Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Ze zwoegt er weer lekker door Evert.
Wederom een zeer geslaagde weergave hoor !.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Nestor KNSM 20190731-03.jpg
Nestor KNSM 20190731-03.jpg (131.43 KiB) 2698 keer bekeken
Nestor KNSM in 1949 gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes.
Stork motor
2.079 Brt
LxBxD in meters 93,75 x 13,78 x 4,60
In 1970 verkocht naar Griekenland, maar de naam bleef Nestor
In 1971 werd de naam Sirene, ook onder Griekse vlag
In 1979 voor de sloop verkocht en in Griekenland gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Tjikembang 20190816-03.jpg
Tjikembang 20190816-03.jpg (145.16 KiB) 2594 keer bekeken
Tjikembang, gebouwd in 1914 en gesloopt in 1939. Het was een schip van 8013 brt bij een lengte van ruim 150 meter en een breedte van bijna 18 meter. Samen met het zusterschip Tjisondari waren ze toentertijd de grootste schepen van de Java China Japan Lijn (JCJL).
Aan het einde van de eerste wereldoorlog werd het schip door de Amerikaanse overheid in beslag genomen en pas in oktober 1919 aan de maatschappij terug gegeven.
Jan Jacob Slauerhoff heeft van 2 augustus tot 20 september 1927 als scheepsarts een reis met dit schip gemaakt.
Ook de schrijver Louis Couperus maakte in 1922 een reis met dit schip van Tandjong Priok, via Hong Kong, Macao naar Shanghai.
In 1932 ontstond er lichte bodemschade toen het bij het eiland Bangalao (tussen Borneo en Mindanao) over een ondiepte voer.
Op deze aquarel ligt de Tjikembang in Soerabaja in dok, waar de bodemschade hersteld werd.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Noord Holland

De sleepboot Noord Holland is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf Kramer & Booy te Kootstertille voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het tweede schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.

Het schip is op 23 april 1965 te water gelaten. Op 3 augustus 1965 vond de overdracht plaats.

Inhoud: 599 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 46,19 m
Lengte over alles: 48,38 m
Breedte: 10,08 m
Diepgang: 4,75 m

Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 4 cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 2950 ipk
Trekkracht: 32 ton
Max. snelheid: 15 knopen

Roepletters: PGHX

In 1983 is de Noord Holland verkocht aan Vermont Shipping Corporation te Fort Lauderdale (Florida). Het schip wordt herdoopt in Sierra met als thuishaven Nassau (Bahama’s).

In 1990 is de Sierra doorverkocht aan de Compania Naviera Asetec S.A. te Cuautitlan te Mexico. Het schip krijgt de naam Cimarron Asetec.

Jan
Bijlagen
Noord-Holland_150kB.jpg
Noord-Holland_150kB.jpg (65.01 KiB) 2448 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooi schilderij van een mooie sleepboot Jan !.
Is deze zeesleper nu wel of niet gesloopt ?
Ik vraag me dit af samen met het lot van de "Titan", want haar lot is net zo schimmig. Na aankomt te Tahiti is er niets meer van vernomen...…….

m.v.g., Roy
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Zeepaardje »

We hadden al een schilderij van MS. SERVUS geschilderd door K. Koster.
Vinden we bij toeval een tweede exemplaar.

Wie herkent het schoorsteen embleem?


SERVUS K.KOSTER (2)A.jpg
SERVUS K.KOSTER (2)A.jpg (206.33 KiB) 2385 keer bekeken
Servus K.Koster schoorsteen embleem (A).jpg
Servus K.Koster schoorsteen embleem (A).jpg (210.84 KiB) 2385 keer bekeken

HoutMoet
Zeepaardje.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Ika Goedkoop

De sleepboot Ika Goedkoop is in 1956 gebouwd bij de Machinefabriek & Scheepswerf Fa. A. van Bennekom te Sliedrecht onder bouwnr. 52 voor rekening van NV Reederij v/h Gebroeders Goedkoop uit Amsterdam. De tewaterlating vond plaats in september 1956 en de oplevering was op 15 januari 1957.

Inhoud: 27 bruto ton
Lengte over alles: 19,60 m
Breedte: 5,50 m
Diepgang: 1,26 m

Het schip beschikte over een dieselmotor type 2SA 6 cilinder Bolnes met een vermogen van 300 pk; in 2009 is deze vervangen door een 4SA 6 cilinder Caterpillar type C18 met een vermogen van 609 pk.

