"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 25 aug 2019 22:41 In de draad van de Franse motoren wordt "geklaagd" of veel beter gezegd opgemerkt dat er geen schoorstenen/sierpijpen meer op schepen staan.
En door zo'n opmerking realiseer ik me ineens dat dit inderdaad een verdwijnend fenomeen op de binnenschepen is.

En een OFF TOPIC bijdrage ( Schier toch bedankt!! bracht me op een idee.
Zelf zou ik heel erg moeten zoeken naar foto's waarop en sierpijp staat. maar met elkaar denk ik dat we hier toch wel een serie van deze ornamenten
bij elkaar kunnen verzamelen. Zodat we nog wel kunnen zeggen: Gelukkig hebben we de foto's nog.

En een aantal werven of machinefabrieken hadden een dermate typische pijp dat je onmiddellijk de (in)bouwwerf herkende. Industrie in Alphen en Driessen in Roermond waren daar goede voorbeelden van.
Hallo Theo,

De Jolles van Louis had/heeft nog steeds een schoorsteen/sierpijp, ook bij de nieuwe eigenaar. MS Omega

Ik heb vroeger diverse schoorstenen gemaakt samen met Jan O. voor diverse schepen, als sierpijp, maar ook nog als echte schoorsteen voor de uitlaatpijp.
Met name voor de 3 Kempenaars van Piet Vogel, MS Lena, MS Adriana en MS.Vertrouwen. (begin jaren 1962/1963/1964) (tijdens mijn stage periode en bijbaantje naast het volgen van mijn opleiding.
Die schoorstenen stonden voor de roef, net als bij MS Louisa (stuurhut achterop)
Ook hebben Jan O. en ik de schoorsteen gemaakt voor de Louisa, toen er in 1968/1969 de 500 PK GM is ingebouwd.
Dit waren klusjes die wij samen in de avonduren deden., omdat wij dit leuk vonden, maar te duur was, om deze schoorstenen over dag te maken.
In mijn beleving hebben wij toen ook een sierpijp gemaakt voor de Jolles van jou vader, maar zeker weten doe ik het niet meer, te lang geleden, weet jij dat nog ? Ja of nee ?
Als het wel zo is, dan heeft Louis hier ook nog mee geholpen, maar ik weet het niet meer zeker.
Louis en ik hebben wel meer dingen in de avonduren samen gemaakt, als hij aan boord was.
Volgens mij heb ik hem ook nog leren lassen.
Het kan ook zo zijn dat er plannen waren om een sierpijp voor de Jolles te maken, maar dat het er niet van is gekomen.
Ik heb zoveel leuke dingen in de avonduren gemaakt voor diverse schepen/schippers.

Ook dit is bijna vergane glorie, gelukkig hebben we de herinnering en de foto's nog. (sierpijpen en schoorstenen)
Gelukkig zie je ze nog wel op sleep en duwboten, maar dit wordt ook steeds minder.

In ieder geval kunnen we foto'plaatsen van de Jolles van Louis en van MS Louisa, als hier tenminste interesse voor is.
Dan gaat het met name over binnenvaartschepen van schipper/eigenaren en niet van rederijen.
Ik moet ook nog wel zwart wit foto's hebben van de Kempenaar MS Lena, hier is verder niets meer van bekend, al zo vaak naar gezocht, maar helaas niets meer van bekend, is volgens mij al gesloopt midden jaren 80 van de vorige eeuw.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja, met het verdwijnen van de schacht, verdwijnt ook de sierpijp.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Binnenvaarder »

van Goor schepen hadden een mooie pijp, vond ik althans.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Roy »

De bijna koker vormige schoorstenen van V.O. vond ik ook fraai.
Een wat te denken van de Esso, de Haas en B.P. tankers !.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Ondanks dat die deels van dezelfde werf kwamen hadden ze heel verschillende schoorstenen Roy.
Pas in 1956 kregen de schepen bij De Haas een schoorsteen. Denk dat de Alchiba één van de eerste was. Daar zat ook de afvoer van de Clayton ketel in.
Gr. Klaas.
1969-5 Oude Maas 2.jpg
1969-5 Oude Maas 2.jpg (104.14 KiB) 2276 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Roy »

Ja, dat is mij bekend Klaas.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat deze tankers fraaie en herkenbare schoorstenen hadden. Naast De Haas heb ik op verschillende B.P..ers en 1 Esso tanker gevaren. vandaar allemaal.

m.v.g., Roy
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door maarpol »

Had het niet beeter geweest een topic Rijnvaart atlas te maken want ik zie nu dat het niet veel zin meer heeft foto s op het topic Rijnvaart nostalgie te plaatsen. Met al respekt nu word het zachtje maar zeeker allen maar tekst zonder foto s en ik ben bang dat dit topic er onder dooor gaat.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Misschien inderdaad een goed idee.
Dan hebben we alles netjes bij elkaar.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Hallo allemaal,

Nieuw topic aangemaakt : Rijnvaart Atlas.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door maarpol »

DPLA schreef: 05 nov 2019 21:18 Hallo allemaal,

Nieuw topic aangemaakt : Rijnvaart Atlas.

Top :D :D :D
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie