Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Isa dat niet het wapen van Zwolle?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Kees,
Lijkt er veel op, het kruisje in de midden komt er niet in voor.
Van het andere embleem waar jij naar Den Breejen rondvaarten verwees heb ik geen duidelijk vlag of schoorsteen logo etc kunnen vinden, heb dus geen idee of dit de correcte is.
mvg
Geert

ps. we blijven zoeken :-)
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Rien
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2019 14:37

Kwist

Bericht door Rien »

Hallo Heren schippers, mijn naam is Rien Boluijt en ik heb de volgende vraag.
Wie weet wat te vertellen over deze schipper en met name over zijn vrouw hoe en waardoor zij om het leven is gekomen. Zij is overleden in het ziekenhuis in Roosendaal op 6 okt 1943. Het is een zoektocht van een familielid die bezig is met een stamboom.Dus hoe meer informatie des te beter.
Bedankt vast.


Adriaan Kwist, zn. van Pieter Kwist en Arendje Dina Keijzer de, geb. te Dinteloord en Prinsenland op 27 aug 1910, schipper, ovl. (34 jaar oud) te Dinteloord en Prinsenland op 4 nov 1944 slachtoffer van bombardement Dinteloord.
tr. (resp. 29 en 26 jaar oud) te Steenbergen op 10 nov 1939
met Ida Johanna Damen, dr. van Cornelis Damen en Johanna Koning de, geb. te Steenbergen op 13 apr 1913, ovl. (30 jaar oud) vermoedelijk te Roosendaal op 2 okt 1943.
Adriaan Kwist en Ida Johanna Damen

( Mail van de familie onderzoeker)
Ik baseer mijn vermoeden dat Ida mogelijk een vergeten oorlogsslachtoffer betreft inderdaad op het politierapport n.a.v. één van de aanvallen met jachtvliegtuigen op de suikerfabriek en de algemene overtuiging vanuit de familie dat het echtpaar is omgekomen door een "bombardement". De kinderen zijn hierbij mogelijk juist aangepraat dat het hier Duitse bombardementen betrof.
Vorig jaar stuitte ik per toeval op het bidprentje van Ida. Slechts 30 jaren oud. Overlijdensdatum 6 okt 1943, te Dinteloord, voorzien van het heilig sacrament en NIET het heilig sacrament -der zieken-.
Onlangs is er via Studiegroep Dinteloord nog een archiefstuk opgedoken van 8 okt 1943 waarin de Opperwachtmeester van de Veen melding maakt dat er met een Duitse Wehrmacht ambulance "bemanningen van Hollandsche schepen" vanuit Dinteloord naar Charitas te Roosendaal zijn vervoerd, die als gevolg van een luchtaanval door Engelsche vliegtuigen ernstig waren verwond. Welke aanval dit betrof is niet duidelijk.
Het verhaal is al eens eerder voorgelegd aan Frans van Eekelen maar die trok al vrij snel min of meer de conclusie dat er nooit over geschreven is in (Duits gezinde) kranten uit de regio en heeft het verhaal hiermee, voorlopig, als onwaarschijnlijk bestempeld. Robert ken ik persoonlijk (vanuit werkgroep 75 jaar bevrijding en Steenen kamer) en heeft verder ook geen informatie.
Toch zijn er in die tijd erg veel aanvallen uitgevoerd op de binnenvaart in de regio Dinteloord. Ook de konvooien t.b.v. de bietencampagne kregen het vaak zwaar te verduren. Daar lees je vrij weinig over in de kranten uit die tijd. Dit in tegenstelling tot b.v. de aanvallen op Puttershoek (V1 installatie), dit staat allemaal uitgebreid gedocumenteerd.
Behalve de uit het huwelijk geboren Gustaaf Johannes Maria (Jan) Kwist (1939) had Ida nog een zoon (zonder achternaam, kees, geb. 1936). Het is mij onduidelijk of dat zij ten tijden van de oorlogsjaren gezamenlijk op het binnenvaartschip leefden of dat zij ergens aan wal nog een woning hadden. Dit hoop ik o.a. via jullie of oud-inwoners te kunnen achterhalen.