Geschiedenis
1956: Ika Goedkoop eigenaar: Gebr. Goedkoop Rederij NV te Amsterdam
24-3-64: Op het Noordzeekanaal ter hoogte van ’t Barnegat wordt de Ika Goedkoop overvaren door het vrachtschip Geestland; de sleepboot zonk en de kapitein verloor daarbij het leven. De sleepboot werd gelicht en kwam na reparatie opnieuw in de vaart.
1970: Ika Goedkoop eigenaar: Goedkoop Hijs & Transport Maatschappij NV in Amsterdam
1971: Ika Goedkoop eigenaar: Mammoet Transport BV in Amsterdam
1975: Sophie Jacoba II eigenaar: Steenkolen Handelsvereeniging BV in Rotterdam
1984: Lekstroom V eigenaar: Lekstroom Transport BV in Lekkerkerk (rederij: Eerland)

Jan
Bijlagen
IKA-Goedkoop_150kB.jpg
IKA-Goedkoop_150kB.jpg (114.42 KiB) 2318 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Diomed

Het motorschip Dioned is in 1956 gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering te Dundee, Schotland onder bouwnr. 501 voor rekening van de China Mutual SN Co Ltd (UK).
Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 12 april 1956 en het schip kwam in september 1956 in de vaart.

Inhoud: 7980 brt
Afmetingen (loa x breedte): 149,8 m x 19 m
Voorstuwing: 6 cil. dieselmoter met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).

Geschiedenis:
1970 Overgegaan naar de Glen Line en hernoemd in Glenbeg
1972 Terug naar China Mutual SN Co Ltd en oude naam teruggekregen
1973 Verkocht aan Nan Yang Sg Co te Macao en hernoemd in Kaising
1976 Verkocht aan Golden City Maritime Corp SA
1983 Gesloopt te Kaohsiung

Idomeneus

Dit motorschip is als Laertes in 1949 gebouwd bij de werf High Walker (Vickers Armstrong) onder bouwnr. 112 voor de NV Nederlandsche Stoomvaart Mij ‘Oceaan’. De tewaterlating vond plaats op 14 april 1949 en het schip kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 7664 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet) x (28,3 feet)
Voorstuwing: 8 cil. dieselmotor B&W type 2SCSA met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).

Geschiedenis:
1972 Overgegaan naar de China Mutual SN Co Ltd te UK en hernoemd in Idomeneus
1975 Overgegaan naar de Elder Dempster Lines Ltd
1976 Overgenomen door de Gulf Sg Lines Ltd en hernoemd in Gulf Voyager
1978 Gesloopt te Gadani Beach

Jan
Bijlagen
Diomed_150kB.jpg
Diomed_150kB.jpg (120.58 KiB) 2228 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Pamir

De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Inhoud: 3902 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geïnterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.

Jan
Bijlagen
Pamir_150kB.jpg
Pamir_150kB.jpg (94.22 KiB) 1961 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Eye of the wind

De brigantijn Eye of the Wind is in 1911 gebouwd op de Duitse scheepswerf van C.H. Luhring te Brake. In eerste instantie als topzeil schoener met de naam Friedrich voor de Zuid Amerikaanse handel in veehuiden. In 1923 werd het schip geregistreerd in Zweden onder de naam Merry en werd het schip ingezet voor transport op de Baltische Zee en de Noordzee en voor het vissen op haring voor de kust van Ierland. Na een grote brand in 1969 leken haar dagen geteld maar in 1973 is ze door een groep zeil liefhebbers gerestaureerd en hertuigd als een bringantijn. Ze kreeg de naam ‘Eye of the Wind’ naar een boek van Sir Peter Scott uit 1961.

Afmetingen: 40,23 m x 7,01 m x 2,70 m
Totaal zeiloppervlak is 750 m²
Motorvermogen: 600 pk

Geschiedenis:
1911-1924: Friedrich
1924-1926: Sam
1926-1955: Merry
1955-1960: Rose Marie
1960-1973: Merry
1973: Eye of the Wind
2001: Overname door andere eigenaar; nieuwe thuishaven Gilleleje (Denemarken)
2009: Overname door Forum Media Group (Duitsland)

Jan
Bijlagen
Eye-of-the-wind_150kB.jpg
Eye-of-the-wind_150kB.jpg (106.64 KiB) 1457 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie