) 1846 keer bekeken
Poppetje gezien - kastje dicht
Poppetje gezien - kastje dicht
IMG_3336.jpeg (198.91 KiB) 1846 keer bekeken
waarom blijft dat ijzer 'plakken'?
waarom blijft dat ijzer 'plakken'?
IMG_3337.jpeg (186.75 KiB) 1846 keer bekeken
Na een boel ge-emmer toch dichtgekregen
Na een boel ge-emmer toch dichtgekregen
IMG_3341.jpeg (139.54 KiB) 1846 keer bekeken
Alle draaiende delen netjes afgeschermd
Alle draaiende delen netjes afgeschermd
IMG_3345.jpeg (130.2 KiB) 1846 keer bekeken
Op z'n plaats en bedrijfsklaar
Op z'n plaats en bedrijfsklaar
IMG_3346.jpeg (197.88 KiB) 1846 keer bekeken
Nu nog een keer schoonmaken en verven
Nu nog een keer schoonmaken en verven
IMG_3347.jpeg (170.49 KiB) 1846 keer bekeken
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ik moet in jou geval toch steeds vaker aan de geraniums denken hoor 😂
Maar je hebt t weer voorelkaar maat 👍🏻
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Netjes toch? Die van jou werd geleverd met die koppelbuis tussen de turbo en het inlaat-spruitstuk? Of heeft de machinefabriek die er nog tussen moeten maken? Dat ding was bij ons lange tijd een bron van ellende. Toen de motor kwam zat ie er niet tussen, en bij navraag bij Koning kregen we te horen dat we die zelf moesten regelen. Pardon?? Afijn, gedaan, maar gewone rubber slang gebruikt om die "brug"vast te maken, met gewone slangenklemmen. Die blies de turbo er regelmatig af. Zit best prut achter, zeg maar.
Sinds een paar jaar zit er ander materiaal tussen, dunner, slapper, maar sterker. Met goede kwaliteit klemmen, is nooit meer los gegaan.
Afijn, een lang verhaal om te zeggen dat je die brug wel ff in de gaten moet houden, dat ie niet los geperst word. ;)

Ik hoop dat je net zo veel plezier met je KMD hebt als ik, in tegenstelling tot vele andere die minder geluk hadden.
Kijk er niet van op als ie van meet af aan olie verbruikt en lekkages vertoont, dat deed die van mij ook van nieuw af aan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Janna schreef: 27 jul 2019 06:08 Dan is een DAF in de tussentijd toch aanzienlijk goedkoper geworden Theo.

Die fl. 11.500,- uit 1959 zou gecompenseerd voor inflatie momenteel ± €36.330 waard zijn.
Volgens deze website tenminste: http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php.

Dan kost mijn KMD WS 315 van meer dan drie keer zo sterk 60 jaar later slechts iets meer dan de helft.

Pk's zijn goedkoper geworden :D
Erik, dat is inderdaad waar. Sommige zaken zijn echt veel goedkoper geworden.
Ik ken die omreken site ook en naar aanleiding van jouw opmerking bedacht ik dat men in datzelfde jaar 1959 voor een goed onderhouden sleepkempenaar ƒ 150.000,- betaalde. Omgerekend bijna € 474.000,- Wat zou een nieuw casco vandaag de dag kosten?

Overigens; met grote bewondering voor je energie en doorzettingsvermogen, weer genoten van je verslag.

Je schrijft dat de oude DAF gebruikt wordt voor onderdelen.
Destijds kende DAF een ruil systeem. Als een onderdeel kapot was, bijvoorbeeld een brandstofpomp, werd dit vervangen door een volledig gereviseerd en gegarandeerd exemplaar. In de fabriek werd het defecte onderdeel weer tot dat niveau herstelt en betaalde je achteraf voor het "nieuwe" exemplaar, wat de reparatie van het oude had gekost.

Volgens dat systeem is de DAF uit 1959, in 1969 compleet vervangen door een ruilmotor.
Die kostte toen ƒ 4200,- Volgens de omrekentabel zou dat nu € 8834,- zijn.

Het was een mooi systeem, maar het zal inmiddels ook wel ter ziele zijn.
Want om met Wim Sonneveld te spreken:
"Er is veel waardevols naar de luchthaven in Zurich gegaan", maar dat hoef ik jou verder niet uit te leggen.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

ik vraag mij wel af of de oud eigenaar zich intussen rot zit te schamen voor de prijs die hij nog voor je schip vroeg of dat hij zich lachend zit te vermaken
ik vind het nog al wat
tot nu toe is er niet echt veel waar van je kunt zeggen daar heb ik toch een goeie deal mee gedaan :cry:
gr
leo
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Betise »

Ik vind het nog wel meevallen, natuurlijk heeft Erik er veel aan vertimmerd, maar alle gebreken waren te zien bij de aankoop, volgens mij zijn er weinig verassingen geweest en dat voor een schip van 60 jaar oud welke enige jaren uit de vaart is geweest. Ik neem aan dat Erik wist waar hij aan begon en er dus ook niet de hoofdprijs voor gegeven heeft.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik heb er zeker niet de hoofdprijs voor betaald, maar ik ga hier geen bedragen noemen.
Voorlopig ga ik nog wel een poosje door met investeren, maar het schip moet het wel zelf opbrengen. Dus elk jaar wat.
Plaats reactie