kabo schreef: ↑16 aug 2019 17:11
NL-HlmNHA_559_01819.jpg Een aantal oude beelden van de suikerfabriek in Halfweg in een ver verleden. NH archief
gr.bas
Hallo Bas,
Weer een interessant plaatje! Ik vraag me af wat dat schip rechts voor type is? Ziet er erg apart uit, rond en plat met een ijzeren helmstok? Voor een klipper is de kont erg laag en zit de roerkoning erg ver achterop. Het ziet er ook naar uit dat het een dekschip is?
Hecopile van v.Maren bwj. 1923, een omgebouwde kempenaar, werf Baars Sliedrecht uitgerust met een Stork Hesselman van 200 pk. volgens Stork archief.
gr.Bas
Mooie foto Bas,
Aanvulling: De HECOPILE is in 1923 als motorschip gebouwd, maar met een motor van slechts 40 pk. Afmetingen 49,75 x 6,56 x 2,31 - 504 ton. Die 40 pk was genoeg om alleenvarend geladen uit Duitsland de Rijn af te komen. Opvarend gingen ze dan met een sleep mee.
In 1932 was van Maaren het slepen zat en werd er gehermotoriseerd met een 200 pk Stork-Hesselman, waarschijnlijk type HL3 x 27,5/45.
Het schip heeft de oorlog niet overleefd en is in 1946 gesloopt. De motor was nog goed en is toen in de dortmunder ADVENT geplaatst.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
In 1932 was van Maaren het slepen zat en werd er gehermotoriseerd met een 200 pk Stork-Hesselman, waarschijnlijk type HL3 x 27,5/45.
Het schip heeft de oorlog niet overleefd en is in 1946 gesloopt. De motor was nog goed en is toen in de dortmunder ADVENT geplaatst.
Klopt helemaal Gert. Kort na de motorisering van de Advent heb ik daar het levenslicht gezien.
Die 200 pk was voor een kempenaar in die tijd best wel wat. Ik weet uit eigen herinnering dat het voor een Dortmunder niet veel voorstelt.
Het was maar goed dat van Maaren in die tijd al de nodige schepen had met een beetje pk's, ze moesten ons regelmatig voorspannen.
Toen de Advent,Gamma was van Arends,was ze een tijdlang verhuurd aan Schweizerische Reederei,We hebben met de Vicosoprano de Gamma eens gesleept. Aan de Baerlse Brug hebben we de sleepstrang nog kapot getrokken.Dat was dus een langsplits maken.Groet,Arie.
Hij is misschien al eens geplaatst de Pelikaan van v.Maren met ook een Stork Hesselman van maar liefst 300 pk. Een echte snelloper in die tijd. Bwj. 1934 Vuyk, afm. 55 x 7.05, 497 ton.
gr.Bas
Foto van de Pelikaan is ter hoogte van de Westerkade in Rotterdam genomen.
Aan de wimpel te zien komt zij zo als nieuwbouw van de werf.
Foto is mij bekend.
grt Wim
Morgen is het feest in Vreeswijk.
Dan vieren de mensen in dat dorp dat er een nieuwe sluiskolk in gebruik genomen is.
Het zal best een mooi feest worden, want als men ergens ervaring heeft in het in gebruik nemen van een nieuwe sluiskolk.....
Of niet soms?