Hallo Theo,Kapitein Spok schreef: ↑25 aug 2019 22:41 In de draad van de Franse motoren wordt "geklaagd" of veel beter gezegd opgemerkt dat er geen schoorstenen/sierpijpen meer op schepen staan.
En door zo'n opmerking realiseer ik me ineens dat dit inderdaad een verdwijnend fenomeen op de binnenschepen is.
En een OFF TOPIC bijdrage ( Schier toch bedankt!! bracht me op een idee.
Zelf zou ik heel erg moeten zoeken naar foto's waarop en sierpijp staat. maar met elkaar denk ik dat we hier toch wel een serie van deze ornamenten
bij elkaar kunnen verzamelen. Zodat we nog wel kunnen zeggen: Gelukkig hebben we de foto's nog.
En een aantal werven of machinefabrieken hadden een dermate typische pijp dat je onmiddellijk de (in)bouwwerf herkende. Industrie in Alphen en Driessen in Roermond waren daar goede voorbeelden van.
De Jolles van Louis had/heeft nog steeds een schoorsteen/sierpijp, ook bij de nieuwe eigenaar. MS Omega
Ik heb vroeger diverse schoorstenen gemaakt samen met Jan O. voor diverse schepen, als sierpijp, maar ook nog als echte schoorsteen voor de uitlaatpijp.
Met name voor de 3 Kempenaars van Piet Vogel, MS Lena, MS Adriana en MS.Vertrouwen. (begin jaren 1962/1963/1964) (tijdens mijn stage periode en bijbaantje naast het volgen van mijn opleiding.
Die schoorstenen stonden voor de roef, net als bij MS Louisa (stuurhut achterop)
Ook hebben Jan O. en ik de schoorsteen gemaakt voor de Louisa, toen er in 1968/1969 de 500 PK GM is ingebouwd.
Dit waren klusjes die wij samen in de avonduren deden., omdat wij dit leuk vonden, maar te duur was, om deze schoorstenen over dag te maken.
In mijn beleving hebben wij toen ook een sierpijp gemaakt voor de Jolles van jou vader, maar zeker weten doe ik het niet meer, te lang geleden, weet jij dat nog ? Ja of nee ?
Als het wel zo is, dan heeft Louis hier ook nog mee geholpen, maar ik weet het niet meer zeker.
Louis en ik hebben wel meer dingen in de avonduren samen gemaakt, als hij aan boord was.
Volgens mij heb ik hem ook nog leren lassen.
Het kan ook zo zijn dat er plannen waren om een sierpijp voor de Jolles te maken, maar dat het er niet van is gekomen.
Ik heb zoveel leuke dingen in de avonduren gemaakt voor diverse schepen/schippers.
Ook dit is bijna vergane glorie, gelukkig hebben we de herinnering en de foto's nog. (sierpijpen en schoorstenen)
Gelukkig zie je ze nog wel op sleep en duwboten, maar dit wordt ook steeds minder.
In ieder geval kunnen we foto'plaatsen van de Jolles van Louis en van MS Louisa, als hier tenminste interesse voor is.
Dan gaat het met name over binnenvaartschepen van schipper/eigenaren en niet van rederijen.
Ik moet ook nog wel zwart wit foto's hebben van de Kempenaar MS Lena, hier is verder niets meer van bekend, al zo vaak naar gezocht, maar helaas niets meer van bekend, is volgens mij al gesloopt midden jaren 80 van de vorige eeuw.