Wel staat vast dat beide zonen in Ginneken en Bavel (Nieuw-Ginneken) geboren zijn. Een zuster van Ida woonde indertijd ook in Ginneken, Zij (Cornelia) was getrouwd met een groenteboer. Hoe de contacten met de rest van de familie (uit Steenbergen) waren kan ik niet zeggen. Vanwege de rivaliteit tussen Stb - Dinteloord is er van alles mogelijk.
Zoon "Kees" (1936) is na de oorlog zelden tot nooit meer gezien en van hem werd gezegd dat hij "niet helemaal goed" was. Wat dit feitelijk betekent, ik heb geen idee...misschien was hij gehandicapt? Door familie afgestoten als bastaard? of wellicht doorgedraaid na het verlies van vader en moeder? of zelfs gewond geraakt bij een luchtaanval? of een combinatie van al het bovenstaande?
Zoon Jan (1939) kwam na de oorlog nog een aantal keren logeren bij mijn opa en oma in steenbergen. Daarna ontbreekt ook van hem elk spoor. Van mijn opa's kant is slechts nog 1 zoon in leven, Kees Damen (enige broer van mijn vader en ook schipper geweest). Hij is van 1943 en heeft verder geen details over het lot van Ida of haar kinderen.
In het geval dat Ida op geheel andere wijze om het leven zou zijn gekomen (niet oorlogs-gerelateerd) maakt dit verhaal nog steeds een zeer dramatische gebeurtenis, voor zowel de familie Kwist als fam Damen. De datum van overlijden i.c.m. met de Britse aanvallen rond die tijd en het feit dat het een schippersfamilie betrof doen mij toch anders vermoeden.
Online speurtochten hebben tot dusver weinig resultaten opgeleverd. Vele rapporten zijn (nog niet) vrijgegeven en sinds de nieuwe wet bescherming persoonsgegevens zijn de meeste archieven goed dichtgetimmerd. Hierdoor heb ik mijn hoop gevestigd op mogelijk nog in leven zijnde ooggetuigen, familieleden van Kwist of desnoods oud-werknemers van b.v. de suikerfabriek.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

In de overlijdensacte van Ida staat dat zij toen woonde in Dinteloord. Bij schippers staat normaal gesproken "aan boord" of "domicilie te:" Het lijkt er op dat ze of tijdelijk aan de wal woonde, of dat ze naast het schip nog een huis hadden.
Met "niet helemaal goed" werd tot in de jaren '60 een kind met een verstandelijke handicap aangeduid. Dat kan echt van alles zijn: Syndroom van Down, ZMLK, enz. In elk geval ernstig genoeg dat zo'n kind niet naar school kon.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

De bijlage purfina klein.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage purfina klein.jpeg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
purfina klein.jpeg
purfina klein.jpeg (110.34 KiB) 2534 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

purfina.jpeg
purfina.jpeg (109.83 KiB) 3369 keer bekeken
Purfina 17 en 18 bij de te waterlating op 4/4/1932 bij de Nieuwe Waterweg. Zijn deze tankers in de binnenvaart gebleven ? RDM archief
gr.Bas
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

De 17 en 18 waren geen zusterschepen:

PURFINA XVII, bouwnr. 179, gebouwd in 1931, 46,92 x 6,07 - 303 ton. 90 pk.
1931 PURFINA XVIII - Purfina SA in Gent


PURFINA XVIII, bouwnr. 180, gebouwd in 1932, 21,90 x 4,32 - 46 ton. 50 pk.
1932 PURFINA XVIII - Purfina SA in Gent
193x PURFINA XVIII - NV Nederlandse Petroleum Maatschappij Purfina te Rotterdam.
194x SINFINA 8 - NV Nederlandse Petroleum Maatschappij Purfina te Rotterdam.
1944 PURFINA 8 - NV Nederlandse Petroleum Maatschappij Purfina te Rotterdam.
1951> FINA 8
Brandmerk: 1354 B sHage 1952

De 18 heeft dus in elk geval de oorlog overleefd
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Bootje Krieger

Bericht door Merwede1969 »

Dat Bootje is van Krieger de Deutsche rederij de directeur vaart er mee , je komt hem overal tegen Vrg Chris Cornet
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Bootje Krieger

Bericht door Merwede1969 »

PLM nu 5jaar geleden was het bootje van Krieger in Kopenhagen ,een kennis van mij heeft toen een praatje gemaakt met Krieger die daar aan boord was , die stond versteld dat hij daar herkend werdt Vdg Chris Cornet
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Boot Krieger

Bericht door Merwede1969 »

Is de eigenaar van Rederij Krieger Neckarsteinach vaart zelfs in Kopenhagen plm 5 jaar geleden een kennis van mij heeft hem daar gesproken hij was verbaast om daar herkent te worden Vdgr Chris Cornet
Plaats reactie