Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Sluizen.

Bericht door kabo »

Er lag ook nog een ponton aan het bovenhoofd met 2 mobiele pompen. Maar de capaciteit was onvoldoende en toen hebben ze die zandzuiger gehuurd. Een heel goed betaald karwei voor de betreffende firma en de medewerkers.
De diepgang voor de scheepvaart was op dat moment al verlaagt tot 2.50 m. Maar ze hadden geluk dat het in de bouwvak viel en daarna is het gaan regenen en toen konden we weer !!afladen!!!.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

k-k schreef: 25 aug 2019 18:21 Enig idee Theo wie bedacht om daar een zandzuiger voor in te zeten? Typisch dat ze de zuiger in de kolk hebben gelegd. Minimale inzet/aanleg van een persbuis naturlijk en eerder operationeel. Gr. Klaas.
Van wie dat idee gekomen is weet ik niet. Ik kan me voostellen dat het baggerbedrijf zelf met die oplossing is gekomen.
In plaats van de installatie werkeloos de bouwvak af te laten wachten, nu met minimale inzet elke dag vangen!

De keuze voor deze positie is ook wel logisch.
Je kunt water wel 13 meter omhoog persen maar 13 meter opzuigen gat volgens mij bijna niet.

Als ik me goed herinner vertelde Broeder Reinfried mij in de zevende klas van de lagere school, (heeeel lang gelden) dat je kwik maar 1 meter kunt opzuigen. Als kwik met een en SG van 13.546 met absoluut vacuüm 1 meter opgepompt kan worden dan zou zoetwater dus 13.546 meter op te pompen zijn zijn. Logisch dat dat ponton boven de sluis weinig kon uitrichten.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Theo, Bedankt voor je reactie. Wilde de zuiger niet boven de sluis leggen, maar beneden de kolk met een langere persleiding. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Sluizen.

Bericht door piet42 »

maar waarom hebben ze een snijkopzuiger gebruikt hadden ze niet beter een loszuiger kunnen gebruiken !
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Zal wel met beschikbaarheid te maken hebben gehad, Piet. Gr. Klaas.
audy
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:49

Re: Sluizen.

Bericht door audy »

De WGL tanker is de Hans Larsen
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

k-k schreef: 26 aug 2019 13:27 Zal wel met beschikbaarheid te maken hebben gehad, Piet. Gr. Klaas.
Ja Klaas dat denk ik ook.
Ik werkte toen nog niet bij RWS maar, in de toenmalige structuur binnen de dienst lagen dit soort bevoegdheden best laag in de organisatie.

. Ik houdt zeer wel voor mogelijk dat de toenmalige sluismeester heel nauwe contacten had met deze baggerfirma en daar al een voor-gesprekje mee gevoerd had. Belangrijk was dat je als sluismeester het Dienstkringhoofd kon overtuigen van nut en noodzaak van zoiets, waarbij je wel moest zorgen een pasklare oplossing in de achterzak te hebben
Dan was het niet ongebruikelijk dat datzelfde Dienstkringhoofd een half uur later met een briljant plan naar buiten kwam, in dit geval het inhuren van een zandzuiger waarin hij uiteenzette dat hij met grote zorg het verminderen van de waterstand op het kanaal had waargenomen. Maar hij had een snelle en praktische oplossing bedacht en daarvoor een in de buurt liggende zandzuiger OPDRACHT gegeven om te zorgen dat het "peil weer op peil" kwam.

Want zeker in de jaren zeventig werden binnen RWS alle besluiten nog langs strikt hiërarchische weg genomen.
Maar als lage ambtenaar, kon je toch wel zaken voor elkaar krijgen. Al waren daar andere vaardigheden voor nodig, dan je als zelfstandig ondernemer nodig had om de tent draaiende te houden.

En ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik heel wat jaren nodig heb gehad voordat ik me die specifieke vaardigheden eigen had gemaakt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Maar weer een mazzel Theo, dat schippers vindingrijke lui zijn en al vroeg out of the box leren denken. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Sluizen.

Bericht door kabo »

Theo, het verhaal klopt helemaal. Dienstkringhoofd en HID wisten alles.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

Ze wisten inderdaad alles over de zaken waar ze verantwoordelijk voor waren.

Maar na de eeuwwisseling kwamen de mensen die het beter wisten.
Een overheid met ambtenaren is log en inefficiënt.
Een Ministerie moet geleid worden als een BV.
Weinig eigen mensen, veel inhuur en vooral luisteren naar adviezen van grote commerciële bedrijven.

Zo zijn de Ministeries van Justitie, Financiën, en Infrastructuur volledig berooft van hun eigen interne vakkennis.
De desastreuze gevolgen daarvan kunnen we iedere dag in de krant lezen en aan den lijve ondervinden.

Maar er is niets nieuws onder de zon. Een eeuw geleden stelde RWS ook weinig meer voor en was volledig onbekwaam voor haar taken.
Voor het uitvoeren van de Zuiderzeewet (aanleg afsluitdijk en IJsselmeerpolders) moest een volledig apart dienst worden opgericht.

Tot in 1930 Directeur Generaal (DG)Ir. Ringers aantrad, en kans zag om in vijf jaar tijd van een stervende moloch en springlevende organisatie te maken die óók de Zuiderzeewet kon uitvoeren.

Het was deze organisatie die in staat was om SAMEN met het bedrijfsleven de Deltawerken tot een goed einde te brengen.
Maar deze organisatie was te bedreigend voor de politiek, want de ambtenaren hadden meer vakkennis dan de minister (Kroes). Vanaf de jaren tachtig is de politiek daarom begonnen met de uitverkoop van kennis en kunde. De DG Ir.G.Blom heeft dit nog kunnen tegenhouden, met zijn vertrek is de uitverkoop begonnen.

Maar ik blijf optimistisch. Het is immers zo 2030 !
Plaats reactie